Egy friss kutatás alapján a Z generáció tagjai elsősorban az egészségügyi előnyöket szem előtt tartva választják a növényi alapú étrendet. Arról viszont nincsenek meggyőződve még a vegán válaszadók sem, hogy fenntarthatósági szempontból is jobb döntés lenne az állati eredetű termékek fogyasztásának drasztikus visszaszorítása vagy elhagyása.
Nagy húzóerőt jelentenek az Egyesült Államok vegán piaca szempontjából a Z generáció tagjai. Egy friss felmérés alapján a kutatásban megkérdezett 1997 és 2012 között születettek közül a magukat vegánoknak vallók 70 százaléka gondolja úgy, hogy a következő öt évben még biztosan ragaszkodni fog ehhez az életmódhoz.
A kutatást az MIDSS (Medical Inspiration Daily For Stronger Society – Napi Orvosi Inspiráció az Erősebb Társadalomért) weboldal készítette februárban. Háromezer Z generációhoz sorolható fiatalt kérdeztek, vegánokat és nem vegánokat vegyesen.
A felmérés vegán résztvevőit megkérdezték az elsődleges motivációjukról is. Az derült ki, hogy:
- 50 százalékuk az egészségügyi előnyök miatt,
- 17 százalékuk etikai megfontolásból,
- szintén 17 százalékuk pedig klímavédelmi okokból döntött a növényi étrend mellett.
A vegán válaszadók 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy igyekszik felvilágosítani a környezetét a vegánság előnyeiről.
Billegnének a zöld érvek?
Érdekesség, hogy a növényi alapú étkezés környezetvédelmi és klímaügyi előnyeiről még azok sincsenek egyöntetűen meggyőződve, akik a növényi étrendet követik. A vegán résztvevők 40 százaléka hiszi csak, hogy életmódjuknak fenntarthatósági szempontból pozitív hatása lenne. A hagyományosan táplálkozó válaszadók 48 százaléka pedig azt mondta, kételkedik abban, hogy volnának pozitív környezeti hatásai a vegánságnak.
Márpedig – egy közelmúltban megjelent tanulmány szerint –, ha minden mást figyelmen kívül hagyunk, az élelmiszeripar jelenlegi formájában önmagában is elég arra, hogy a másfél fokos klímacélt átlépjük.
A legnagyobb akadályok
A kutatás szerint a hagyományosan táplálkozó válaszadók 51 százalékát leginkább az tartja távol attól, hogy kipróbálja a növényi alapú étrendet, hogy nem látja annak egészségügyi előnyeit.
A vegán résztvevők 46 százaléka azt mondta, megszokta már ezt az étrendet, így nem érzi, hogy bármi is korlátozná abban, hogy tartsa magát hozzá. Valamivel több mint 37 százaléka a kutatásban részt vevő vegánoknak azonban beismerte, időnként elfogja a sóvárgás egy kis állati fehérje után.
Az MIDSS arra jutott a kutatás alapján, hogy megfelelő edukációs kampányokkal elő lehetne mozdítani a növényi alapú étrend terjedését, különösen a Z generáció körében.
Egyre nagyobb teret nyer az a nézet, hogy a növényi alapú étrend a legjobb választás mind a fizikai, mind a mentális egészség szempontjából. Bár a veganizmus még mindig túl extrémnek tűnhet a lakosság nagy része számára, a Z generáció tagjai egyértelműen nyitottabbak rá bármely más korosztálynál. Növényi alapú preferenciáik az általunk ismert egészségügyi és élelmiszeripari körképet is megváltoztatják
– vonták le a konklúziót a kutatásból.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.