Egy friss kutatás alapján a Z generáció tagjai elsősorban az egészségügyi előnyöket szem előtt tartva választják a növényi alapú étrendet. Arról viszont nincsenek meggyőződve még a vegán válaszadók sem, hogy fenntarthatósági szempontból is jobb döntés lenne az állati eredetű termékek fogyasztásának drasztikus visszaszorítása vagy elhagyása.
Nagy húzóerőt jelentenek az Egyesült Államok vegán piaca szempontjából a Z generáció tagjai. Egy friss felmérés alapján a kutatásban megkérdezett 1997 és 2012 között születettek közül a magukat vegánoknak vallók 70 százaléka gondolja úgy, hogy a következő öt évben még biztosan ragaszkodni fog ehhez az életmódhoz.
A kutatást az MIDSS (Medical Inspiration Daily For Stronger Society – Napi Orvosi Inspiráció az Erősebb Társadalomért) weboldal készítette februárban. Háromezer Z generációhoz sorolható fiatalt kérdeztek, vegánokat és nem vegánokat vegyesen.
A felmérés vegán résztvevőit megkérdezték az elsődleges motivációjukról is. Az derült ki, hogy:
- 50 százalékuk az egészségügyi előnyök miatt,
- 17 százalékuk etikai megfontolásból,
- szintén 17 százalékuk pedig klímavédelmi okokból döntött a növényi étrend mellett.
A vegán válaszadók 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy igyekszik felvilágosítani a környezetét a vegánság előnyeiről.
Billegnének a zöld érvek?
Érdekesség, hogy a növényi alapú étkezés környezetvédelmi és klímaügyi előnyeiről még azok sincsenek egyöntetűen meggyőződve, akik a növényi étrendet követik. A vegán résztvevők 40 százaléka hiszi csak, hogy életmódjuknak fenntarthatósági szempontból pozitív hatása lenne. A hagyományosan táplálkozó válaszadók 48 százaléka pedig azt mondta, kételkedik abban, hogy volnának pozitív környezeti hatásai a vegánságnak.
Márpedig – egy közelmúltban megjelent tanulmány szerint –, ha minden mást figyelmen kívül hagyunk, az élelmiszeripar jelenlegi formájában önmagában is elég arra, hogy a másfél fokos klímacélt átlépjük.
A legnagyobb akadályok
A kutatás szerint a hagyományosan táplálkozó válaszadók 51 százalékát leginkább az tartja távol attól, hogy kipróbálja a növényi alapú étrendet, hogy nem látja annak egészségügyi előnyeit.
A vegán résztvevők 46 százaléka azt mondta, megszokta már ezt az étrendet, így nem érzi, hogy bármi is korlátozná abban, hogy tartsa magát hozzá. Valamivel több mint 37 százaléka a kutatásban részt vevő vegánoknak azonban beismerte, időnként elfogja a sóvárgás egy kis állati fehérje után.
Az MIDSS arra jutott a kutatás alapján, hogy megfelelő edukációs kampányokkal elő lehetne mozdítani a növényi alapú étrend terjedését, különösen a Z generáció körében.
Egyre nagyobb teret nyer az a nézet, hogy a növényi alapú étrend a legjobb választás mind a fizikai, mind a mentális egészség szempontjából. Bár a veganizmus még mindig túl extrémnek tűnhet a lakosság nagy része számára, a Z generáció tagjai egyértelműen nyitottabbak rá bármely más korosztálynál. Növényi alapú preferenciáik az általunk ismert egészségügyi és élelmiszeripari körképet is megváltoztatják
– vonták le a konklúziót a kutatásból.