Az éttermeknek valójában nem lenne nagy kunszt a vegán ételek felé terelni a vendégeiket – állítják kutatók. Szerintük elegendő lenne kívánatosabb nevekkel illetni ezeket a fogásokat. Ha pedig mindeközben az étlap húsos elemeit kevésbé étvágygerjesztően keresztelnék el, még többeket késztethetnének növényi alapú választásra.
A növényi ételeknek a legjobb marketing az, ha vonzóbb neveket kapnak az általánosan használtaknál – mutat rá a Queenslandi Egyetem közelmúltban készített tanulmánya. A Food Quality and Preference folyóiratban közzétett írás szerint ezzel a stratégiával az éttermek egyértelműen növelni tudnák a vegán ételek eladását.
Praktikus olyan nevet választani a kutatók szerint, ami a fogás
- ízére,
- állagára és
- eredetére is
utal, és jóval színesebb a rendszerint használt leírásoknál.
Érdemes lehet például a „szaftos amerikai hamburger” és az „ízletes olasz zöldséges lasagne” néven feltüntetni a lehetőségeket az étlapon. Ezek helyett most még rendre egyszerűbb, jóval letisztultabb – ezzel párhuzamosan pedig unalmasabb, kevésbé étvágygerjesztő – nevek szerepelnek a növényi alapú opcióknál. Gondoljunk csak az egyszerű „vegán hamburger” vagy éppen „zöldséges lasagne” lehetőségekre! Kevésbé izgalmas, ugye?
A tanulmány szerint a legtöbb étteremnek mintha az lenne a fő célja, hogy a vegán ételeket egészségesnek mutassák be. Nem az ízre hívják fel a figyelmet ezek az elnevezések. Nem derül ki belőlük, hogy milyen ízletesek is ezek a fogások, hanem azt hangsúlyozzák, mi minden nincsen bennük. A „vegán”, „növényi” és „húsmentes” címkék viszont túlságosan leszűkítik a célközönséget, elriasztják a mindenevőket.
Mindeközben a hagyományos fogások rendre olyan nevet kapnak, amelynek a hatására szinte meg is indul a vendég nyálelválasztása. Ezeknél az ételeknél már általában megjelennek olyan kifejezések, mint a szaftos, omlós, pikáns vagy éppen a roppanós. A kutatók szerint ha a vegán ételek kreatívabb neveket kapnának, a hagyományosak esetében pedig visszavennének az éttermek a fantáziából, maximalizálható lenne a növényi marketing.
A legolcsóbb kampány a vegán ételek mellett
A nyelvi változtatások módszerét korábban már sikerrel alkalmazták például közegészségügyi kampányokban, többek közt a dohányzásról való leszokást szorgalmazó akciókban. A stratégia előnye az is, hogy az éttermeknek nem kell költséges reklámkampányokat kezdeniük a növényi opciók népszerűsítése végett. A Queenslandi Egyetem kutatóinak módszerével elegendő az étlapokat újragondolniuk.
Arra jutottunk, hogy költséghatékony módja lehet a fogyasztók bizonyos szegmensének növényi alapú választásokra ösztönzésére a vonzó nevek használata. Mivel az élelmiszeripar közel 25 százalékkal járul hozzá a globális kibocsátásokhoz, az étkezési szokások megváltoztatása még a legkisebb piaci szegmensek esetében is jelentős mértékben hozzájárulhat az éghajlatváltozás mérsékléséhez
– vélekednek a tanulmány készítői.
A kutatók megjegyezték, a névváltoztatás csak a vizsgálatban részt vevő mindenevők egy bizonyos csoportját késztette arra, hogy húsos helyett növényi opcióra voksoljon. Ez a bizonyos csoport környezet- és egészségorientált húsfogyasztókból állt össze. Ezen a körön belül a vonzóbb nevek hatására 7 százalékkal növekedett a vegán ételekre leadott rendelések száma. A kutatók szerint ez első ránézésre elhanyagolható értéknek tűnhet, valójában már ez is sokat számít környezeti előnyök tekintetében.
A megrögzött húsevők meggyőzésére pedig a tanulmány készítői további lépéseket javasolnak, például a vegán ételek vonzóbb képi megjelenítését.