Egy új kezdeményezés keretében arra buzdítják a francia lakosságot, hogy javításra szoruló ruhadarabjaiknak adjanak még egy esélyt. A fenntarthatóság jegyében változnak ugyanakkor a címkézési szabályok is.
Új kezdeményezéssel rukkolt elő a francia kormány, amelyet „javítási bónusz” néven ismertettek a nyilvánossággal. A program keretében a franciákat arra szeretnék rászoktatni, hogy lyukas, lefoszlott ruháikat ne dobják ki, inkább javíttassák meg.
Korábban indítottak már hasonló programot az országban. Tavaly a háztartási eszközök javíttatásáért járt bónusz – a fenntarthatóság és a hulladékcsökkentés jegyében.
Októbertől az országban 6 és 25 euró közötti összegben lehet majd visszatérítést igényelni a részt vevő javítóműhelyekben vagy cipészetekben a ruha- és cipőjavítás költségei után. Ennek az ötéves finanszírozására a kormány 154 millió eurós alapot hozott létre.
A kezdeményezésről Bérangère Couillard környezetvédelmi államtitkár egy párizsi divatközpontban tett látogatása során beszélt. Arra buzdított minden varrodát és cipészetet, hogy csatlakozzanak azon szolgáltatókhoz, akik részt vesznek a kezdeményezésben. Az államtitkár hangsúlyozta, a programnak dupla haszna van:
- a kabinet a tudatos ruházkodásra bátorítja vele az állampolgárokat,
- ráadásként pedig adhat egy kis löketet a munkaerőpiacnak is.
A „javítási bónusz” rendszerének kidolgozásával a kormány a Refashion nevű szervezetet bízta meg. Ez a ruhaiparon belüli ökoszervezetként definiálja magát, amely a körforgásos gazdaság felé való elmozdulást propagálja. Ennek érdekében kapcsolatban áll forgalmazókkal, válogató szolgáltatókkal, a hatóságokkal és az állampolgárokkal is. A rendszer minden szintjén törekednek arra, hogy elindítsák a szereplőket a tudatosság és a zöld átalakulás útján.
A Refashion szerint 2022-ben Franciaországban összesen 3,3 milliárd ruhaneműt, lábbelit és háztartási textíliát hoztak forgalomba. Az éves szinten kidobott ruhamennyiség pedig becslések szerint 700 ezer tonna – csak Franciaországban.
Nem mindenki a javítás híve
A kormány környezetbarát lépése – ahogy az várható is volt – nem nyerte el mindenkinek a tetszését. Üzleti csoportok például azt panaszolták, hogy ezzel stigmatizálnak egy fontos francia iparágat.
Eric Pauget ellenzéki képviselő pedig arról elmélkedett, hogy az államadósság 2022 végén már így is közel 3 ezer milliárd euró volt, a GDP 111,6 százalékát tette ki.
Ne dobálják ki a francia lakosság pénzét az ablakon
– kérte a jobboldali politikus a kabinettől az új program kapcsán.
Pascal Morand, a francia divatipari irányító testület, a Fédération de la Haute Couture et de la Mode ügyvezető elnöke pedig az intézkedés luxusmárkákra gyakorolt esetleges hatásai miatt aggódik.
„Egy selyemorganzát nem kellene kevésbé tartósnak bélyegezni pusztán a fizikai ellenálló képessége alapján, mint egy poliésztert” – nyilatkozta a francia Le Monde napilapnak.
Arról, hogy 1 kilogramm selyem előállításához körülbelül 6600 selyemhernyót ölnek meg, itt írtunk.
A címkézés is változik
A kormány egyéb módon is törekszik a divatipar zöldítésére. 2024. január 1-jétől például új címkézési szabályokat vezetnek be.
Az új szabályok értelmében a gyártóknak fel kell tüntetniük a címkén
- a ruhadarabok előállításához szükséges vízmennyiséget,
- a vegyi anyagok használatát,
- a mikroműanyag-kibocsátás kockázatát,
- valamint részletezniük kell, hogy a ruhadarab készítésekor felhasználtak-e újrahasznosított textíliákat.