A Tunki-Tunki egyik tulajdonosa, Fehér Melinda több ajánlatot is kapott a Cápák között című üzleti műsorban. Végül nem az elsősorban sertésipari tevékenységéről ismert Moldován András szállhatott be a tisztán növényi alapú kencék világába. A vegán befektetés lehetősége Sárospataki Alberté lett.
Már tavaly is arról beszélt lapunknak a Tunki-Tunki két tulajdonosa, Fehér Melinda és férje, Kulcsár István Róbert, hogy nagy kihívás előtt állnak. Vegán kencéik, amelyek mártogatósként, szendvicskrémként vagy akár főzőszószként is használhatók, bekerültek a neves hazai termékverseny tíz nyertes márkája közé.
Amekkora megtiszteltetést jelentett ez számukra, éppen akkora fejtörést is okozott. Ahhoz ugyanis, hogy a kereskedelmi láncot el tudják látni megfelelő mennyiségben a termékeikkel, jócskán fel kellett pörgetni a termelést. Fejlesztették a folyamatokat és az eszközkészletüket, és meg is ugrották a lécet.
Időközben számot vetettünk a cég helyzetével, és elgondolkodtunk azon, miként lehetne optimalizálni a folyamatokat. Arra jutottunk, hogy a gépek száma jelenti a szűk keresztmetszetet. Én magam le tudnék főzni sokkal többet a termékből, de az azt követő munkafázisok – például a tartósítás, a kiüvegezés, a vákuumozás, címkézés – túl sok időt emésztenek fel ebben a kézműves formában
– nyilatkozta a Prove-nak Melinda.
Egyre erősödött bennük a gondolat, hogy a növekedést, amely előtt állnak, befektetői segítséggel kellene megugraniuk. Ekkor jött képbe a Cápák között, az RTL üzleti show-műsora. Ebben a Cápák a saját pénzüket fektethetik be az arra érdemesnek ítélt vállalkozásokba. A Tunki-Tunki megmérette magát a műsorban, és Melindát egyik meglepetés érte a másik után.
A sertésmogul lecsapott volna a vegán befektetés lehetőségére
A Cápák között befektetői közül Moldován András, a magyar sertésipar kulcsfontosságú alakja az, aki rendre a legkritikusabb a műsorba érkezőkkel szemben. Több alkalommal is voltak már csípős keresztkérdései azzal kapcsolatban is, ha egy vállalkozó tudatosan kerülte az állati eredetű alapanyagokat a gyártás során.
Ennek tudatában érkezett a Cápák elé Melinda.
Fel kellett készülnöm arra, milyen párbeszédet folytatok majd egy olyan emberrel, akivel nyilvánvalóan nagyon különböző módon látjuk a világot. Egészségügyi okokból fordultam eredetileg a veganizmus felé, de az állatvédelmi hátterét is megismerve az etikai aspektus is éppolyan fontossá vált számomra – ha nem fontosabbá. Úgy döntöttem, nem lenne értelme a vitát generálni, az csak ellenérzéseket és csökönyös elzárkózást eredményezne. Így maradtam annál, hogy azt hangsúlyozom, a termékeink egészségesek és finomak, bizonyítékai annak, hogy a vegán termékek nem jelentenek egyet a fűrészporos állaggal és ízzel
– utalt a növényi alapú termékek élvezhetőségével kapcsolatos sztereotípiákra.
Melinda stratégiája kifizetődőnek bizonyult. Bár nem ez volt a célja, elérte, hogy Moldován András a Cápák közül elsőként, kóstolás nélkül tegyen ajánlatot.
„Többféle lehetséges forgatókönyvet átbeszéltünk a műsor előtt a férjemmel – ez volt az összes közül a legutolsó helyen. Az, hogy ő azonnal be akart szállni – azzal együtt is, hogy ez egy vegán befektetés –, megnyugtatott, ezt követően tudtam igazán ellazulni. Arra gondoltam, ha ő ezt mondja, akkor ez az egész már csak jól sülhet el” – mesélte.
Hozzátette, az kezdettől világos volt számára, hogy a sertésipari kötődésű befektetés nem lenne szerencsés egy vegán vállalkozás esetében, komoly összeférhetetlenségek merülhetnének ugyanis fel. Ugyanakkor azt nagy pozitívumként könyvelte el, hogy fel tudta kelteni még a legnagyobb kritikus érdeklődését is.
A „vegán” címke sokaknak vörös posztó
Melinda az ismerősi körében is sokszor futott bele abba a problémába, hogy pusztán a mártogatósok üvegén díszelgő vegán jelzés elegendő a visszakozáshoz. Több olyan visszajelzést is kapott, miszerint sokan vegán terméket „már csak elvből sem” fogyasztanak.
Évek óta fennáll egy feszültség a vegán termékekkel kapcsolatban: szélsőséges vélemények feszülnek egymásnak elemi erővel. Átgondoltuk, levegyük-e a vegán jelzést a termékekről, de arra jutottunk, hogy azok nem mi lennénk. Mi a higgadt, empatikus kommunikációban hiszünk. Abban, hogy mindenkihez meg lehet találni az utat, de semmiképp nem egy buldózer volánja mögött. Szerintem Andrásnál is ez a stratégia működött. Első lépésként elég rávenni azokat, akiknek nem feltétlen lényeges, van-e valamiben állati eredetű összetevő, vagy nincs, hogy kóstolják meg a terméket. Ha pedig ízlik nekik, az csak bónusz, hogy egészséges, és nem is bántunk senkit az előállításával
– magyarázta Melinda.
Hasonló taktikát javasol a Queenslandi Egyetem tavalyi tanulmánya is. A Food Quality and Preference folyóiratban közzétett írás szerint az éttermeknek valójában nem lenne nagy kunszt a vegán ételek felé terelni a vendégeiket. Elegendő lenne hangzatosabb nevekkel illetni ezeket a fogásokat. Ha pedig mindeközben az étlap húsos elemeit kevésbé étvágygerjesztően keresztelnék el, még többeket késztethetnének növényi alapú választásra.
A következő lépcsőfok: a skálázódás
A Tunki-Tunkiban végül Sárospataki Albert, a Billingo online számlázó alapítója és vezérigazgatója vásárolt 15 százalékos tulajdonrészt 10 millió forintért. Az üzletember legnagyobb erőssége az innováció és a skálázódás, ami kifejezetten jól jön most Melindáéknak.
Már meg is kezdtük a közös munkát, és már most látom, milyen nagy hasznunkra válik, hogy ő nagyon jó abban, hogyan skálázzunk termelést. A nulláról az egyes szintre már eljutottunk, most az egyes szintről kellene hirtelen százra ugrani. Ebbe nem véletlenül buknak bele nagyon sokan, az ő tudása így kiemelkedő értékkel bír számunkra ebben a fejlődési folyamatban
– mondta.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.