Kitartóan növekedhet a következő években a növényi tej globális piaca. A vendéglátóiparban is egyre jellemzőbb lehet az ebbe a kategóriába sorolható termékek használata a hagyományos tej helyett. Ugyanakkor még mindig sok fogyasztó áll hozzá kritikusan ezekhez az alternatívákhoz.
A növényi tejek globális piacának értéke a 2022-es 40,25 milliárd eurós értékről 2030-ra 123,1 milliárd dollárra ugorhat a Research and Markets szerint. A piackutató legfrissebb prognózisában a 2023-2030-as időszakban 15 százalékos összetett éves növekedési rátával (CAGR) kalkulál.
A jelentés készítői rámutattak, hogy a piac növekedése egyértelműen a növényi étrend és a vegán életmód követőinek gyarapodására vezethető vissza. Példaként hozták az Egyesült Királyságot, ahol a vegánok száma az elmúlt tíz évben 300 százalékkal, legalább 542 ezer főre nőtt, és ahol a legfrissebb becslések szerint a 15 és 34 év közötti korosztály 42 százaléka vegán.
Ahogy bővülnek a növényi alapú táplálkozás környezeti és egészségügyi előnyeivel kapcsolatos ismeretek, úgy nő a kereslet is a növényi tejalternatívák iránt. Az elmúlt években számos terméket dobtak piacra ebben a kategóriában, ez pedig mind a növényi tejek iránti fogyasztói keresletre vezethető vissza. Ez nagyban hozzájárult a növényi tej globális piacának bővüléséhez
– írták a Research and Markets elemzésének összefoglalójában.
A piackutató szerint a közeljövőben a vendéglátóiparban is egyre szélesebb körben váltják majd ki a hagyományos tejet a növényi alternatívákkal. Az éttermekben, szállodák étkeztető egységeiben ez üzleti, pénzügyi szempontból is létfontosságú lesz, ahogy egyre több lesz a növényi étrend mellett voksoló vendég.
Húzóerők és a kerékkötők
A Research and Markets szerint számos tényező a növényi tej népszerűségének kedvez.
- Nemcsak az egyre népesebb vegán tábor számára alkalmasak, hanem azoknak is, akik intolerancia vagy allergia miatt kerülik a tejet és tejtermékeket.
- Fehérjében, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdagok.
- Alacsony a zsír- és koleszterintartalmuk, így fogyókúra esetén jobb választás lehet.
A jelentés készítői azonban hangsúlyozták, az erős érvek mellett számos ellenérv is akadályozza a növényi tejek piacának bővülését. Ide sorolható például bizonyos fogyasztói réteg határozott ellenállása. Ezekre az ellenérzésekre próbálnak rájátszani az olyan tejipari kampányok is, amelyek szándékosan akarnak gúnyt űzni a növényi tejből.
A Research and Markets munkatársai emellett arra is felhívták a figyelmet, hogy visszatartó erő lehet még a növényi italok hagyományos tejtől eltérő íze és magasabb ára is.