Számos panaszt kapott a döntést szabályozó szervezet a kampány megjelenését követően a mindenevő nézőktől.
A Vegan Friendly UK egy 2012-ben alapult non-profit szervezet, melynek célja az állatok szükségtelen szenvedésének és az éghajlatváltozás folyamatának megszüntetése azzal, hogy a növényi alapú táplálkozást népszerűsíti. Lényegében olyan hitelesítő szervezet, amely különböző vendéglátóipari egységeket, gyártókat és termékeket vizsgál abból a szempontból, hogy mennyire vegánbarátok.
„Hisszük, hogy minden állatot ugyanolyan szeretettel és együttérzéssel kell kezelni. Hogy minden ember egyenlő és ennek megfelelően tisztelettel kell bánni velük. A kirekesztés minden formáját határozottan elítéljük és büszkék vagyunk rá, hogy partnereink különböző vallású, származású, életvitelű emberek és cégek. A mi megközelítésünk a szeretet, kommunikáció, kedvesség és béke minden élőlény felé” – írják magukról weboldalukon. A szervezet küldetéséről ezen az oldalon írnak részletesebben.
Betiltott vegán reklám
A szervezet márciusban készített egy rövid kampányfilmet, amiben szerették volna felhívni a figyelmet a társadalom képmutatására. A videóban – amiben vegán színészek szerepelnek és természetesen minden fogyasztott étel növényi alapú volt – 3 ember beszélget a világot sújtó problémákról, és azon keseregnek, hogy milyen rossz egyes állatoknak, valamint, hogy vajon miért nem lehet minden élőlényt egyenlőként kezelni. Mindezt úgy, hogy közben éppen azokat az állatokat fogyasztják, akikről szót ejtenek, eközben pedig éppen egy olyan tevékenységet támogatnak – a nagyipari állattartást – ami az általuk felemlegetett gondokért nagy részben felelős.
A kampányban megjelenő szlogen – Make The Connection (ismerd fel az összefüggést) – azt szeretné elérni, hogy a nézők ne csak az ételre, hanem az egykor élő, érző állatra is gondoljanak, amikor legközelebb a bevásárlóközpont húspultja előtt válogatnak. Nincs hamburger egy életen keresztül rabságban tartott, borjaikat elvesztő, vagy éppen anyjuktól elragadott rettegő bocik nélkül. Nincs fish n’ chips túlhalászás, valamint műanyagszennyezés nélkül. És nem lesz egyenlő bánásmód sem mindaddig, amíg eszközként, gazdasági mutatókként, a mi kényünkre és kedvünkre itt lévő haszonállatokként gondolunk egyes szerencsétlen fajokra – mutat rá a Vegan Friendly UK kampánya.
A direkt groteszk módon ábrázolt evés közben olyan bevágott képsorokat láthatunk, melyek mindenki számára ismerősek, csak éppen senki sem szeret gondolni rájuk, mert úgy sokkal nehezebb lenne élvezni az előttünk ínycsiklandón illatozó hamburgert vagy sült húst.
Érzékeny pontra tapintott a kampány
A rövidfilm nem csak elérte a célját, de tökéletesen be is bizonyította, milyen kettősség lakozik a legtöbb emberben, ugyanis a sugárzást követően az Egyesült Királyságbeli ASA (Advertising Standards Authority) betiltotta a reklámot.
Indoklásukban azt mondták, hogy a hozzájuk érkezett több tucat panasz miatt kellett cselekedniük, a nézők ugyanis kifogásolták az állati szenvedés megjelenítését, felkavarónak, a nyugalom megzavarására alkalmasnak találták a képsorokat. Ezek szerint az üzenet megfontolása helyett sokan a tagadást és panasztételt választották a megfelelő megoldásnak.
Az ASA külön kiemeli indoklásában, hogy habár a vizuális elemek nem voltak kifejezetten durvák, az étkező emberek és a bevillanó képsorok által keltett összefüggés különösen alkalmas arra, hogy felzaklassa az embereket. Vagyis a nézőknek nem szabad azt sugallni, hogy az ő húsfogyasztásuk felelős az állatok szenvedéséért, mert az felzaklatja őket.
A Vegan Friendly UK szerint direkt nem használtak semmilyen felvételt, ami egy hentesüzlet kirakatába, vagy egy dokumentumfilmbe nem kerülhetett volna be, ezzel is kihangsúlyozva, hogy még a legenyhébb szembesítés is milyen heves érzelmi reakciókat képes kiváltani azokból, akik a kényelmes tudatlanságot választják minden egyes alkalommal, amikor beleharapnak egy szelet húsba.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.