ÁllatokFöld körül

Közel 6000 vemhes tehénnel és 43 fős legénységgel a fedélzetén süllyedt el egy teherhajó

Elsüllyedt egy teherhajó 6000 tehénnel és 43 fős legénységgelIan Geraint Jones / shutterstock.com

Negyvenhárom fős legénységgel és közel hatezer szarvasmarhával a fedélzetén süllyedt el egy teherszállító hajó a Japán partok közelében. Ezt állítja egy túlélő azzal a tengeri katasztrófával kapcsolatban, amely a Panamában nyilvántartott Gulf Livestock-1 elnevezésű hajóval történt a Kelet-kínai tengeren, Amami Öshima szigetétől nyugatra.

A The Guardian beszámolója szerint a legénység szerdán küldte az első segélykérő hívásokat, miután meghibásodott a hajó egyik motorja. A helyzet azért volt különösen drámai a katasztrófa idején, mert a Maysak tájfun okozta viharos szél és eső akadályozta a Fülöp-szigetekről, Új-Zélandról és Ausztráliából verbuvált nemzetközi személyzet mentését.

Az eddig megtalált egyetlen túlélőt, a fülöp-szigeteki Euardo Sareno 45 éves főtisztet a japán haditengerészet P-3C típusú megfigyelő repülőgépe vette észre, amint mentőmellényének köszönhetően a vízen hánykolódva segítségért integetett. Tőle tudták meg a japán partiőrség munkatársai, akik 4 járőrhajóval, két repülőgéppel és búvárokkal folytatják a keresést, hogy a hajó elsüllyedése előtt felborult.

Az NHK elnevezésű japán közszolgálati hírügynökség Sareno elbeszélése alapján azt is jelentette, hogy a motorhibát követően, de még a borulást megelőzően, a 39 fülöp-szigeteki, két ausztrál és két új-zélandiból álló legénység tagjait a mentőmellények felvételére utasították.

A végzetes pillanatban a fülöp-szigeteki matróz, akit jelenleg egy japán kórházban ápolnak, a vízbe ugrott, a segítség megérkezésekor azonban már a többieket sehol sem látta. A manilai Munkaügyi- és Foglalkoztatáspolitikai Minisztérium illetékesei szerint félő, hogy a mentőmellények felvételére vonatkozó utasítást többen nem hallották meg, így fel sem vették azokat.

Az eltűntek között van egy 25 éves ausztrál állatorvos, Lukas Orda, aki az állatokat felügyelte a hajón. Munkáját júniusban kezdte meg, és egy lovakkal foglalkozó orvosi rendelőt hagyott hátra ezért a munkáért.

Eltűnése mélyen megérintette lakhelyének, a queenslandi Mount Isa városának közösségét, különösen azért, mert a fiatalembernek és feleségének, Emmának, nemrégiben született meg Theo nevű kisfia. Orda szülei szintén ismert orvosok. Az ausztrál kormány mindent segítséget megad a szerencsétlenségben eltűnt két állampolgára hozzátartozóinak.

Élőállat szállítás Ausztráliából
Jo-Anne McArthur / We Animals Media

A tájfun okozhatta

A katasztrófa konkrét oka továbbra sem ismert, de az biztos, hogy a Maysak tájfun miatt a térségben a szokásosnál is kegyetlenebb időjárás uralkodott. Az erős szél és a szakadó eső kezdetben erősen akadályozta a túlélők utáni keresést, igaz, azóta már javultak a kutatás körülményei. Eredményre azonban így sem vezettek.

Az Egyesült Arab Emírségekben székelő Gulf Navigation Holding tulajdonában lévő hajó augusztus 14-én futott ki az új-zélandi Napier kikötőjéből 5867 vemhes tehénnel a fedélzetén. Úti célja a kínai mesterséges mélytengeri kikötő, Jingtang lett volna, ahová tizenhét nappal későbbre várták – közölte a Reuters hírügynökséggel az új-zélandi Külügyminisztérium.

Az AAP (Australian Associated Press) beszámolója szerint a szállítmányt nagy valószínűséggel a melbourne-i székhelyű Ausztráliában és Új-Zélandon tevékenykedő Australasian Global Exports külkereskedelmi vállalat állította össze.

A társaság beszerzésért felelős ügyvezető igazgatója, Graeme Turner nem kívánt az ügyben nyilatkozni. A cég úgy gondolja, felelősségük az árukezelőkre és az állatorvosokra korlátozódik, a személyzetért a hajózási társaság felel.

A SAFE új-zélandi állatvédő szervezet arra hívja fel a figyelmet, hogy az élő állatok kereskedelmének ilyen szörnyű következményei is lehetnek.

„Ezeknek a teheneknek sohasem lett volna szabad vízre szállniuk. Valódi tragédia, ami történt, s lélekben a 43 fős legénység szeretteivel vagyunk. Ugyanakkor fel kell tennünk a kérdést, lehet-e folytatni az állatkereskedelmet?”

– nyilatkozta a SAFE kampánymenedzsere, Marianne Macdonald.

A Maysak tájfun erejét vesztve, immáron trópusi viharként érkezett meg csütörtökön Észak-Korea keleti partjaihoz. Az állami televízió komoly áradásokról számolt be, de áldozatokról nem érkezett hír.

Az ország gyenge infrastruktúrája miatt igencsak kiszolgáltatott a természeti katasztrófáknak, amelyet csak súlyosbít a hegyekben és dombokon kiirtott erdők miatt akadálytalanul lezúduló víztömeg.

Dél-Korea egyes részein ugyanakkor a tájfun fákat döntött ki, és komoly áradásokat okozott, több mint 270.000 otthon maradt áramellátás nélkül és legalább egy ember életét vesztette. Japánban ugyanakkor a hétvégére egy másik, a Haishen elnevezésű tájfun érkezését várják.

A baleset egyik legfájdalmasabb tanulsága ugyanakkor az, hogy a közel hatezer szarvasmarhának és a legénység nagy részének esélye sem volt a katasztrófa túlélésére. Bár nem is kellett volna ott lenniük, ha nincs kereslet a húsra.

Az élőállat szállítás hazánkban is kegyetlen. A Prove.hu idén több hazai és nemzetközi állatvédő szervezettel együttműködve leplezte le a magyar élőállat szállítás borzalmait, ami húsvét és karácsony idején fordul elő. Két hónapos bárányokat szállítanak a vágóhídra, akik szenvednek a kamionokon. Erről itt írtunk bővebben.

Prove.hu
Gy. Szabó Csilla

Gy. Szabó Csilla

Újságíró
Írok, futok, meditálok és vegán vagyok. Csak olyan dolgokkal foglalkozom, amelyekben hiszek, ezért a növényi étrendre is etikai okokból tértem át. Döntésemet a mai napig nem bántam meg, a maratonokat is pontosan úgy futom, mint korábban.

Írd le a véleményed!

Mindjárt kész vagy!

Ide fogjuk küldeni a napi útmutatókat, ezért kérlek pontos adatokat adj meg.