Most olvasott cikk
Vegajó: generációkon átívelő gondoskodás növényi alapon

Vegajó: generációkon átívelő gondoskodás növényi alapon

Az ígéretesen bővülő növényi alapú tejhelyettesítők palettáján három éve jelent meg a Vegajó márkanév. A gyártó FINO-FOOD Kft. döntésének hátterében személyes indokok is szerepeltek, de ma már a kaposvári cég jól megfontolt üzleti érdekei is a vegán kínálatuk erősítését kívánják meg. Szommerné Egyed Linda, a kft. ügyvezetője a Prove-nak elmondta, további újdonságok bevezetését tervezik.

Gy. Szabó Csilla / Prove.hu: A Fino kaposvári telephelyén naponta több mint százötvenezer liter tejet dolgoznak fel. A családi vállalkozás tavaly volt harmincéves. Kizárólag a piaci igény megjelenése miatt fordultak a vegán tejhelyettesítők gyártása felé?

Szommerné Egyed Linda: Az indíttatás személyes volt, bár üzleti szempontból is igyekszünk a lehető legrugalmasabbak lenni, tehát nagyon is figyelünk az idők szavára – tudtuk meg Szommerné Egyed Lindától, aki két testvérével vette át az édesapjuk által alapított, s ma már húszmilliárdos forgalmat bonyolító vállalat vezetését. – Miután a nagyobbik fiamnál és nálam tejfehérje-érzékenységet állapítottak meg, a mindennapjaink része lett ez a probléma. Ekkor szembesültünk azzal, hogy nem is olyan egyszerű a tejtermékeket kiváltani, különösen nem egy fejlődésben lévő kamaszgyermek esetében, akinek nagy szüksége van fehérjére. Amint elhagytuk a tej fogyasztását, a tüneteink is elmúltak, úgyhogy ezen az úton kellett tovább mennünk. A történtek tanulsága számomra az volt, ha a szervezetünk nem képes megemészteni egy alapélelmiszert, akkor is ki kell iktatnunk az étrendünkből, ha egyébként meg vagyunk győződve annak hasznosságáról. Ez utóbbit eddig a tej esetében számunkra dietetikusaink és élelmiszer-szakembereink igazolták.

Magyar családi vállalkozás áll a Vegajó mögött. Balról jobbra: Egyed Barna, Szommerné Egyed Linda, Egyed László, Egyed Krisztina / Fotó: Brauner Dóra

Hogyan indultak el a megvalósítás irányába?

A hosszú távú élelmiszer-feldolgozási stratégiánk nem zárta ki, hogy növényi alapanyagokat használjunk fel. Különösen azért nem, mert a cégcsoport tehenészete számára is „házon belül” termeljük a takarmány egy részét. A több évtizedes élelmiszeripari tudás tehát rendelkezésünkre állt, csak egy kis innovációra volt szükség. Olyan terméket szerettünk volna kifejleszteni, amely tökéletesen illeszkedik a hagyományos magyar konyha ízvilágába. Így esett a választás a tejföl és a sajtok helyettesítőjére.

Ezt követően azt is eldöntöttük, hogy nem használunk szóját, hiszen sokan allergiások rá. Igen ám, de akkor miből állítjuk elő a megfelelő zsír-, fehérje- és ásványianyag-tartalmú vegán terméket? Több mint egy éven át kísérleteztek fejlesztő élelmiszermérnökeink az első sikeres tesztekig. Ezt követően még jó fél-háromnegyed évbe telt, míg a kötelező ellenőrzéseket követően a boltok polcaira kerülhettek a Vegajó termékcsalád első tagjai.

Hogyan fogadták az üzemben dolgozók az újdonságot, és hogyan a beszállító tejtermelők?

Családi vállalkozás lévén ránk egyébként is jellemző a rugalmasság, gyakran fejlesztünk új termékeket. Miután látták, hogy valós piaci igényt fogunk kiszolgálni, mindenki motivált lett. Az üzemvezetőknek viszont elég sok többletmunkát hoztak a vegán termékek, ők nagyon örülnének egy önálló üzemnek. A Vegajó ugyanis dupla mosás után készül.

