A követkető néhány évben is bővülhet a vegán bőr globális piacának összértéke egy friss piackutatás szerint, cipőként felhasználva produkálhatja a legnagyobb bevételt.
A vegán bőr globális piacának összértéke 2028-ra meghaladhatja a 74,5 milliárd dollárt (azaz több mint 25 ezermilliárd forintot), míg 2021-ben még 39,5 milliárd dolláros értéket regisztráltak – derül ki a Vantage piackutató friss jelentéséből.
Az összetett éves növekedési ráta (CAGR) ezzel a 2022-2028-as időszakban 9,5 százalék lehet. A kutatás alapján ennek az elsődleges mozgatórugói:
- a növekvő fogyasztói tudatosság állatjóléti szempontból,
- a változó életstílusok,
- és az állati bőr előállításának és megmunkálásának környezeti költségei.
Állatokat tenyészteni, majd felhasználni a bőrüket, rettentő víz- és földigényes folyamat. Ráadásul ahhoz, hogy a föld legelőként funkcionálhasson, erdőirtások szükségesek. Arról nem is beszélve, hogy a cserzőanyag egyik összetevője, az arzén hosszú távon tüdőrákot okozhat az arra hajlamosabbaknál
– sorolja a jelentés a hagyományos bőrgyártás környezetre és az ezen a területen dolgozókra gyakorolt káros hatásait.
A valódi bőr előállítása elemzések szerint nagyjából háromszor akkora ökolábnyomot hagy maga után, mint a szintetikus helyettesítők készítése.
A cipő a húzótermék
A vegán bőr számos termék elkészítéséhez felhasználható, például táskákhoz, pénztárcákhoz, autókárpithoz vagy ruhákhoz. Ezek – részben a klímaválság miatt is – egyre népszerűbbek, sok cég ezeknek az anyagoknak a bevetésével is igyekszik domborítani fenntarthatósági törekvéseit.
A vegán bőrt legszélesebb körben ugyanakkor még mindig a cipők gyártásához használják fel, és a Vantage szerint ez 2030-ig így is marad. A vizsgált időszakban a lábbelik területe marad a domináns szegmens eladások és bevétel szempontjából is a vegán bőr globális piacán.
A vegán cipők globális piaca egy másik jelentés szerint jelenleg 40,9 milliárd dollár összértékű, az összetett éves növekedési ráta (CAGR) pedig 2030-ra elérheti a 7,98 százalékot.
A közelmúltban jelentette be egyébként a Nike és a Puma is, hogy vegán bőrre cseréli a focicipőikhez eddig használt kengurubőrt. A Puma 2022-ben piacra dobott már egy teljesen vegán alapanyagokból készült focicipőt, de a cég a többi lábbelijéhez ekkor még használt kengurubőrt. Saját bevallásuk szerint azonban olyannyira lenyűgözte őket a vegán bőr minősége, hogy arra jutottak, 2023 végére teljes mértékben helyettesítik ezzel a kengurubőrt a termékeiken. Hasonlóan érvelt a Nike is. Ezzel pedig az Adidas marad az egyetlen gyártó, amely még kengurut használ a focicipőihez.