Magyar név is szerepel a V-Label idei Food Heroes 20 toplistáján, Tóth-Czifra Zoltán cégalapító a precíziós fermentáció segítségével újítaná meg a tejipart.
A V-Label, amely a világ vezető vegán és vegetáriánus védjegye idén is közzétette a Food Heroes 20 listát, immár második alkalommal. Ezúttal egy Barcelonában élő magyar cégalapító, Tóth-Czifra Zoltán is szerepel rajta.
A Food Heroes 20 egy húsz személyt bemutató toplista. A rajta szereplők közös a célja az elavult élelmiszerrendszerek átalakítása, valamint hogy általánosan elfogadottá tegyék azt a narratívát, miszerint boldogulhatunk a bolygó károsítása nélkül is. „Legyen szó oktatásról, aktivizmusról, kutatásról, technológiáról, politikáról, vállalkozásvezetésről – vagy ezek kombinációjáról –, munkájuk egy jobb, igazságosabb világot teremt az állatok és az emberek számára egyaránt” – olvasható a V-Label közleményében.
A mai hősök nem szálló köpenyükről ismerhetőek fel: ők tejet készítenek burgonyából és mikrobákból, csokoládét kakaó nélkül, lazacot és tonhalat pedig úgy, hogy a halaknak egy pikkelye sem görbül
– nyilatkozta Konkoly Nikolett, a V-Label kommunikációs munkatársa.
Precíziós fermentációval a klímaszorongással szemben
Tóth-Czifra Zoltán 2011-ben alapította cégét, a Real Deal Milket, amely precíziós fermentációval forradalmasítja a tejipart. Ez egy speciális erjesztési eljárást alkalmaz, amely során a mikrobákat úgy módosítják, hogy a tejben található fehérjék – kazein és tejsavó – jöjjenek létre.
Ez nem egy átlagos vállalat. Rengeteg megválaszolatlan kérdés van a precíziós fermentációs tejtermeléssel kapcsolatban, és bár az iparág optimista a költségparitással és a tömeges bevezetéssel kapcsolatban, nem kristálytiszta, milyen csapáson is kell ehhez haladni
– mondta a Real Deal Milk alapítója és vezérigazgatója.

Elárulta, az vezette erre az útra, hogy egyre elterjedtebb a klímaszorongás, egy tavalyi tanulmány szerint a fiatalok 60 százalékát aggasztja a bolygó jövője. „Ez márpedig nem egy egészségesnek tekinthető állapot” – fogalmazott Tóth-Czifra Zoltán.
Úgy látja azonban, hogy sokaknál egész egyszerűen nem működnek hosszabb távon a tisztán növényi eredetű termékek. Olyan megoldás után kutatott ezért, amely egyfajta menekülőutat biztosít azoknak, akik szeretnének húst, tejet és tojást enni, de ez etikai vívódásba taszítja őket.
Ha az emberek nem hajlandóak teljesen feladni az állati termékeket, meg kell találnunk a módját, hogy fenntarthatóan és etikus keretek között a rendelkezésükre bocsássuk ezeket – vegán módon. Ezen dolgozik a Real Deal Milk is, a tejre fókuszálva
– mondta.
Nagy nevek a listán
A lajstromba szerte a világból kerültek „hősök”: Belgiumtól Nigérián át Hongkongig. Szerepel rajta például:
- Tobias Leenaert, a Proveg International társalapítója,
- Toni Vernelli, a Veganuary nemzetközi kommunikációs és marketingvezetője,
- Leah Garcés, a Mercy for Animals vezérigazgatója és elnöke,
- illetve Ed Winters, közismert nevén Earthling Ed is.
„Arra törekszem, hogy megváltoztassam azt a jelenlegi paradigmát, amely az állatok
táplálékforrásként való felhasználásában hisz, ahelyett, hogy olyan érző lényként ismerné el
őket, akik védelmet érdemelnek” – mondta a vegán edukációval foglalkozó Earthling Ed.
(V-Label)

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.