A tejtanács televízióban vetített hirdetésében olyan kijelentések hangzottak el, amelyek a panaszt emelők szerint nem fedik a valóságot, vagyis a tanács a zöldmosás taktikáját alkalmazta. A reklámokat felügyelő hatóság egyetértett a kritikákkal, a hirdetés a továbbiakban jelen formájában nem használható.
A brit National Dairy Council (NDC – Nemzeti Tejtanács) legújabb televíziós reklámjában az ír tejtermékek fenntarthatóságát emelte ki. Sokak szerint ezzel megvalósította a zöldmosás manapság egyre népszerűbb gyakorlatát. A reklámhatóság egyetértett a panaszokkal, a hirdetést a továbbiakban nem vetíthetik a televízióban – számolt be az Agriland.ie.
Sok időt töltök a füvön. Tudom, hogy milyen érzés állni rajta, és igen, azt is, hogy milyen az íze. A füvünk világhírű, éppen ezért világhírűek a tejtermékeink is. Hiszen a gyönyörű, gazdag zöld füvünk van a természetes módon tápláló, fenntarthatóan előállított tejünk középpontjában. Naná, mégis miért játszunk szerinted zöldben?
– kezdődik a betiltott reklám, amiben egy női rögbijátékos mondja a fenti idézetet.
A hirdetésben megjelenik továbbá az információ, hogy az ír teheneket túlnyomó részben legeltetik, és hogy az itatásukra használt víz 99 százaléka természetes esővíz.
A hatóságok szerint is megtévesztő a tejtanács reklámja
Az angolul greenwashing nevű jelenség arra utal, amikor egy cég vagy egy szervezet környezettudatosabbnak állítja be magát, mint amilyen valójában. Ennek egyik célja lehet, hogy megnyugtassák a vásárlóikat, hogy a termékeik környezeti lábnyoma fenntartható, így azokat bátran lehet vásárolni. A gyakorlat egyre népszerűbb, ahogyan a környezettudatosság egyre jelentősebb szemponttá válik a vásárlók körében.
A reklámhatósághoz beérkezett panaszok azt kifogásolták, hogy a tejtanács fenntarthatónak állítja be a tejipart, holott ez a valóságban nincs így. Az ír mezőgazdaság és állattenyésztés az ország legnagyobb üvegházhatású gázkibocsátója. Egyben a legnagyobb mértékű biodiverzitás-csökkenésért is ez az iparág tehető felelőssé.
A panasz mellé egy 2010-es uniós jelentést is mellékeltek, amiben az állt, hogy az ír tejhez kapcsolódik a negyedik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátás az EU-ban. A reklámhatóság ezek alapján úgy döntött, hogy a hirdetés jelenlegi formájában nem fedi a valóságot, így azt a továbbiakban nem lehet a televízióban sugározni.
A hatóságok egyúttal felhívták rá a figyelmet, hogy a környezeti hatással kapcsolatban csak konkrét bizonyítékok kíséretében állíthatnak bármit is a hirdető cégek. Az állattenyésztésből származó termékekkel kapcsolatban különösen érdemes gyanakvással tekinteni a fenntarthatóságot hangsúlyozó reklámokra. Ez az iparág ugyanis az egyik fő okozója a klímaváltozásnak és a biodiverzitás csökkenésének is.