Új-Zéland jelenleg kizárólag szaporítási célból exportál élő állatokat, de jövőre ez a gyakorlat is teljesen megszűnik.
Két éve, 2020 szeptemberében történt a Gulf Livestock 1 nevű, élőállat-szállításra specializálódott teherhajó tragikus katasztrófája, amiben a 43 fős legénység 41 tagja, valamint majd’ 6000 szarvasmarha vesztette életét Japán délnyugati partjaitól körülbelül 200 kilométerre. A halottak között volt két új-zélandi is.
A tragédiát követően felerősödtek az élő állatok szállításának betiltását követelő hangok, ezen folyamat eredménye a csütörtökön elfogadott és jövőre bevezetésre kerülő törvény. Az ország vágásra nem, csak szaporítási célokra szállít állatokat, tavaly 134.722 szarvasmarhát exportáltak ilyen céllal.
A kormány állítása szerint az új szabályozás segít majd abban, hogy a fogyasztók egyre növekvő etikai elvárásaival és aggályaival szemben az ország megőrizhesse jó hírét.
Nemcsak a mostani, de a jövő gazdálkodóinak reputációját is segít megvédeni az új törvény
– mondta Damien O’Connor mezőgazdasági miniszter.
Az országban régóta rossz megítélés alá esik az élőállat-szállítás, nem utolsósorban a Gulf Livestock 1 tragédiája miatt, de a közelmúltban számos olyan szerencsétlenség történt, ami a tiltás irányába terelte a közvéleményt. Idén Szudán partjainál pusztult el 15.000 birka, miután a Badr 1 hajó felborult a Vörös-tengeren, 2020-ban pedig több mint 14.000 állat lelte halálát a Fekete-tengeren a Queen Hind szerencsétlenségét követően.
„Új-Zéland mindentől távoli elhelyezkedése azt jelenti, hogy az állatok minden esetben hosszú ideig utaznak, ami miatt jobban kitettek a hőmérsékletnek és egyéb állatjóléti veszélyeknek. Akármilyen szabályozást alkalmaznánk a veszélyek csökkentésére, a szállítási idő és a trópusokon történő keresztülhajózás mindig nagyon komoly kihívás elé állítana minket” – mondta O’Connor.
A fogadtatás többnyire pozitív, de nem mindenki örül
Számos állatvédő szervezet, valamint a Zöld párt képviselői is örömmel fogadták a jövőre bevezetésre kerülő törvényt.
Nem jöhetett volna elég korán egy ilyen döntés. Az állatok már évek óta sínylődnek az élőállat-szállítástól
– nyilatkozta Chlöe Swarbrick, a Zöld párt állatjogi szóvivője.
„Most, hogy Új-Zéland törvényben tiltja az élőállat-szállítást, minden tekintet az angol kormányra szegeződik. Mielőbb beteljesíti a kormány az ígéretét, hogy betiltja ezt a kegyetlen módszert, annál jobb. Mindenki, akit elborzaszt ez a tevékenység, azzal tud hangsúlyt adni a véleményének, ha vegánná válik” – mondta Elisa Allen, a PETA alelnöke a Plant Based Newsnak.
2020-ban Anglia belengette, hogy tervei között szerepel az állatok szállításának tiltása, de eddig még nem váltotta valóra ezeket az elképzeléseket.
Az ellenzékben lévő Nemzeti Párt viszont úgy véli, ez a lépés aránytalan és túlideologizált, és körülbelül félmilliárd dollárral csökkenti az éves GDP-t.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.