Most olvasott cikk
Paul McCartney azért kampányol, hogy a Starbucks ne kérjen felárat a növényi tejekért

Paul McCartney azért kampányol, hogy a Starbucks ne kérjen felárat a növényi tejekért

A világhírű zenész nyílt levélben szólal fel a nemes egyszerűséggel csak vegán adóként csúfolt extra költség ellen, amit a cég a növényi tejjel készült termékeire kiró az Egyesült Államokban.

Rendszeresen megkapom az ismerőseimtől, hogy sokkal szívesebben étkeznének hozzám hasonlóan, ha nem lenne minden növényi kiegészítő olyan drága. És amikor arról faggatnak, hogy miért kerül minden ilyen termék többe, mint az állatokból készített verzió, holott az alapanyagok elvileg olcsóbbak, csak annyit tudok mondani, hogy a gyártó valószínűleg jól tudja, hogy a tudatos fogyasztó – legyen szó egészségügyi, környezetvédelmi, vagy erkölcsi alapelvekről – úgyis kifizeti a magasabb árat.

Valami ilyesmi állhat a mögött a bosszantó üzletpolitika mögött is, amit a Starbucks alkalmaz, hiszen nem nagyon lehet mással indokolni azt, hogy a növényi tejjel kért italokért extra költséget számol fel az államokban a tehéntejes változatokhoz képest.

Nem minden országban van így

Sir Paul McCartney – a legendás The Beatles együttes egykori tagja – is hasonlóan rossz véleménnyel lehet a dologról, hiszen nem olyan régen levelet írt a kávézó leköszönő CEO-jának, Kevin Johnsonnak, amiben kifejtette, hogy igazán nagyszerű nyugdíjba vonulási ajándék lenne, ha ejtené végre a növényi tejekre vonatkozó felárat – ahogy azt egyébként az év elején már megtették az Egyesült Királyságban található Starbucks kávézók esetében.

„A közelmúltban a tudomásomra jutott, hogy az Egyesült Államokban a Starbucks többletköltséget számol fel a növényi tejekért. Ez igazán meglepett, mert úgy tudom, hogy más országokban, például Indiában vagy az Egyesült Királyságban ugyanannyiba kerül az állati és növényi tej, és azt javaslom, hogy ezt az üzletpolitikát az USA-ban található kávézókban is vezessék be”

– elégedetlenkedett a zenész.

Barátaim a PETA-nál ezért kampányolnak, és úgy döntöttem, támogatom őket ebben. Őszintén remélem, hogy a bolygó és az állatok jövője érdekében megfontolják a javaslatomat

– írta McCartney Kevin Johnson egykori CEO-nak.

A PETA-val közösen szerkesztett levél megemlíti, hogy a 80 centes (kb. 280 forintos) plusz költség komoly akadályt állít a fenntartható és környezetbarát üzletpolitika megvalósítása elé, amit a cég felvállalt, és arra bíztatja az üzletláncot, hogy más országokhoz hasonlóan az USA-ban se vessen ki felárat a növényi tejjel készült italokra.

McCartney éppen a Seattle-i fellépése előtt fogalmazta a levelet, amely azért is jelentőségteljes időzítés, mert ebben a városban született meg 1971-ben a cég, aminek jelenleg is itt található a székhelye.

Sokak szemét szúrja a magasabb ár

A céget régóta érik kritikák az igazságtalan és sok esetben kirekesztő üzletpolitika miatt. A Switch4Good nonprofit egy ál-kampányt is készített, amiben azt reklámozták, hogy a cég ezentúl a tehéntejjel készült termékek árát fogja növelni, hiszen a növényi tejeken lévő extra költség kirekesztő és rasszista – még ha nem is direkt módon – a jellemzően tejcukor érzékeny etnikumokkal szemben.

Az emberek többsége nem képes megemészteni a tejcukrot, de az ázsiai, afroamerikai és az amerikai őslakos etnikumoknál ez a szám lényegesen magasabb. A kampány olyan jól sikerült, hogy a cég 2022 januárjától az Egyesült Királyság kávézóiban eltörölte a vegán adót.

(The Beet)