A Lidl élelmiszerlánc úgy gondolja, itt az ideje, hogy az árképzéssel ösztönözze vásárlóit arra, hogy a fenntarthatóbb termékeket válasszák. A változás egyelőre csak a németországi üzleteket érinti.
A mai napig tartja magát az elképzelés, hogy vegán módon étkezni egyfajta úri hóbort, felső kategóriás kiváltság, és ha az ember rátekint a legújabb növényi alapú húskészítményekre, joggal hiheti, hogy ez tényleg így van. Az igazság az általános vélekedéssel szemben viszont az, hogy vegánként étkezni – gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket, magvakat és gabonákat fogyasztani – olcsóbb. Nekünk is van pár tippünk azok számára, akik pénztárcakímélő módon szeretnének egészségesen étkezni.
Ennek ellenére vitathatatlan, hogy a legtöbb élelmiszerüzlet speciálisan vegán részlegén olyan árakkal találkozunk, amelyek inkább eltántorítanak, mintsem bátorítanak arra, hogy kipróbáljuk a legújabb növényi termékeket. Ezért gondolta azt a Lidl, hogy a növényi termékek árát a sokszor állami támogatásokkal mesterségesen alacsonyan tartott állati termékek áraihoz csökkentik. A német kiskereskedelmi cég, a Vemondo saját márkás vegán termékcsaládjába száznál is több élelmiszer tartozik (joghurtok, sajtok, jégkrémek, készételek és húskészítmények), ezeknek az árát tervezik csökkenteni, és úgy elhelyezni őket az üzletben, hogy közvetlenül az állati hozzávalót tartalmazó termékpárjuk mellett kapjanak helyet.
A Lidl vásárlói több vegán terméket szeretnének, és olcsóbban
Egy korábbi felmérés azt az eredményt hozta, hogy a német vásárlók közel fele (43 százaléka) vásárolna több növényi alapú terméket, ha azok olcsóbbak lennének. Emellett azt is szeretnék (29 százalék), hogy nagyobb legyen az áruházak ilyen típusú kínálata.
Az ár az egyik fontos tényező, amivel a vásárlókat a növényi alapú termékek felé lehet terelni, kifejezetten azokban az időkben, amikor a háztartások kiadásai csökkentek. Ez az első alkalom, hogy a növényi alapú termékek népszerűsítésére ilyen állandósult és hosszú távú árképzési megoldást láthatunk egy nagy piaci szereplőtől, és reméljük, hogy más élelmiszer-áruházak is követik a példájukat
– mondta Jasmijn de Boo, a ProVeg International ügyvezetője.
Az árcsökkentés mellett a termékek új elhelyezése is a vegán élelmiszerek népszerűsítését szolgálja majd. A Lidl mind a 3.250 németországi üzletében ezt a módszert fogja alkalmazni, vagyis az állati húsok mellé a növényi alternatívák, a tehéntej mellé pedig a növényi tejitalok kerülnek majd. Az ilyen jellegű termékkihelyezést már júniusban tesztelte a cég, és a vásárlók pozitívan reagáltak rá. Az is kiderült, hogy amint visszakerülnek a növényi termékek a „vegán” vagy „speciális étrend” szekciókba, újra csökkenni kezdenek az eladási számok. Ennek az oka, hogy sokan egyáltalán nem látogatják ezeket a polcokat. Ezért fontos, hogy a Lidl által most bevezetett változások ne csak időszerű, hanem állandósult változások legyenek.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.