Veganuár

Vegán ételek utazáshoz – 17 praktikus ötlet

Utazás közben sohasem könnyű egészségesen táplálkozni. Vegánként pedig különösen nem. De ez nem szegheti kedvünket, hiszen új országokat és embereket megismerni mindig nagyszerű érzés. Inkább készüljünk fel alaposan a váratlan helyzetekre.

Az éltető víz

Egy kőkemény vegán hátizsákjában mindig ott lapul egy palack víz. Ha te még nem tartozol közéjük, akkor egy hosszabbra tervezett utazás esetén mindenképpen a kulacs legyen az első, amit bekészítesz.

Amennyiben még vásárlás előtt állsz, akkor semmiképpen se spórolj ennek minőségén, jó esetben hosszú évekre lesz hűséges társad az a flaska. Olyan terméket válassz, amely környezettudatos, az egészséget nem károsító anyagokból készült és a hőingadozásnak is ellenáll. Hiszen még a tiszta csapvíz is megbuggyanhat extrém időjárási körülmények között, nemhogy az ízesített italok.

Ha valóban fontos számodra az egészéged, akkor a bolti, többnyire túlcukrozott üdítők helyett, magad keversz némi gyümölcsöt vagy gyümölcshéjat a vizedbe.

Az egyik lefinomabb recept, a felkarikázott lime és uborka hozzáadásával készített frissítő, de egy levendulaággal, vagy szederrel, illetve málnával is megbolondíthatod italodat. Indulás előtt néhány órával ajánlott összekeverni őket és a hűtőben tartani.

Ha teheted vigyél magaddal néhány gyümölcstea, vagy zöldtea filtert is, amelyhez forralt vizet szinte bárhol találsz, még az útmenti benzinkutak büféjében is. Nemcsak változatosságot tudsz így az életedbe hozni, de az egészségedet is védheted vele.

Vannak országok, ahol nem biztonságos a sima víz fogyasztása. Előzd meg a bajt, egy langyos, mégis finom teával.

Olajos magvakban az energia

Kétségtelen, hogy a különböző olajos magvak és diófélék lehetnek az utazások idejére szánt mentőcsomag legfontosabb alkotóelemei. Magas kalóriatartalmuknak köszönhetően gyorsan feltöltenek energiával, miközben az élettani hatásuk is kiváló.

Fehérjékben, egészséges zsírokban, vitaminokban és ásványi anyagokban egyaránt gazdagok. Ugyanakkor igen praktikusak, hiszen bárhol és bármikor fogyaszthatóak, akár nomád körülmények között, kés és villa nélkül is.

Ráadásul nem romlanak gyorsan, s szinte bárhol kaphatóak. Ha van választási lehetőséged, akkor mindig a sótlan változatra kell voksolni.

Szárított gyümölcsök
NazarBazar / Shutterstock

Szárított gyümölcsökből desszert

Bár a friss gyümölcsnél nincs finomabb és egészségesebb, azért az emberiség történetének nagy utazóinak is igazuk lehetett, midőn szárított gyümölcsökkel pakolták meg a bőröndjeiket.

A Közel-Kelet, vagy a híres Selyemút zarándokai és kereskedői számára ez volt az egyik legfontosabb élelmiszer, hiszen a diófélékhez és olajos magvakhoz hasonlóan igazi kalóriabombák. Márpedig egy hosszú és veszélyes utazás során sohasem volt biztos a következő étkezés helye és ideje.

A friss gyümölcsök kel szemben, a szárítottak kis helyen és biztonságosan tárolhatóak. Magas rosttartalmuk is egyértelműen mellettük szólnak, ám a mennyiségre mindenképpen figyeljünk oda. Amilyen finomak, éppen olyan kalóriadúsak!

Diákcsemege, a komplex segítség

Az igazán nyerő megoldás azonban az előbbi kettő keveréke. A gyakorlott és extrém körülményeket szerető túrázók esküsznek arra, hogy a dió, az olajos magvak és az aszalt gyümölcsök párosítása adja a legjobb üzemanyagot a végtelen és fárasztó utak megtételéhez.

Könnyű szállítása, hosszú eltarthatósága, és kényelmes fogyaszthatósága verhetetlenné teszi az utazásra ajánlott snackek között. S bár ez a keverék készen is kapható, ráadásul a világ szinte minden táján, a legjobb mégis a házilag válogatott.

