Vegán bőrre cseréli a Nike és a Puma is a focicipőikhez eddig használt kengurubőrt. A márka egy másik típushoz már kifejlesztett növényi eredetű bőrt, és tapasztalataik szerint minőségben felülmúlta az állati verziót.
Nem használ fel a továbbiakban kengurubőrt a Puma a KING futballcipőjéhez, a K-BETTER névre keresztelt új vegán bőrrel helyettesítik azt. Nem sokkal később pedig a Nike is bejelentette ugyanezt.
Felkerestük a Nike hazai sajtóosztályát azzal a kérdéssel, hogy a német rivális adta-e az ihletet a döntéshez, választ azonban egyelőre nem kaptunk.
A Puma 2022-ben piacra dobott ugyan már egy teljesen vegán alapanyagokból készült focicipőt, de a cég a többi lábbelijéhez ekkor még használt kengurubőrt. Saját bevallásuk szerint azonban olyannyira lenyűgözte őket a vegán bőr minősége, hogy arra jutottak, 2023 végére teljes mértékben helyettesítik ezzel a kengurubőrt a termékeiken. Hasonlóan érvelt a Nike is.
A két márka bejelentésével az Adidas marad az egyetlen gyártó, amely kengurut használ a focicipőihez.
A Puma által előállított vegán bőr javarészt nylon-mikroszálas keverékből, 20 százalékban pedig újrahasznosított anyagokból álló konstrukció. A belőle készült King cipőt többek között az Arsenal középpályása, Granit Xhaka is népszerűsíti majd.
A kenguruk bőripari indíttatású vadászatáról egyébként 2021-ben Gavin Polone – a Szívek szállodája producere – készített leleplező rövidfilmet.
Egyre népszerűbb a vegán lábbeli
A vegán cipők globális piaca jelenleg 40,9 milliárd dollár összértékű egy friss jelentés szerint, az összetett éves növekedési ráta (CAGR) pedig 2030-ra elérheti a 7,98 százalékot.
A felmérés szerint a növekedés hátterében legfőképpen etikai megfontolás áll: a vásárlók leginkább az állatok jogainak tiszteletben tartása és a karbonlábnyomuk csökkentése miatt döntenek a vegán alternatíva mellett. Az elemzés arra is rámutat: ahogy egyre több pénzt fektetnek a nem állati anyagok feltérképezésébe, a gyártási technikák rohamos tempóban fejlődnek, ez pedig szintén nagy lökést ad a piacnak.
Ugyanakkor a tanulmányból az is kiderült, mikor a piacot régiók szerinti megoszlás alapján vizsgálták, egyértelműen az észak-amerikai túlsúly volt kimutatható. Ez pedig várhatóan a közeljövőben nem változik, bár az elemzést készítő Cognitive Market Research azzal kalkulál, hogy valamelyest az európai piac is bővül majd 2030-ig.