Egy barna hajú nő egy szupermarketben, egyik kezével a bevásárlókocsit fogja, a másikban egy üveg paradicsomszószt tart, aminek a címkéjét olvassa

Át kell hidalni a tudáshiányt ahhoz, hogy hatékonyak legyenek a zöld címkék

Nemcsak az egyes ételekhez köthető kibocsátási értékekkel kapcsolatban nyújt információt, de a döntéseinket is befolyásolhatja egy jól megszerkesztett fenntarthatósági címke. Holland és ausztrál kutatók vizsgálták, hogy mit lehet elérni egy átgondolt dizájnnal.

Az egyik legjobb módja, hogy a vásárlókat a környezettudatosabb és fenntarthatóbb döntések felé tereljük, ha apró vizuális jelzésekkel, információmorzsákkal és egyéb módokon „noszogatjuk” őket. A jelenség neve nudge theory, azaz noszogatás teória, amit a viselkedési közgazdaságtanban, a szociálpszichológiában és egyéb viselkedéssel kapcsolatos tudományterületeken alkalmaznak.

Ilyen lehet, ha elhagyjuk a vegán jelzőt egy termék neve mellől, és azt inkább a pozitív élettani hatások kiemelésével helyettesítjük. De a tetszetős elnevezések vagy akár a csomagolás színének megváltoztatása is növelhetik egy vegán termék népszerűségét. Ezek az apró változtatások – pláne, ha hatásuk összeadódik – nagymértékben képesek befolyásolni a fogyasztók döntéseit.

Egy friss tanulmány arra kereste a választ, hogy mennyire hatékonyan módosítja a vásárlók döntését egy jól megtervezett fenntarthatósági címke. Az ilyen információk hatását már korábban is vizsgálták. Ám az eddigi címkék sokszor kontextus és viszonyítási pontok nélkül jelentek meg a termékek mellett. A kutatók most olyan címkéket vizsgáltak, amelyek jól asszociálható módon, és a kibocsátást az élelmiszerhez kötve jelzik a fogyasztó számára az információt – írja a Vegconomist.

A fenntarthatósági címke nemcsak eltántorít, de oktat is

A kutatók a bevezetőben megemlítik, hogy a fogyasztók általában nagyon alábecsülik az állati- és növényi élelmiszerek kibocsátási értékei között lévő különbséget. Az eddigi fenntarthatósági címkék ezt általában figyelmen kívül hagyták, az értékeket csak önmagukban, viszonyítási pont nélkül közölték. Emiatt a fogyasztók ismeretei a különböző élelmiszerek egymáshoz viszonyított értékeivel kapcsolatban továbbra sem javultak.

A kibocsátást az élelmiszerrel összefüggésbe hozó fenntarthatósági jelzések egy étlapon.

Kép: Bridging the Knowledge Gap: Mapping Carbon Emissions to Food Items Facilitates Choices of Plant-Based over Animal-Based Items

A kutatók ezért olyan címkéket használtak, amelyek összekötik a kibocsátási értéket az adott élelmiszercsoportokkal. Ez egyrészt segít abban, hogy csökkentse a hiányzó ismereteket az állati és növényi élelmiszerek egymáshoz viszonyított értékeit illetően, másrészt hatékonyan tereli a növényi opció felé a választást. Kicsit olyan ez, mint ez EU-s energiacímke, csak élelmiszerekre lebontva. Így nem csak azt tudhatjuk meg a fenti kép alapján, hogy melyik étel rossz és melyik a környezetnek. De láthatjuk például, hogy a krumpli és karfiol krémleves és a halas thai curry tál között is háromszoros különbség mutatkozik. Az “E” kategóriás bárány és marhaételek 6-7 ezer grammnyi szén-dioxiddal megegyező (CO2 ekvivalens) kibocsátása pedig sokszorosa a növényi élelmiszereknek. A vegán lencselasagne-ból kilencszer kéne rendelnünk ahhoz, hogy kibocsátásban elérjük a krumplipürével szolgált bárányt.

Az egyik kísérletben például egy növényi és állati alapú rágcsálnivaló közül kellett választani. Annál a csoportnál, akik a fenntarthatósági címkével ellátott opciókat kapták, csak 19 százalék választotta az állati alapú nasit. A címke nélküli csoportban ez a szám 32 százalék volt. A címkék azoknál a fogyasztóknál voltak a leghatékonyabbak, akik egyébként is mutattak affinitást a környezettudatos döntések irányába.

Ez a cikk is érdekelhet:

David Attenborough díjjal a kezében

Rekordot döntött David Attenborough – sikerét részben az orangutánoknak köszönheti

Minden idők legidősebb Emmy-díjasa lett David Attenborough. Az orangutánok titkos

Kőrösi Bogdán írás iránti szeretete hosszú évekre nyúlik vissza. Az ELTE BTK egyetemi újságjának hasábjain és több online felületen jelentek meg cikkei, filmkritikái, beszámolói. Az írás mellett lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. A Mondolo Egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. A veganizmus jelenti számára azt az életfilozófiát, amivel kompromisszumok nélkül tud azonosulni, immáron közel egy évtizede.

Küldd tovább a cikket!

Kövess minket Facebookon is!

Neked ajánljuk

Caponata, azaz szicíliai padlizsánragu egy fehér tányérban

Caponata – a szicíliaiak hagyományosan vegán padlizsánraguja

Körtés galette dióval és fahéjjal megszórva

Körtés galette dióval – rusztikus, gyorsan elkészíthető őszi desszert

Mogyorókrém egy barna tálban, benne habverő

Egészséges mogyorókrém házilag – így készül a „Notella”

Legnépszerűbb

Receptajánlók és a legfontosabb tippek a tudatos élethez

Csatlakozz 40 000 fős hírlevél-közösségünkhöz, és kapj heti inspirációkat.

Olvass tovább:

Szűrők

Elkészítési idő

Elkészítési idő

Recept típusa

Recept típusa filter

Konyha

Konyha filter

Allergén

Allergének