A növényi tejek piaca regionális szinten Ázsiában volt a legmagasabb tavaly, és a népességszám miatt ez várhatóan a közeljövőben is így lesz. Az egy főre jutó átlagos bevétel azonban nagyobb ütemben növekedhet Észak-Amerikában és Európában.
Változatos okokra vezethető vissza világszerte, hogy miért választják egyre többen a növényi tejet a hagyományos, állati eredetű helyett. Laktózérzékenység, tejfehérje-intolerancia, íz, környezetvédelmi vagy éppen állatjóléti érvek is állhatnak a háttérben.
Egy dolog viszont biztos: a növényi tejalternatívák egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. A növényi tej piacának értéke 2032-re 51,87 milliárd dollár lehet globális szinten a The Brainy Insights jelentése szerint. A piackutató azzal kalkulál, hogy 2022-ben ez az érték még 20 milliárd dollár volt, ehhez képest tehát több mint duplájára nőhet egy évtized alatt.
A Statista frissen közzétett prognózisa szerint is tovább bővülhet a következő években a növényi tejek piaca, 2028-ra 35 milliárd dollár feletti globális bevételt érhet el. Az adatgyűjtésre és -analizálásra specializálódott német platform elemzői rámutattak, regionális szempontból a legnagyobb húzóerőt Ázsia jelenti.
Becslések szerint a növényi tejek eladásából származó bevétel Ázsiában 13,4 milliárd dollár volt összességében 2023-ban. Ebből
- Kínához köthető 9,5 milliárd dollárnyi bevétel,
- Japánhoz 1,8 milliárd dollárnyi,
- Dél-Koreához 0,4 milliárd dollárnyi,
- Indiához pedig 0,4 milliárd dollárnyi.
Az, hogy a növényi italok piacának globális bevétele legnagyobb részt Ázsiából származik, elsősorban a népességszámra vezethető vissza. Ez a tényező pedig a Statista elemzői szerint a továbbiakban is garantálhatja a kontinens elsőségét ebben a tekintetben.
A növényi tejek piacát Európában Németország húzza
Regionális bontásban a második legnagyobb bevételt Észak-Amerika generálta tavaly, összességében 4,5 milliárd dolláros értéket. Ebből az Egyesült Államokhoz köthető 3,6 milliárd dollár.
Európa pedig a harmadik helyen végzett, a növényi tejek piaca az öreg kontinensen 3,9 milliárd dollárnyi bevételt termelt. A legnagyobb húzóerőt európai szinten
- Németország (0,8 milliárd dollár),
- az Egyesült Királyság (0,6 milliárd dollár) és
- Spanyolország (0,6 milliárd dollár) jelentette.
Ha a magasabb népességszám miatt Európa és Észak-Amerika nem is tudja utolérni Ázsiát összbevétel tekintetében, az egy főre jutó átlagos bevétel nagyobb ütemben növekedhet ezekben a régiókban, mint Ázsiában.
Tavaly publikáltak egy tanulmányt, amely a növényi tejitalok európai elfogadottságával foglalkozik. A felmérést készítő Hohenheimi Egyetem hat országot vizsgált az Európai Unión belül. A kutatók végül arra jutottak, hogy ezekben a bizonyos államokban 2020 és 2022 között 49 százalékkal nőttek a növényitej-eladások.
Abban természetesen országonként is különbség van, hogy az egyes tejalternatívák közül melyik a helyi kedvenc. Az Oatly márka hazájában, Svédországban természetesen tekintélyes előnnyel vezet a zabtej. Olaszországban a szója- és a mandulatej a legnépszerűbb. Az Egyesült Királyságban élők pedig többségében a mandula- és a zabitalra voksolnak. Mindeközben az Egyesült Államok fogyasztói a mandulatejet, a kínaiak pedig a szójatejet részesítik előnyben.
Utóbbi nem véletlen, az ázsiai ország gasztronómiájában hagyományosan központi szerepet kap a szója, nagy mennyiségben termesztik is ott. Ebből fakadóan nem meglepő, hogy a szójatej is nagyon népszerű a lakosság körében.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.