Abba ugyanis mindig az kerül, amit a legjobban szeretünk. És ami biztosan vegán és cukormentes.

Granola vagy müzli a reggeli bajnoka

Az előbbi nyerő keveréket tovább lehet turbózni zab hozzáadásával, s attól függően, hogy utóbbi nyers vagy sült, müzli, illetve granola lesz a végeredmény. A ropogós finomságot fogyaszthatjuk szárazon, de növényi tejjel is.

Utóbbit érdemes por formájában magunkkal vinni arra az esetre, ha a szállodában tehéntejen kívül nincs más választék. Természetesen müzliből és granolából is olyat válasszunk, amelyben minimális a cukortartalom, a legjobb az, ha egyáltalán nincs benne.

Házilag akár kis szeleteket is süthetünk belőlük, némi kókuszzsírral lazítva, s így a szállítása és a csipegetése is sokkal könnyebbé válik.

Energiaszeletek kezdőknek

A kezdő vegánok számára valószínűleg a készen kapható energiaszeletek jelentik a mentőötletet, ám nem szükséges belőlük egy böröndnyit magunkkal vinnünk.

Csak éppen annyit, amennyi a vészhelyzetek idején elengedhetetlen szükséges lehet.

Gyümölcsök utazás közben
Cara-Foto / Shutterstock

Friss gyümölcs helyben

A mai modern körülmények között, rövidebb utazások esetében a friss gyümölcsöktől sem kell megijedünk. S bár igaz, hogy többségük nem viseli jól a szállítást és a szélsőséges időjárási viszonyokat, az alma, a narancs, a szőlő, de még a banán is hasznos útitársunk lehet egy-két nap erejéig.

A legjobb ötlet azonban a helyi piacok felfedezése, hiszen minden régiónak megvan a maga egzotikus különlegessége. Kóstolásuk nélkül pedig nem is utazás az utazás.

Friss zöldség a piacról

És ha már a helyi piacon jársz, akkor a zöldségekről se feledkezz meg. Paradicsomból, uborkából, paprikából és sárgarépából pillanatok alatt kiváló majszolnivaló készíthető.

Ha túl száraznak találnád magában, akkor bármilyen vegán szószba mártogathatod, a hummusztól, a tahinitől és a mustártól kezdve, egészen a mogyoróvajig.

Vegán szendvicsek végtelen variációja

Természetesen növényi alapanyagokból is lehet ízletes szendvicseket készíteni, csak éppen vaj és felvágott helyett margarinnal, mogyoróvajjal, de akár olivaolajjal is ízesíthetjük.

Utóbbi még úgy is megállja a helyét, ha csak sóval és borssal szórjuk meg, ám ha néhány vékony szeletke paradicsommal, valamint bazsalikommal gazdagítjuk, már igazi csemege kerül a hátizsákunkba.

Abban az esetben, ha figyelnie kell a poggyászainak súlyára, mindig jól jöhet egy üveg porított mogyoróvaj, amelyhez csak egy kis vizet kell használat előtt adni, s máris ízletes szószt kapunk. S mivel nem folyadékról van szó, akár a repülőgép fedélzetére is felvihető.

Vegán zabkása reggelire
Ekaterina Kondratova / Shutterstock

Zabkása mindenhol, mindenkor

Amennyiben egy valóban kiadós és az otthoni kellemes reggelik hangulatát idéző étkezésre vágyunk, akkor az előző este előkészített zabkása még a legnomádabb körülmények között is megmentheti a helyzetet.

A kellő mennyiségű zabot egyszerűen csak be kell áztatni a porból készített növényi tejbe, gyümölcslébe vagy gyógynövényekből készített teába. De ha csak vizünk van, akkor se keseredjünk el, azzal is működni fog.

A tökéletes eredményhez azonban némi pépesített gyümölcs is kerülhet a kásába, a javíthatatlan hedonisták pedig akár dióval, mogyoróval és étcsokoládéval is megbolondíthatják. S nemcsak reggel, de a nap bármelyik szakában.

Étcsokoládé

Ha elhagyjuk az egészségünk érdekében a cukrot és az állatok védelme miatt a tehéntejet, akkor az étcsokoládénak is biztos helye lesz az utazótáskánkban, hiszen kis helyet foglal, mégis gyorsan javítja a hangulatunkat, és energiát is szolgáltat.

