Most olvasott cikk
Egy nemzetközi elemzés szerint Magyarországon is megugrott a veganizmus iránt érdeklődők száma

Egy nemzetközi elemzés szerint Magyarországon is megugrott a veganizmus iránt érdeklődők száma

A Chef’s Pencil egy évre visszatekintő trendelemzése alapján Brighton a világ vegán fővárosa. Az elemzésben közzétett listára Magyarország is éppen felfért.

Biztosan sokan ábrándoztak már egy teljesen vegán módon működő, mindenféle szükségtelen állati szenvedéstől mentes, lehetőség szerint fenntartható és kölcsönös tiszteleten alapuló ősközösségről. Amolyan vegán államról, ahol nem kell a készételek címkéit nagyítóval böngészni állati összetevők után kutatva, vagy a vegán logót keresgélni a kozmetikumokon, hiszen minden kizárólag növényi alapanyagokból készült.

Ez persze ma még a valóságtól nagyon elrugaszkodott, utópisztikus ábránd, de ha úgy döntenénk, hogy megalapítjuk a saját nemzetünket, akkor az Egyesült Királyság lenne az ország, és minden bizonnyal Brighton lenne a főváros.

A Chef’s Pencil elemzése alapján ugyanis ebben a városban voltak a legnépszerűbbek a veganizmusra irányuló keresési kifejezések az utóbbi 12 hónapot tekintve, ezzel pedig az eddigi favorit Portlandtől és Bristoltól hódította el a világ vegán fővárosa címet.

Már kevésbé trendi a vegán életmód

A portál rendre átnézni a Google Trends és Google Adwords szolgáltatások által elérhető adatokat a veganizmussal kapcsolatok keresési kifejezések népszerűsége után kutakodva. Ezek alapján a 2020-as év első negyedévében tapasztalható kimagasló eredmények már a múlté, a veganizmus már nem annyira forró téma, mint amennyire két évvel ezelőtt volt.

A nemzetközi ételmagazin viszont felhívja a figyelmet arra, hogy a Google Trends viszonylagos népszerűséget mér, vagyis ha van valami más téma – mondjuk egy területszerző háború – ami globális érdeklődést vált ki, akkor a többi keresőkifejezés relatív népszerűsége mindenképpen csökkenni fog, még akkor is, ha szám szerint több keresési kifejezés érkezett az adott témában, mint azt megelőzően.

A Google Adwords eredményei alapján – ami már abszolút értéket közöl a keresésekről – azt mondhatjuk, hogy a veganizmushoz köthető keresések száma nem csökkent, sőt, talán még egy kicsit növekedett is, de túlnyomó részben a vegán éttermek és étkezési lehetőségek azok, amelyek növelik ezt az értéket, míg a vegán receptekre és növényi kiegészítőkre irányuló keresések elmaradoznak az előző évek értékeitől.

A csökkenéssel egybevág, hogy sem a növényi ételek piaci részesedése, sem a Veganuary résztvevőinek a száma nem nőtt olyan mértékben, mint 2020-ban, viszont ez csak a növekedés mértékére vonatkozó adat. A számok továbbra is emelkednek – 2022-ben nem csak a nemzetközi Veganuary, de a Prove.hu által szervezett Veganuár kihívás is rekord résztvevőről számolhatott be –, csupán a növekedés üteme lassult.

Ezzel összefüggésbe hozható akár az is, hogy előtörni látszik a flexitáriánus vonal.

 Ahogy a flexitarianuzmus egyre közismertebbé válik, hiszen az európaiak 40%-a szeretne kevesebb húst fogyasztani a jövőben, már nem csak a vegánok és vegetáriánusok ismerik fel, hogy minden egyes finom fogás lehetőség arra, hogy fenntarthatóbb módon étkezzünk

– mondta Charlotte Luca, a Good Food Institute Europe munkatársa.

Hol népszerű még mindig a veganizmus?

A dobogót az Egyesült Királyság, Németország, valamint Ausztria alkotják. Ezekben az országokban volt a legnépszerűbb az utóbbi 12 hónapban a vegán keresőkifejezések használata.

Talán kissé meglepő, hogy a listán Magyarország is szerepel, méghozzá a 15. helyen. Ha csak az európai országokat vesszük figyelembe, akkor pedig a top 10-es mezőnybe is beférünk, megelőzve például franciákat, spanyolokat, olaszokat, és minden közép-, és kelet-európai országot is.

Sem Anglia, sem Németország szereplése nem meglepő, mindkét helyen régóta dívik a növényi alapú ételek és életmód iránti érdeklődés, a vegán étkezési és életviteli lehetőségek pedig számosak, ahogy Ausztria dobogós helyezése is borítékolható volt. Új-Zeland helyezése a listán pedig különösen jó hír, hiszen az ország híresen nagy húsfogyasztó. Úgy látszik, ott is elkezdődött a változás.

Amerika a 11. helyen áll, ázsiai, afrikai ország pedig nem fért a fel a top 15-ös listára idén.

A városok tekintetében a versengés inkább tűnik úgy, mintha az Egyesült Királyság és Németország házi vetélkedőjét látnánk, 3 angliai és 4 németországi várossal a top 10-es listában. Melléjük 2 amerikai és egy holland város fért fel.

Portland (a tavalyi győztes) és Bristol (a 2020-as főváros) csak a 2. és 3. helyet tudták idén megszerezni Brighton mögött, ami 2022-ben győzedelmeskedett, itt volt ugyanis legnépszerűbb a veganizmussal kapcsolatos keresési kifejezések használata.

Akik kicsit jobban képben vannak a szigetország vegán szcénájával, azok talán ezen sem lepődnek meg, a város ugyanis nem egyszer megkapta már az Egyesült Királyság legjobb vegán városa címet.

(Chef’s Pencil)

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.