Politikusok támadták Írországban a Dublin Bus tömegközlekedési cég autóbuszaira kihelyezett hirdetéseket, amelyek a veganizmus eszméjét hirdették.
A Go Vegan World, egy állatjogi aktivizmussal foglalkozó nonprofit szervezet legújabb plakátkampányát érte a támadás, miszerint „nagyon félrevezető és toxikus” az általuk közvetített üzenet.
A rosszalló szavak Michael Collins ír politikustól hangzottak el, de nem ő az egyetlen, akinek nem tetszik az állatok érdekében felszólaló egyesület üzenete.
A Dublin Bus tömegközlekedési társaság körülbelül 120 járművére kerültek fel plakátok olyan szlogenekkel, mint: „ideje felhagyni az állati termékek fogyasztásával”, vagy „a tejipar elszakítja a kicsinyeket az anyjuktól”.
Michael Collins véleménye szerint a társaság ezzel a húzással „támogatja az ír mezőgazdaság gyalázását némi reklámbevételért cserébe”. A politikus agrárszektor és az ír farmerek iránti szimpátiája nem titok, többször kifejezte már támogatását irányukba, a mezőgazdasági szektort pedig a gazdaság meghatározó részének tartja az országban.
„Egyrészt röhögnöm kell azon a zavarba ejtő baromságon, amit olvashattunk a hirdetéseken, abban a szinte gyermeki, félretájékoztató formában, ahogy megjelentek. Másrészt viszont tisztában kell lennünk azzal a folyamatosan zajló ideológiai támadással, ami addig nem áll le, amíg az állatokat tartó gazdákat nem azonosítja mindenki a gyilkosokkal, legalábbis morális értelemben véve” – nyilatkozta Collins a Plant Based News-nak.
Véleménye szerint a cég ellentmondásosan viselkedik, hiszen volt már rá példa, hogy éppen a mezőgazdaságot és az állattartást népszerűsítő üzeneteket jelentettek meg felületeiken, ami Collins szerint sokkal jobb módja a reklámfelületek felhasználásának.
Carol Nolan, egy másik ír politikus szintén biztosította a gazdákat, hogy az ő oldalukon áll, és ízléstelennek nevezte a buszokon látható vegán üzeneteket. Collinshoz hasonlóan ő is szeretné, ha az agrárminiszter, Charlie McConalouge is állást foglalna az ügyben.
Nem késett a válaszreakció
A nonprofit szervezet egy hosszú bejegyzésben reagált az őket érő kritikára, amelyben kifejtették többek között azt is, hogy bármennyire is igyekeznek a politikusok másként beállítani, itt nem a farmerek, hanem az állatok az igazi áldozatok.
Amikor valaki az állattartó mezőgazdálkodást védi, mint ahogy a plakátkampányunkat érő kritikák teszik, azzal csak azt hangoztatja, hogy támogatja a védtelen állatok anyagi haszonszerzés miatt történő szükségtelen kizsákmányolását és lemészárlását
– olvasható a nyilatkozatban.
A szervezet arra számít, hogy a kritikus hangok azért most jelentek meg, mert a kampánynak csak mostanában lett vége, viszont így könnyebb elhitetni az emberekkel, hogy a politikusok rosszallása miatt kellett azokat leszedni. Pedig a hirdetések a teljes kifizetett időszakban fent voltak, levételükre pedig csak a kampány végeztével került sor.
A Dublin Bus is kommentálta az eseményeket. Collins vádjaira reagálva közölték, hogy minden a hatályos jogszabályoknak megfelelően zajlott, és hogy a hirdetési felületek minden cég számára nyitva állnak.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.