Hat országban és kilenc kategóriában vizsgálta a növényi termékek gazdasági mutatóit a Good Food Institute. Elemzésük kitér az eladott élelmiszerek mennyiségére és az ipar bevételeire is. Habár a jelen gazdasági helyzet nem kedvez kifejezetten az élelmiszeriparnak, a GFI szerint a növényi termékek így is tudtak növekedést produkálni.
Kiválóan teljesítenek Európában a növényi termékek a Good Food Institute (GFI) legújabb piaci elemzése szerint, amely a Circana eddig nem publikált 2023-as kiskereskedelmi statisztikáin alapul. A jelentés hat meghatározó – a német, a spanyol, a francia, az olasz, a holland és a brit – gazdaságot vizsgálta.
A GFI weboldalán közzétett összegzés szerint továbbra is a növényi tejek kategóriája jelenti a húzóágazatot, az eladások 41 százalékát teszi ki. Ezt követik a növényi húsalternatívák 36,8 százalékkal, valamint a joghurtok 10,8 százalékkal.
Németországban szinte minden termékkategóriában bővülés figyelhető meg éves összevetésben, de a spanyoloknál és a franciáknál is nőttek az összeladási mutatók. Az olaszoknál nagyjából maradtak a 2022-es számok, a hollandoknál és a briteknél pedig valamivel csökkentek az értékek.
Az elemzésünk alapján elmondható, hogy az alacsonyabb árak és a jobb minőség gyorsíthatja a fenntartható termékek gazdasági növekedésének ütemét. Tehát az élelmiszergyártóknak és a szabályozóknak továbbra is érdemes a fejlesztésbe és kutatásba invesztálniuk. Ezáltal ízletesebb és olcsóbb termékeket tudnak majd előállítani, ami fontos szerepet játszhat egy ellenálló, változatos és egészséges európai élelmezési rendszer kialakításában
– mondta Helen Breewood, a Good Food Institute kutatási vezetője.
A vegán termékek eladásait az ár és az íz javulása növelheti
Az utóbbi évek erős inflációs gazdasági környezetben teltek, és ez nem tett túl jót a sokszor egyébként is drágább növényi termékeknek. Ám azok a termékek, amelyek árban egyre közelebb tudnak kerülni az állati alternatívákhoz, jelentősebb növekedést értek el. Németországban például már 13 százalékkal olcsóbb a növényi tejital literje, mint a tehéntejé. A növényi termékek legnagyobb európai piacának számító országban a háztartások 37 százaléka vásárolt növényi tejalternatívát 2023-ban. A briteknél ugyanez a szám 35 százalék, a spanyoloknál pedig 40 százalék.
A másik nagy kategóriában, az alternatív húskészítmények piacán kicsit erősebbet ütött az infláció. Habár az eladásokból származó forgalom 3,9 százalékkal növekedett, az eladott mennyiség 3,2 százalékkal csökkent 2023-ban éves viszonyításban. A német háztartások 37 százaléka, a briteknél pedig 33 százalék vásárolt ilyen terméket tavaly. A spanyoloknál 19 százalék ezeknek a háztartásoknak az aránya.
Azokban az országokban is, ahol a 2023-as adatok némi visszaesést mutatnak, a 2024-es értékek egyelőre bizakodásra adnak okot. A hollandoknál a növényi húsalternatívák eladásai muzsikálnak jobban a 2023-as évhez képest. A briteknél pedig a növényi alapú szektor gazdasági csökkenésének mértéke lassul az idei adatok szerint.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.