A növényi tejek piaca regionális szinten Ázsiában volt a legmagasabb tavaly, és a népességszám miatt ez várhatóan a közeljövőben is így lesz. Az egy főre jutó átlagos bevétel azonban nagyobb ütemben növekedhet Észak-Amerikában és Európában.
Változatos okokra vezethető vissza világszerte, hogy miért választják egyre többen a növényi tejet a hagyományos, állati eredetű helyett. Laktózérzékenység, tejfehérje-intolerancia, íz, környezetvédelmi vagy éppen állatjóléti érvek is állhatnak a háttérben.
Egy dolog viszont biztos: a növényi tejalternatívák egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. A növényi tej piacának értéke 2032-re 51,87 milliárd dollár lehet globális szinten a The Brainy Insights jelentése szerint. A piackutató azzal kalkulál, hogy 2022-ben ez az érték még 20 milliárd dollár volt, ehhez képest tehát több mint duplájára nőhet egy évtized alatt.
A Statista frissen közzétett prognózisa szerint is tovább bővülhet a következő években a növényi tejek piaca, 2028-ra 35 milliárd dollár feletti globális bevételt érhet el. Az adatgyűjtésre és -analizálásra specializálódott német platform elemzői rámutattak, regionális szempontból a legnagyobb húzóerőt Ázsia jelenti.
Becslések szerint a növényi tejek eladásából származó bevétel Ázsiában 13,4 milliárd dollár volt összességében 2023-ban. Ebből
- Kínához köthető 9,5 milliárd dollárnyi bevétel,
- Japánhoz 1,8 milliárd dollárnyi,
- Dél-Koreához 0,4 milliárd dollárnyi,
- Indiához pedig 0,4 milliárd dollárnyi.
Az, hogy a növényi italok piacának globális bevétele legnagyobb részt Ázsiából származik, elsősorban a népességszámra vezethető vissza. Ez a tényező pedig a Statista elemzői szerint a továbbiakban is garantálhatja a kontinens elsőségét ebben a tekintetben.
A növényi tejek piacát Európában Németország húzza
Regionális bontásban a második legnagyobb bevételt Észak-Amerika generálta tavaly, összességében 4,5 milliárd dolláros értéket. Ebből az Egyesült Államokhoz köthető 3,6 milliárd dollár.
Európa pedig a harmadik helyen végzett, a növényi tejek piaca az öreg kontinensen 3,9 milliárd dollárnyi bevételt termelt. A legnagyobb húzóerőt európai szinten
- Németország (0,8 milliárd dollár),
- az Egyesült Királyság (0,6 milliárd dollár) és
- Spanyolország (0,6 milliárd dollár) jelentette.
Ha a magasabb népességszám miatt Európa és Észak-Amerika nem is tudja utolérni Ázsiát összbevétel tekintetében, az egy főre jutó átlagos bevétel nagyobb ütemben növekedhet ezekben a régiókban, mint Ázsiában.
Tavaly publikáltak egy tanulmányt, amely a növényi tejitalok európai elfogadottságával foglalkozik. A felmérést készítő Hohenheimi Egyetem hat országot vizsgált az Európai Unión belül. A kutatók végül arra jutottak, hogy ezekben a bizonyos államokban 2020 és 2022 között 49 százalékkal nőttek a növényitej-eladások.
Abban természetesen országonként is különbség van, hogy az egyes tejalternatívák közül melyik a helyi kedvenc. Az Oatly márka hazájában, Svédországban természetesen tekintélyes előnnyel vezet a zabtej. Olaszországban a szója- és a mandulatej a legnépszerűbb. Az Egyesült Királyságban élők pedig többségében a mandula- és a zabitalra voksolnak. Mindeközben az Egyesült Államok fogyasztói a mandulatejet, a kínaiak pedig a szójatejet részesítik előnyben.
Utóbbi nem véletlen, az ázsiai ország gasztronómiájában hagyományosan központi szerepet kap a szója, nagy mennyiségben termesztik is ott. Ebből fakadóan nem meglepő, hogy a szójatej is nagyon népszerű a lakosság körében.

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, majd gazdasági újságíróként dolgozott. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon. Nem sokkal azt követően pedig, hogy vegán lett, megjelent benne az igény, hogy a munkája is tükrözze az életmódját. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.