Azon túl, hogy nagyon finom, érdemes tudni, hogy vasat, magnéziumot, cinket, koffeint, omega-3 zsírsavat, káliumot, nátriumot és szelént tartalmaz. Szíverősítő hatása pedig már régóta bizonyított.

A minimum 70%-os kakaó tartalmú szelet már jó választás lehet, de minél magasabb ez az arány, annál jobb. Az összetevők listáját pedig soha se felejtsd el megnézni, hiszen a gyártók gyakran a kakaóvajon spórolnak, vajra vagy zsírra cserélve annak egy részét.

„A kakaó fán terem, a csoki kakaóból van, a csoki tehát növény, így amikor csokit eszem, tulajdonképpen zöldséget fogyasztok”

− hangoztatják a diétázók, s bizony, mi vegánok is egyetérthetünk ezzel a vicces mondással.

Proteinszeletek a fehérjepótlásra

Amikor idegen helyen vagyunk kénytelenek étkezni, s a szakács nem ismeri a növényi táplálkozás alapjait, akkor bizony előfordulhat, hogy hirtelen nem talál konyhájában nem állati eredetű proteinforrást.

Utóbbira pedig szükségünk lehet, különösen a sportolással összekötött fárasztó túrák során, ezért mindenképpen ajánlott, néhány vegán proteinszeletnek is helyet szorítani a csomagokban. Ha ilyen nem áll a rendelkezésükre, akkor legalább tökmagot mindenképpen vigyünk magunkkal, különösen magas fehérjetartalma miatt.

Paradicsomlé
grafvision / Shutterstock

Paradicsomlé, a megmentő

Amennyiben valóban egészséges és frissítő italra vágyunk, nyugodtan vásároljunk egy üveg paradicsomlét, sózzuk, borsozzuk és máris egy gazpacho-hoz hasonló finomságot kapunk, amely nemcsak hidratál, de a tápanyagtartalma szempontjából is kiegyensúlyozott.

Amikor végképp semmit sem találunk éhségünk csillapítására, valódi megmentőként is tekinthetünk rá.

Ropogtassunk csicseriborsót!

Nagyon egyszerűen készíthető egészséges és sokáig eltartható snack formájában kelhet új életre a konzerv csicseriborsó.

Mindössze annyi teendőnk van vele, hogy miután levét leszűrtük, olívaolajjal és fűszerekkel keverjük össze, majd 180 fokos előmelegített sütőben ropogósra sütjük. Nemcsak finom, de egészséges, fehérjében és rostokban gazdag borkorcsolyát kapunk, amelynek szállítása, tárolása és elfogyasztása egyaránt pofon egyszerű. Még utazás közben is.

Ellenőrizd a tiltott élelmiszereket!

Amennyiben repülővel utazol, mindig ellenőrizd a célországban érvényes vámügyi szabályokat, hiszen lehetséges, hogy egy adott élelmiszer nem vihető be, így a vámnál könnyen búcsút inthetünk neki.

Jobb felkészülni az ilyen esetekre, mint kellemetlen meglepetésben részesülni. És éhesen maradni…

Fedezd fel a helyi vegán éttermeket!

Amennyiben szeretnél étteremben vacsorázni, mindenképpen tájékozódj az utazás előtt, hol találhatsz valódi és megbízható vegán helyeket.

Használd a jól ismert alkalmazásokat, vagy katalógusokat, éhesen nagy valószínűséggel semmit sem fogsz a környéken találni a nagy kapkodásban.

A HappyCow-ra bármerre is jársz, biztosan támaszkodhatsz, ugyanis megmutatja a helyi vegán éttermeket.

Végül, de nem utolsó sorban, soha ne indulj el üres gyomorral. Az utazás során oly sok váratlan dolog történhet, hogy jobb, ha az éhséggel minél később kell megküzdened.

Gy. Szabó Csilla

Gy. Szabó Csilla

Újságíró
Írok, futok, meditálok és vegán vagyok. Csak olyan dolgokkal foglalkozom, amelyekben hiszek, ezért a növényi étrendre is etikai okokból tértem át. Döntésemet a mai napig nem bántam meg, a maratonokat is pontosan úgy futom, mint korábban.

Írd le a véleményed!

Szünet.

A Veganuár 2020 lezárult. 
Térj vissza néhány hét múlva, hogy elsőként regisztrálj
a 2021-es kihívásra.