A ProVeg Intenational két új jelentéssel igyekszik fényt deríteni a fogyasztóknak leginkább tetsző elnevezésekre, és hogy mennyire zavarják össze a vásárlókat a növényi alapú terminológiák.
A vegán termékek egyre szélesebb körben elérhetők és népszerűségük folyamatosan növekszik, éppen ezért nagyon fontos, hogy kiderüljön, milyen kifejezéseket érdemes használni egy-egy vegán termék elnevezésekor.
Az egységes terminológia segíthet a pozitív asszociációk megerősítésében és egyúttal a vásárlók számára is egyszerűbbé teszi a vásárlás folyamatát, ha nem hatféle különböző jellemzéssel találkozik az alapvetően ugyanazt az elvet képviselő ételek kapcsán.
A ProVeg International – egy nemzetközi szervezet, melynek célja a globális élelmiszerrendszer átalakítása és az állati alapú ételek növényire cserélése – két új jelentést hozott ki a napokban, melyek nagyban segíthetik a piaci szereplőket a helyes elnevezések és szóhasználat kiválasztásában.
A növényi alapú élelmiszeripar rohamos növekedésével már nagyon sok termék elérhető, ami a vásárlók igényeit megfelelően kielégíti. De ez azt is jelenti, hogy a tökéletes címke kiválasztása és a vásárló elérésére fontosabb, mint valaha. Ezek a jelentések olyan információt nyújtanak a cégeknek, amelyekkel könnyebben érhetik el a fogyasztókat
– nyilatkozta Stephanie Janczniakowska-McGirr, a ProVeg vállalati kapcsolatokért felelős vezetője.
A két felmérés eredményei számokban
Az első jelentés egy 2022. júliusi felmérésen alapszik, melyben 1.000 angliai fogyasztót kértek meg, hogy különböző szempontok alapján értékeljék az állatmentes (animal-free), hús nélküli (meatless), húsmentes (meat-free), 100% növényi alapú (100% plant-based), növényi alapú (plant-based), zöldséges (veggie), vegán és vegetáriánus jelzőket.
- A vásárlók a 100% növényi alapú és a zöldséges jelzővel ellátott termékeket választanák legszívesebben, míg a vegán és a hús nélküli voltak a legkevésbé szimpatikusak.
- Az állatmentes, a vegán és a vegetáriánus címkékről gondolták a legtöbben, hogy a termék jó az állatoknak és a környezetnek.
- A legélvezetesebb és legfinomabb érzést sugalló címkék az állatmentes és a zöldséges, a legegészségesebb és legtáplálóbb hatást kiváltó címkék a 100% növényi alapú, a vegetáriánus és a vegán, a legmegfizethetőbb érzetet keltők pedig a zöldséges és a vegetáriánus elnevezések voltak.
- A vásárlók 96,4%-át nem zavarta össze a falatkák (nuggets) elnevezés, csupán 3,6%-uk mondta, hogy vett már véletlenségből állati helyett növényi falatkákat.
- 80%-nál is többen mondták, hogy teljesen egyértelmű számukra, hogy a vegán, a vegetáriánus és a növényi alapú elnevezésű termékek nem tartalmaznak húst, és 76%-uk mondta, hogy a címkék segítenek nekik a termékek közötti eligazodásban.
Érdekes látni, hogy a vásárlókat nem zavarják össze a húsra utaló elnevezések, mint például a falatkák. Reményeink szerint ezek az eredmények hozzájárulnak majd ahhoz, hogy mindenki számára megfelelő szabályozási és címkézési környezetet tudjunk teremteni a növényi termékeknek, különösen, amikor ilyen téren bizonytalanságokat látunk Európában
– mondta Stephanie.
Bizonytalanságok alatt arra utalt, hogy több országban – köztünk hazánkban is – támadják a növényi termékek húsos jelzőkkel való illetését azzal a hamis indokkal, hogy ez összezavarja a vásárlókat.
A második jelentés egy tavaly októberi online kutatást vesz alapul, amit az Egyesült Királyság és az Amerikai Egyesült Államok lakosai között végeztek, és amiben arra próbáltak választ találni a kérdezők, mennyire értik a vásárlók az egyes növényi terminusokat.
- A megkérdezettek többsége, 69,4%-a (UK) és 61,3%-a (USA) tökéletesen tudta, hogy a vegán elnevezés arra utal, hogy sem hús, sem tej, vagy tojás nincs a termékben. Ennek ellenére a ProVeg azt javasolja, hogy a vegán termékek kapcsán jobban ki kell emelni, hogy sem tejterméket, sem tojást nem tartalmaznak.
- A növényi alapú elnevezés már kevesebbeknek, nagyjából csak a megkérdezettek felének volt egyértelmű, de néhányan (17% UK, 26,1% USA) nem voltak benne biztosak, hogy a termék tartalmaz-e tejet és tojást. Ugyanez volt igaz a vegetáriánus elnevezésre is.
- A többség számára világos volt, hogy a tejmentes (dairy-free) termékekben nincsen tej, az elnevezés viszont némileg összezavarta őket a hústartalommal kapcsolatban.
- Ugyanez a helyzet a húsmentes/hús nélküli elnevezéssel is. Az egyértelmű, hogy mi nincs benne, de hogy van-e benne tojás vagy tej, az nem.
Ezek a kutatások nagyon fontosak, hogy a cégek sikeresen meg tudják célozni az egyre növekvő létszámú flexitáriánus vásárlókat és megérthessék, mi a legjobb elnevezés, hogy a fogyasztó biztosan tudja, mit vásárol
– összegezte véleményét Stephanie Janczniakowska-McGirr.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.