Több mint egy tucat ország lakosait kérdezték egy felmérésben a növényi fehérjékkel kapcsolatban. Az eredményből kitűnik, hogy az európai fogyasztók egyre inkább hajlanak az alternatívák irányába. A válaszadók előtt nem ismeretlenek ezek a termékek, sőt, sokan próbálták is őket az elmúlt két évben. Az is világossá vált, hogy a fogyasztók számára fontos a fenntarthatóság.
Tizenhárom országban végzett felmérést a V-Label és az FMCG Gurus piackutató szervezet, hogy megtudják, mi a hozzáállása a fogyasztóknak az alternatív növényi fehérjékhez – írja a Vegconomist. Az emberi tevékenység következtében egyre drasztikusabb módon megnyilvánuló klímaváltozás sokakat késztet életmódváltásra. A felmérés alapján a válaszadók 52,2 százaléka változtatott étrendjén az elmúlt két esztendőben, közel egyharmaduk pedig csökkentette a húsfogyasztását. Mindeközben 41,8 százalékuk próbált valamilyen növényi alapú alternatív fehérjét ugyanebben az időszakban.
A megkérdezett fogyasztók jelentős része (44,5 százalék) érzi úgy, hogy az emberi tevékenység által már visszafordíthatatlan környezeti károkat okoztunk. Az ilyen károkozások egyik legaktívabb előidézője az intenzív állattenyésztés. Ez a mezőgazdasági ágazat felelős az egyik legnagyobb mértékű metánkibocsátásért és a kritikus fontosságú biodiverzitás rohamos pusztulásáért is. A válaszadók 69,2 százaléka szeretné, ha a cégek körültekintőbben tájékoztatnák őket a termékeik fenntarthatóságáról. Valószínűleg ezzel az igénnyel is magyarázható, hogy a fogyasztók több mint egyharmada aktívan keresi a fenntarthatóbb termékeket, 26,6 százalékuk pedig környezetbarátabb márkákra váltott az elmúlt két évben.
Az alternatív fehérjék jól szerepelnek a kontinensen
A fogyasztók növényi termékek iránti egyre növekvő bizalmát alátámasztja a Good Food Institute közelmúltban készült elemzése is. Ez alapján az alternatív fehérjék erős gazdasági jelenléte Európában továbbra is tartja magát. Legjobban a tejalternatívát jelentő növényi italok szerepelnek, utánuk következnek a növényi húsok és joghurtok.
A fenntarthatóság többé már nem egy szűk réteget foglalkoztató igény. Hanem a fogyasztók többségének elsődleges szempont, akik közül 71,3 százalék gondolja úgy, hogy a cégeknek nagyobb erőfeszítéseket kéne tenniük a bolygó védelmének érdekében
– mondta Martin Ranninger, a V-Label International társigazgatója.
A V-Label, amely a világ talán legismertebb vegán és vegetáriánus termékhitelesítő független szervezete, nemrég bejelentette, hogy a sejtkultúrával készült termékek hitelesítésére létrehozta a C-label pecsétet. Az állati fehérjékkel sejtazonos, laborban készült termékek néhány éven belül megérkezhetnek az európai élelmiszerüzletek polcaira.