A kínai online kereskedelmi óriás Temu ellen pereket indítottak, a cég termékei sok esetben silányak, arról az ökológiai lábnyomról nem is beszélve, amelyet a vállalat maga után hagy. A népszerűsége azonban – egyelőre úgy tűnik – töretlen.
Bizonyára feltűnt már, hogy nem pusztán a közösségi oldalakat átgörgetve ugrik fel garantáltan egy-két Temu-hirdetés. Ha a konyhapulton uralkodó káoszt megunva a böngésző segítségével szeretnéd kideríteni, honnan lenne érdemes gyümölcstartó állványt beszerezni, akkor is ennek a bizonyos kínai cégnek a termékei özönlik majd el a találati listát. Ugyanez a helyzet, ha a keresett tárgy a kislány sapka, a zöldséghámozó vagy éppen a művirág.
A legtöbbször ráadásul nem pusztán a széles körű kínálattal próbálnak meg minél több vásárlót bevonzani. Rendszerint az árszabásukkal is arra törekednek, hogy botorságnak tűnjön bármely más cég termékét választani. Sok esetben aztán a bizakodó vásárló csomagbontáskor csap a homlokára. Temérdek olyan poszt érhető el közösségi oldalakon, ahol azt mutatják be, mit rendeltek, és mit rejtett ezzel szemben a csomagolás.
Ettől függetlenül a Temu stratégiája összességében működik. A vásárlók közel kétszer annyi időt töltenek a Temu felületén, mint a riválisok, például az Amazon alkalmazását böngészve – derült ki az Apptopia kutatóintézet tavaly év végén publikált felméréséből.
Temu-paradoxon: silányság által generált fogyasztói láz
Az csak a probléma egyik oldala, hogy a vásárló értelemszerűen csalódott, ha a kézhez kapott termék csak részben emlékeztet a Temu weboldalán vagy applikációjában szereplőre. Másrészt viszont sokszor nem is csak a termék külleme más, hanem a minősége is silányabb a vártnál.
Amikor aztán a termék – idő előtt – elhasználódik, sokan nem azt a következtetést vonják le, hogy a pótlást már más platformról célszerű megoldani. A vonzó ár miatt a kínai cég kínálatához térnek vissza.
És akkor ott van a fast fashion hatása a világra. Amikor a termékek úgy készülnek, hogy rendkívül alacsony áron eladhatók legyenek, de nem tartósnak szánták őket, ez egy körforgást hoz létre. Ebben a körforgásban az emberek kénytelenek folyamatosan vásárolni, hogy lecseréljék korábbi, végül a szeméttelepre kerülő tárgyaikat. Ez az erőforrások pazarlása, ráadásul a jelenlegi klímaválsághoz is hozzájárul
– írja a Green Matters a Temu által gerjesztett ördögi körről.
Olyan is akad, aki, már eleve azzal kalkulálva ad le rendelést a Temun vagy hasonló elvek mentén működőn Wishen, hogy megjósolhatatlan a műszaki cikkek használhatósága. Éppen ezért pendrive-ból például direkt többet tesz a kosárba, arra apellálva, hogy így nagyobb eséllyel kap kézhez működőképeset is.
A faültetés itt maximum szépségtapasz
A silány minőség és a felpörgetett fogyasztás mellett komoly megterhelést jelent környezeti szempontból a Temu működése szállítás tekintetében is. A Temu jelenleg naponta mintegy 1,6 millió csomagot szállíttat ki, ez éves szinten 584 millió küldeményt jelent. A légi fuvarozás Kína-Egyesült Királyság tengelyén számolva minden légi szállítmány körülbelül 10 kilogramm szén-dioxidot termel. Ha a Temu fenntartja az aktuális működési szintet, az évente több mint 5,8 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet. És akkor még nem kalkuláltunk sok egyéb szemponttal:
- az Egyesült Királyságnál távolabb eső szállítási helyekkel,
- a csomagolás során keletkező hulladékkal,
- a silány termékek rövid élettartamával, és az így keletkező szemétmennyiséggel, valamint
- az energiafelhasználással.
A Temu előszeretettel hangoztatja, hogy elkötelezett a fenntarthatóság iránt. Ezt hivatott bizonyítani például a Trees for the Future-rel való partnersége is. Ez a nonprofit szervezet azzal a céllal jött létre, hogy megtanítsa a mezőgazdasággal foglalkozókat, miként gazdálkodhatnak fenntartható módon.
A Temu és a Trees for the Future együttműködésének lenyomata a cikk írásának pillanatában több mint 14 millió elültetett fa. Ez azonban a Temu működése és üzletpolitikája mellett zöldmosásnak ható kooperáció.
Etikai problémákból is betárazott a Temu
A környezetre gyakorolt negatív hatása mellett a Temu a vádak szerint az alkalmazottjaival szemben is etikátlan. Megsérti az alapvető emberi jogokat, vállalhatatlan munkakörülményeket biztosít. Az Egyesült Államokban tavaly nyáron hivatalos figyelmeztetést adtak ki a kínai cég termékeivel kapcsolatban.
Az amerikai vásárlóknak tudniuk kell: rendkívül nagy a kockázata annak, hogy a Temu ellátási láncain belül kényszermunkát alkalmaznak
– áll a kínai ügyeket vizsgáló képviselőházi különbizottság jelentésében.
A Temu azzal védekezett, hogy azzal kapcsolatban nem tud garanciát vállalni, a beszállítói milyen munkaadói morál mentén működnek.
Az online kereskedelmi vállalat ellen számos alkalommal léptek már fel jogi úton. Egyik riválisa, a Shein mellett az Egyesült Államokban is indult ellene per. Utóbbi esetében azzal vádolják, hogy a felhasználók személyes adatait azok beleegyezése nélkül gyűjti be és használja fel.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.