Egyre keresettebb termék a boltokban a vegán csoki, erre pedig a gyártók is reagálnak. Őrült tempóban bővülhet a következő években a piac.
Vérbeli Gombóc Artúrnak vallod magad, akinek mindegy, hogy kerek, szögletes, hosszú, rövid, gömbölyű vagy lapos, csak csoki legyen? Akkor van egy jó hírünk: ugrásszerű növekedést produkálhat a következő kilenc évben a tejmentes és vegán csokoládé piaca.
A növényi alapú csokoládé globális piaca aktuálisan egymilliárd dollárra tehető, 2032-re azonban ez az érték elérheti a 4 milliárd dollárt. Ezzel az értékkel kapcsolatban ugyanakkor nincs összecsengő elemzői konszenzus: más becslések szerint ugyanis ez a piac 2017-ben 335, 2022-ben 575 millió dollár összértékű volt, és csak 2028-ra érheti el az 1,2 milliárd dolláros összértéket.
A csokoládé piaca (állati és növényi alapú tejet tartalmazók egyaránt) mindenesetre 2021-ben 113,16 milliárd dollár értékű volt. Az összetett éves növekedési ráta (CAGR) pedig ezen a szélesebb területen a 2022-2030-as időszakban 3,7 százalék lehet.
A ProVeg International élelmiszer-tudatossággal foglalkozó cég szerint a kiugró növekedési ütemet egyértelműen a kereslet húzza; egyre több vásárló törekszik arra, hogy egészségesebb, vagy kifejezetten növényi alapú élelmiszert rakjon a kosarába. Ezt a tendenciát értelemszerűen elégedetten szemléli a cég, hiszen kiemelt céljuknak tekintik, hogy 2040-re 50 százalékkal csökkenjen az állati eredetű élelmiszerek fogyasztása. A terv egyébként nemes, a megvalósíthatóság viszont azon egyszerű ok miatt kérdőjeles, hogy a cég nem kommunikált világos viszonyítási pontot. A siker tehát relatív.
Lokális megoszlás
A ProVeg prognózisa szerint a tejmentes és vegán csoki globális növekedését legnagyobb mértékben az ázsiai csendes-óceáni térség adhatja majd. Ennek hátterében alapvetően két dolog áll: az egyre szélesebb körben jellemző laktózérzékenység, és a növényi alapú étrend helyi népszerűségének megugrása.
Jelenleg mindenesetre Észak-Amerika a piac legmeghatározóbb szereplője.
Európában is egyre növekszik a kereslet a vegán csokira. A londoni székhelyű Mintel piackutató cég 2018-as tanulmánya alapján
- a francia és a lengyel válaszadók 53-53,
- a spanyolok 55,
- az olaszok 48,
- a németeknek pedig 44 százaléka
úgy nyilatkozott, hogy komolyan érdeklődik a vegán csokoládéból készült édességek iránt.
A csokoládéágazatban jelenleg a növényi alapú étkezés áll a középpontban. A gyártók úgy reagáltak a növényi alapú étrend iránti növekvő érdeklődésre, hogy a tejcsokoládéval készülő termékekben az állati eredetű tejet dió- vagy gabonafélékből készült tejekkel helyettesítették
– mondta Marcia Mogelonsky, a Mintel kutatási igazgatója.
A nagy márkák egymás után lépnek, hogy saját termékeikkel megtalálják az utat a vegán fogyasztókhoz is. A Mars, a Nestlé és a Lindt is piacra dobta már a növényi alapú étrendbe is beleilleszthető vegán csokiját. A magyar lehetőségek közül ebben a húsvéti cikkünkben szemezgettünk.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.