Most olvasott cikk
Hihetetlen, de sok iskolában még mindig békát boncolnak

Hihetetlen, de sok iskolában még mindig békát boncolnak

béka boncolás

Sok millió állat életét lehetne megmenteni Amerikában, ha az iskolák végre kivezetnék ezt az elavult és teljesen szükségtelen tanítási módszert – a boncolást – a tananyagból, állítja egy új elemzés. 

Az egyre több ellenérzést kiváltó gyakorlat az 1900-as évek elején vált az amerikai iskolák elterjedt oktatási módszerévé, még abban az időben, amikor a különböző anatómiai és fiziológiai információk nem voltak könnyedén hozzáférhetők.

Az etikusnak akkoriban sem nevezhető gyakorlat mellett száz évvel ezelőtt még fel lehetett hozni azt a racionális érvet, hogy a diákok az állatok boncolásával olyan tudást sajátíthatnak el, amire más módon nem nagyon van lehetőségük.

Manapság már teljesen más a helyzet, hiszen az emberiség évezredek alatt összegyűjtött kollektív tudása elfér a zsebünkben és minden szükséges anatómiai információ elérhető akármelyik oktatási intézmény könyvtárában vagy számítógépterméből. Így a tartósított állati tetemek boncolása nem más, mint groteszk érdekesség, egy régi rendszerből visszamaradt szükségtelen gyakorlat, ami nem ad semmilyen többlet ismeretet az alternatív módszerekkel szemben.

A nem állatokat használó módszerek sokkal jobbak lehetnek

Egy most publikált átfogó elemzés húsz 2005 és 2020 között megjelent tanulmányt vizsgált, amelyek az állatboncolás és az állatokat nem használó módszerek (non-animal teaching methods – NAM) oktatási hatékonyságát vizsgálta.

A kutatók azt találták, hogy a 20 tanulmányból 19 azt mutatta, az alternatív módszerek által tanított diákok legalább olyan jól teljesítettek, mint az állatokat boncoló társaik, ráadásul a 20-ból 14 tanulmányban ezek a diákok még jobb eredményeket is értek el, mint azok, akik állatokat használtak.

Tekintettel arra, hogy az állatokat nem használó módszerek teljesen megfelelőnek bizonyultak a tudományos oktatás céljainak elérésére, az intézményeknek lépéseket kell tenniük, hogy kivezessék az állatboncolás gyakorlatát a tananyagból

– áll a kutatásban.

A nagyszerű hatásfokkal alkalmazható módszerek között szerepelnek a valósághű modellek, valamint a számítógépes boncolási alkalmazások, amelyek segítségével minden szükséges információt megtanulhatnak a diákok.

A boncolás alkalmazásának káros hatásai

A National Anti-Viviseciton Society szerint éves szinten 12 millió állat végzi az amerikai iskolák osztálytermeiben, de erre semmi szükség nem lenne a modern oktatásban.

Az állatboncolás gyakorlata nemcsak etikátlan, de sok szempontból biodiverzitást károsító is, hiszen a leggyakrabban felboncolt állatokat, a békákat természetes élőhelyükről gyűjtik be és kizárólag a boncolás céljából ölik meg őket.

Más esetben menhelyeken elaltatott macskákat, vagy az intenzív állattartást űző farmokról kapott malacokat használnak a diákok.

A tartósításhoz alkalmazott kemikáliák veszélyt jelentenek a boncolást végzőkre – a diákok fejfájásról, szem-, orr- és torokirritációról, krónikus fáradtságról számoltak be –, de a borotvaéles eszközök is komoly rizikófaktort jelentenek.

Ráadásul a boncolás semmilyen tudományos munkához, szakmai előrelepéshez nem szükséges, sehol sem jelenik meg követelményként.

(Veg News)

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.