A gyártási folyamat megkezdése előtt laktózgyorsteszteket használunk, valamint egy olyan allergéntisztító technikát, amely borotvaként szedi le az élelmiszer-maradékot tartalmazó filmréteget a gépeink faláról. Nálunk a növényi alapú termékek nem szennyeződhetnek állati összetevőkkel, hiszen a betegnek problémákat okozhatnának. A beszállítóink nagyon is nyitottan fogadták a hírt. A környékbeli termelők nyomban azt kérdezték, ők mivel tudnának segíteni, a jövőben mit ültessenek? Rozst, kölest, kendert?

fino Vegajó bar
Tejmentes alternatíva a Vegan Bar. / Fotó: Fino

Milyen visszajelzéseket kaptak a fogyasztóktól?

Nagyon jókat. Tavaly ősszel öt új termékkel jöttünk ki, az alapízek mellett a desszertek világa felé is elindultunk. Egyre több helyen kaphatóak a termékeink, a fogyasztói visszajelzések igen kedvezőek. Talán azért, mert a fejlesztés során nagyon figyeltünk az ár-íz-beltartalom kiegyensúlyozottságára.

Valóban ízletes termékeket szerettünk volna alkotni, ami az eddigi tapasztalatok alapján sikerült is, hiszen egytől egyik igen kedveltek lettek. Szerencsére kis szériák előállítására is alkalmas az üzemünk, a Vegajó készítményeinek döntő többségét kétszáz kilogrammonként gyártjuk. A túrót helyettesítő Cottage ugyanakkor már rangos nemzetközi elismerésben is részesült, három éve Dubajban innovációs díjat nyert.

Innovációs díjat nyert Dubajban a Fino-Food Kft. / Fotó: Fino

A „névháborúba” láthatóan nem szálltak be…

Szerettünk volna minden vitát elkerülni, ezért nem is használjuk a klasszikus elnevezéseket. Vizuálisan próbáljuk elmondani a vásárlóinknak, hogy mire számíthatnak.

A grafikai fejlesztésre figyeltünk, a tálalási módot helyeztük a kommunikáció középpontjába. Sehova nem írtuk ki, hogy sajt, tejföl, túró, vagy rudi, a csomagoláson viszont jól látszik, hogy mit is takar. Termékeink megjelenése igen jól azonosíthatóvá teszi a felhasználási, illetve fogyasztási lehetőségeit.

Egyre divatosabbak a „mentes” termékek. Gondolkodnak cukormentes, növényi alapú desszertek kifejlesztésén is?

A teljesség kedvéért valószínűleg ezen a téren is újítunk majd, de hosszú távon meg szeretnénk maradni a hagyományos ízek helyettesítőjeként. Nem célunk, hogy tökéletes „superfoodot” gyártsunk.

Összességében a változatos táplálkozás hívei vagyunk, aki pedig kényszerből vagy önszántából választja a növényi alapú táplálkozást, annak olyan alternatívát szeretnénk kínálni, amelyben százszázalékosan megbízhat, mégsem kell az ízek terén kompromisszumot kötnie.

A következő öt-tíz évben mely területeken szeretnének előbbre lépni?

A beltartalom tekintetében nem állt meg a kutatás. Folyamatosan keressük azokat a növényi alapanyagokat, amelyek a legközelebb állnak az ideális fehérje-zsír-ásványi anyag arányhoz. De arra is törekszünk, hogy a lehető legnagyobb részben ehhez saját magunk, vagy a környékbeli beszállítóink termeljék meg a növényeket. Édesapánk mindig hosszú távra tervezett, a fenntarthatóság és a stabilitás jegyében.

Közel négyszázötven ember és családja jövője függ tőlünk, értük is felelősséggel tartozunk. Ebben a generációkon átívelő gondoskodásban mi is hiszünk, és azzal szolgáljuk a leghatékonyabban, ha a piac igényeihez igazodva, a világgal együtt változunk. Miközben alapvető értékeinkhez és hagyományainkhoz is hűek maradunk.

A cikk megjelenését a Fino támogatta.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.