A turizmus környezetkárosító mivoltát igyekszik ellensúlyozni Koppenhága új programja, a CopenPay. Ennek keretében fenntartható szemléletmódra és tevékenységekre szeretnék rábírni a városba látogatókat, cserébe pedig ingyen ételt, italt, programlehetőségeket kínálnak. A tesztüzem augusztus 11-ig tart.
Számos városban okoz problémákat a túlturizmus (overtourism), ez ellen pedig egyre több helyen lépnek fel. A gondolák városa, Velence belépődíjas rendszert tesztelt. Az észak-olasz városba látogatóknak online kellett regisztrálniuk, és öt eurót fizetniük a turistáskodásért. A görögországi Akropoliszon is időbeosztásos rendszert és napi limitet vezettek be: maximum 20 ezer fő gyönyörködhet a látványosságban egy nap alatt.
Amszterdam először a sétahajókat tiltotta ki a legnagyobb kikötőiből, majd tovább szigorított a városvezetés. Emelték az idegenforgalmi adót, betiltották az új szállodák építését, valamint korlátozásokat vezettek be az egy kerületre eső panziók számában is.
Mindeközben pedig felkészül Sevilla is. A spanyol város polgármestere, José Luis Sanz jelezte, nagy változtatásokra készül Sevilla egyik leghíresebb látványossága, a Plaza de España környékén. Lezárhatják és fizetőssé tehetik a teret, és a bevételből fedeznék a karbantartási munkálatokat.
Nem véletlen, hogy a túlturizmus káros hatásai ellen egyre több város vezetősége igyekszik fellépni. A turisták egyfelől ugyan hozzátesznek az adott ország GDP-jéhez, másfelől viszont meg is terhelik a város közlekedését, akár az egészségügyi rendszerét is, valamint szennyezésekért is felelősek lehetnek. Egy 2023 márciusában publikált tanulmány szerint a globális szén-dioxid-kibocsátás 8 százaléka a turizmushoz köthető.
Koppenhága alternatív módon tenné fenntarthatóbbá a turizmust
Dánia fővárosát is megviselte a turizmus, a Koppenhága élén állók azonban nem a korlátozások útját választották – első körben legalábbis. Abból indultak ki, hogy egy 2023-as felmérés alapján az emberek 82 százaléka fenntartható módon szeretne turistáskodni, de csak 22 százalékuk cselekszik is így a gyakorlatban – írja a Green Queen.
CopenPay néven kampányt indítottak július 15-e és augusztus 11-e között azért, hogy fenntarthatóbb viselkedésre bírják a turistákat. Ennek a lényege nagy vonalakban, hogy ingyen ételekért, italokért és programokért cserébe különféle zöldnek minősített tevékenységeket hajthatnak végre.
Ilyen tevékenységek például a szemétszedés, valamint az, hogy tömegközlekedést használnak vagy biciklivel járják be a várost. Ezekért cserébe pedig járhat ingyen ebéd, kávé, egy üveg bor vagy térítésmentes kajakbérlés, esetleg múzeumlátogatás.
Kulcsfeladatunk, hogy fenntarthatóbbá tegyük az utazást. Csak akkor járhatunk sikerrel, ha áthidaljuk a látogatók fenntarthatóság iránti vágya és a valós viselkedésük közötti szakadékot. Ez egyszerűnek tűnhet, de nem az. Azt akarjuk, hogy a vendégeink tudatos, zöld döntéseket hozzanak, és több élménnyel gazdagodjanak látogatásuk során
– mondta a dán főváros idegenforgalmáért felelős szervezet, a Wonderful Copenhagen vezérigazgatója, Mikkel Aarø-Hansen.
A szervezet szerint a CopenPay-kampánynak nem célja a Koppenhágába érkező turistaáradat duzzasztása. Tavaly Koppenhága több mint 12 millió vendégéjszakát regisztrált a kormányzati statisztikák szerint.
Ha a kezdeményezés beválik, egyéves időszakra is bevezetik, és Dánia egyéb részeire is kiterjesztik. „Képzeljük csak el, ha az emberek – egyfajta szuvenírként – zöldebb gondolkodásmódot vinnének haza magukkal. Az csodálatos lenne” – fogalmazott Rikke Holm Petersen, az idegenforgalmi hivatal kommunikációs vezetője.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.