Igazán biztató tanulmány jelent meg azok számára, akik éppen most tervezik a fogyást. A kutatók csodálatos eredményt értek el egy mindössze 4 hónapig tartó vizsgálatban, amiben száműzték a résztvevők étrendjéből a húst, és felváltották finomabbnál finomabb növényi alapú ételekkel.

A Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM) kutatói szerint a növényi alapú, alacsony zsírtartalmú vegán étrend jelentősen fokozhatja a zsírégető képességet és segítheti a fogyást.

Egy 16 hetes vizsgálatban, amelyben túlsúlyos, cukorbetegséggel nem rendelkező fogyókúrázók vettek részt, a kutatók két csoportra osztották a résztvevőket. Az egyik csoport gyümölcsökből, zöldségekből, teljes kiőrlésű gabonafélékből, diófélékből és hüvelyesekből álló étrendre váltott, napi kalóriakeret nélkül. A másik csoport továbbra is ugyanúgy étkezett, mint eddig.

A tanulmány kizárólag az étrendre összpontosított, a résztvevők egyike sem változtatott a testmozgási vagy gyógyszeres szokásain. Az eredmények azt mutatják, hogy a kutatók által meghatározott növényi alapú étrenden élők átlagosan 18,7 százalékkal növelték az étkezés utáni kalóriaégetésüket.

“Ezek az eredmények úttörő jelentőségűek a túlsúllyal és elhízással küzdő 160 millió amerikai számára. Évek és évtizedek alatt, ha minden étkezés után több kalóriát égetünk el, az jelentős különbséget jelenthet a súlykontrollban”.

mondta a tanulmány szerzője, Dr. Hana Kahleova, MD, PhD a sajtóközleményben.

A növényi étrend jobb fogyást és kardiometabolikus javulást eredményez

A vegán étrendet választó résztvevők 16 hét alatt átlagosan 14 kilót fogytak a kontrollcsoporthoz képest. Ezek a diétázók mind a zsírtömeg, mind pedig a zsigeri zsírmennyiség észrevehető csökkenését is tapasztalták. Utóbbi tényező az a zsírmennyiség, amely az ember szerveit veszi körül.

A tanulmány a Yale Egyetem kutatóival együttműködve a résztvevők májának és izmainak zsírszintjét is nyomon követte. A növényi alapú étrendet fogyasztóknál 34 százalékkal csökkent a májban lévő zsírszint. Az izomsejtekben lévő zsír 10 százalékkal csökkent. A tanulmány szerzői ezeket a változásokat jelentős javulásnak nevezik, mivel az ezekben a sejtekben lévő zsír összefüggésbe hozható az inzulinrezisztenciával és a cukorbetegséggel.

“Amikor a zsír felhalmozódik a máj- és izomsejtekben, az zavarja az inzulin azon képességét, hogy a glükózt a véráramból a sejtekbe juttassa”

– teszi hozzá Dr. Kahleova.

“Mindössze 16 hét alacsony zsírtartalmú, növényi alapú diéta után a vizsgálat résztvevői csökkentették a sejtjeikben lévő zsírt, és csökkentették a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét.”

Az eredmények a tárolt zsír és az inzulinrezisztencia közötti kapcsolatot is feltárják. A vegán étrenden élők a 16 hét alatt csökkent inzulinrezisztenciát és fokozott inzulinérzékenységet is tapasztaltak. Az össz- és az LDL-koleszterinszint is 19,3 mg/dl-rel, illetve 15,5 mg/dl-rel csökkent.

“A növényi alapú étrenden lévő csoport nem csak fogyott, hanem kardiometabolikus javulást is tapasztaltak, ami csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegség és más egészségügyi problémák kockázatát”

– zárja sorait Dr. Kahleova.

A tanulmány eredetileg a JAMA Network Open című folyóiratban jelent meg 2020 decemberében.

Prove
A Prove.hu segít, hogy a jó emberek jó döntéseket hozzanak - útmutatók a vegán életmódról, növényi étrendről és az állatjogokról.

Írd le a véleményed!

Szünet.

A Veganuár 2020 lezárult. 
Térj vissza néhány hét múlva, hogy elsőként regisztrálj
a 2021-es kihívásra.