A PETA állatvédő szervezet azzal a céllal vásárolt részvényeket a sörgyárban, hogy leszámolhasson végre a brand által használt lócsonkítás gyakorlatával.
A Budweiser sörmárka itthon talán nem annyira népszerű, mint Amerikában, de a cég híres Clydesdale fajtájú lovait talán még az is felismeri, aki soha nem fogyasztott alkoholt.
A Clydesdale a tipikus igásló. Hatalmas marmagasságával (168-170 cm), zömök, izmos testével ideális a nehéz fizikai munkák elvégzésére.
Habár manapság már nem szénnel megrakott kocsikat húznak, fajtájuk a mai napig közkedvelt. Felvonulásokon, cirkuszi mutatványok alkalmával, lovas kocsik elé befogva továbbra is előszeretettel alkalmazzák, tekintélyt parancsoló, elegáns megjelenése miatt pedig lovasbemutatókon is sűrűn találkozhatunk ezekkel a csodás állatokkal.
A világ leghíresebb Clydesdale lovai egyértelműen a Budweiser sörmárka méneséhez tartozó lovak (Budweiser Clydesdales), akik rendre megjelennek a cég népszerű reklámjaiban is. A Budweiser anyavállalatának, az Anheuser-Buschnak jelenleg körülbelül 250 Clydesdale lova van, ami a világ egyik legnagyobb ilyen ménese.
Ahhoz, hogy egy ló valamelyik országszerte turnézó Budweiser-fogathoz tartozhasson, komoly követelményeknek kell megfelelnie. Az a minimum 4 éves, herélt pej lehet csak a fogat tagja, amelyik hókával (a fej elején található fehér jegy) rendelkezik és harisnyás (vagyis a lábszára is fehér).
Néhány reklámban a cég rá is erősít a Budweiser Clydesdaleshez tartozás elitista narratívájára, mint például ebben, amiben egy szamár álma válik valóra azzal, hogy csatlakozhat az egyik 8-as fogathoz.
A brand imidzsét adó lovak viszont átesnek egy olyan kozmetikai beavatkozáson, amely az állatvédők mellett több szakmai szervezet rosszallását is kivívta.
A PETA az igazgatótanács elé vinné az ügyet
Az állatvédő szervezet részvényeket vásárolt a Budweiser anyavállalatában, az Anheuser-Busch InBevben, hogy a vezetőség elé vihessék a lovak farkcsontjának csonkítási ügyét.
Ez a gyakorlat teljesen általános a Budweiser-méneshez tartozó állatoknál, viszont az egyszerű szőrnyírásnak hazudott folyamat igazából egy csonkítás, amely nagyon komoly negatív következményekkel jár a lovak számára.
A rövid tényfeltáró videóban a PETA beépített ügynökei beszéltek olyan alkalmazottakkal, akik bevallották, hogy a pusztán kozmetikai célokat szolgáló beavatkozás nem egyszerű szőrvágás, hanem a farok megcsonkítása.
Erre akkor kerül sor, amikor az állat még csikó. A gerinc részét képező farkcsontot vagy amputálják, vagy szorosan elkötik, emiatt az elhal.
A csonkított állatok ezt követően védtelenné válnak a körülöttük szálló rovarokkal szemben, amelyek akár betegséget is terjeszthetnek. Ezenfelül a lovak – amelyeknek eredetileg nagyon hosszú farokszőrük van – kommunikációjukban is korlátozottak, hiszen a farokszőr ehhez is hozzájárul, az érzelmek kifejezésére használják azt.
Több állatorvosi szervezet, többek között az American Veterinary Medical Association és az American Association of Equine Practitioners is elítéli a gyakorlatot.
A Budweiser 90 éve vágja le a Clydesdale lovak farkcsontját, csak hogy létrehozzon egy vállalati imidzset, és ennek véget kell vetni. A PETA már tűkön ül, hogy végre bejuthasson a vezetőkhöz és eltörölhesse a lovak csonkításának gyakorlatát
– mondta Kathy Guillermo, a PETA alelnöke.
A farok amputálása tíz amerikai államban és számos országban tilos. A betiltásra vonatkozó online petíciót itt lehet aláírni.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.