Most olvasott cikk
Sok vegán preferálná a külön növényi eredetű szekciót a boltokban

Sok vegán preferálná a külön növényi eredetű szekciót a boltokban

Egy nő egy szupermarketben a polcról vesz le egy terméket, előtte bevásárlókocsi

A szupermarketek még hezitálnak, szükséges-e állati eredetű termékektől szeparált vegán részleg a boltokban. Egy felmérés szerint a vegánok igényelnék, miközben egyes láncok inkább a vegyítésben látnak népszerűsítési potenciált.

Megosztó kérdés, hogy hova kerüljenek a szupermarketekben a tisztán növényi eredetű termékek – az állati eredetű „párjuk” mellé vagy pedig egy külön szekcióba. Egyes vegánok azzal érvelnek, hogy nem szeretnének bevásárlás közben kötelező jelleggel szembesülni azokkal a termékekkel, amelyektől undorodnak.

Mások szerint azonban amennyiben a helyettesítők az állati eredetű élelmiszerek mellett sorakoznak, nagyobb eséllyel veszik le ezeket olyanok is a polcról, akik egyébként egy vegán részlegre már nem térnének be.

A német Lidl is – részben – az utóbbi stratégiával tudta jelentősen növelni a vegán termékek értékesítését. Nem elkülönített helyre, hanem az állati eredetű megfelelőjük mellé helyezték az egyes vegán helyettesítőket. Így azok, akik az egészséges vagy fenntartható élelmiszereket felsorakoztató polcok vagy hűtők közelébe sem szoktak menni, szintén találkozhatnak a növényi alternatívákkal.

Ezenkívül a diszkontlánc vállalta azt is, hogy folyamatosan csökkenti üzleteiben az állati eredetű termékek kínálatát. Ugyanakkor árparitás bevezetéséről is döntöttek.

A többség a külön vegán részleg mellett voksolt

A Lidl által produkált eredmény azonban sokakat nem győzött meg. Ezt mutatja legalábbis egy friss felmérés, ahol a legtöbb vegán úgy nyilatkozott, jobban szeretné, ha a növényi alapú élelmiszereket nem az állati eredetűekkel vegyítve pakolnák ki a boltokban – írja a Vegan FTA a brit Plant Based News (PBN) közösségi oldalain végzett „közvélemény-kutatása” alapján.

A médium közösségi oldalain posztolt szavazás persze valójában nem tekinthető tudományos felmérésnek. Azt azonban ettől függetlenül is jól tükrözheti, miként áll a kérdéshez a vegánok jelentős része. Vagy legalábbis a PBN követői.

  • A Threadsen a 334 válaszadó 72 százaléka a külön plant-based részleg mellett voksolt.
  • Az X-en (azaz a korábbi Twitteren) 937-en nyilatkoztak, 84,5 százalékuk nem akarja állati eredetű termékek között keresgélni a növényit.
  • Az Instagramon a szavazók 76 százaléka támogatta ugyanezt. Az azonban nem derült ki, ezen a platformon hányan adták le a voksaikat.

A szupermarketekben egyelőre nincsen egységes megoldás a vegán termékek elhelyezésére Magyarországon sem. A kisebb boltokban sok esetben már az is meglepő, ha akad növényi alapú helyettesítő a hagyományos élelmiszerek mellett. A nagyobb szupermarketekben legtöbbször már fellelhetők ezek az árucikkek, ám a leggyakrabban a „mentes” szekcióban.

Itt pedig állati eredetű ételek is vannak, például laktózmentes tejtermékek. Kevés szupermarket üzemeltet külön vegán részleget. A német Lidl példája persze azt mutatja, hogy ez nem is feltétlen előnyös a növényi eredetű termékek népszerűsítése szempontjából.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.