Először az ötvenedik születésnapján zongorázott menhelyi elefánt előtt Paul Barton, a Thaiföldön élő brit művész. Azóta viszont szokásává vált zenével szórakoztatni és kikapcsolódást nyújtani a komplexum lakóinak.
Hosszú út vezetett addig, hogy a brit yorkshire-i születésű Paul Barton egy thaiföldi menhelyen zongorázzon korábban meggyötört, mentett elefántoknak. Kezdjük rögtön azzal, hogy már az sem volt egyszerű menet, hogy megtanuljon játszani a hangszeren.
A férfi 12 éves kisfiúként esett szerelembe Ludwig van Beethoven Holdfényszonátájával, és arról álmodozott, hogy egyszer ő maga is eljátssza ezt a darabot. Tekintve azonban, hogy otthon nem volt zongorájuk, ez kissé problémás volt. Paul Barton viszont nem volt hajlandó feladni, kifundálta, miként oldhatná meg a dolgot egy huszárvágással. A nagymamája ekkor már egy idősek otthonában lakott, ahol történetesen volt zongora – ezen tanulta meg a kis Paul eljátszani Beethoven egyik leghíresebb művét, mégpedig hallás után.
Innen pedig már nem volt visszaút: szombatonként egy falusi templomhoz gyalogolt, hogy gyakorolhasson az ott lévő hangszeren. A rendszeres gyakorlás pedig olyannyira gyümölcsözőnek bizonyult, hogy 16 évesen bejutott a nívós londoni Királyi Művészeti Akadémiára. Koncertzongorista vált belőle, mellette ráadásul portréfestőként is sikeres lett.
Az elefántokhoz akkor került közelebb, mikor a harmincas éveiben Thaiföldre látogatott. Miután ott megismerkedett leendő feleségével, egyértelművé vált, hogy az elefántturizmus egyik ázsiai „fellegvárának” számító országban marad.
Egy vak menhelyi elefánt reakciója volt a legelső élmény
Paulnak a felesége is művész, és egy nap elefántszobrokat kezdett készíteni. A modelljei pedig egy Kancsanaburi közelében lévő menhely állatai lettek. „Volt egy bizonyos elefánt, amely – úgy tűnt – mély, szenvedélyes érzelmekkel van tele. Elgondolkodtam, mi történne, ha hangszeren játszanék ezeknek az állatoknak” – mesélte Paul.
Az ötvenedik születésnapja alkalmából aztán a felesége meggyőzte a menhely vezetőit, hogy engedjék be a zongorát az elefántok közé. Paul elárulta, komoly kihívást jelentett eljuttatni a hangszert arra a mezőre, ahol az állatok rendszerint reggelizni gyülekeznek. Őt azonban nem tántorították el a nehézségek.
Ezeket az elefántokat egész életükben dolgoztatták az emberek. Sokuk vak, vagy fogyatékossággal él, mert rosszul bántak velük, ezért valamit tenni akartam értük
– írta a The Guardian felületén.
Amint elkezdett játszani, egy vak elefánt azonnal abba is hagyta az evést, és csak a zenére koncentrált.
Úgy tűnik, éppen a hímek, a szeszélyes és veszélyes elefántok hallgatják a legtöbbet a zenét. Hiszem, hogy valamiképpen megnyugtatja őket. Egyszer egy különösen veszélyes elefántbika egyenesen a zongorához sétált, amikor elkezdtem játszani, és hatalmas ormányát a szája felé görbítette. Úgy nézett ki, mint egy csecsemő, aki az ujját szopja. Csak állt a zongora mellett, én pedig arra gondoltam: a fenébe is, hát nem ez a leghihetetlenebb dolog, amit valaha láttam?!
– mesélte.
Az ominózus ötvenedik születésnap óta több mint egy évtized telt el már el, Paul pedig azóta is rendszeresen zongorázik a menhelyi elefántoknak. Úgy látja, ha játszik, az állatoknak még a légzése is lelassul, amiből ő arra következtet, hogy megnyugtatja őket a zene.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.