Az elektromos autók és a növényi fehérjék széles körű elterjedése az éghajlatváltozás enyhítésének fontos eszközei lehetnének. Ám miközben számos hasonlóság is mutatkozik a két iparág között, a növényi fehérjék sok szempontból lemaradtak az elektromosautó-ipar mögött.
Az utóbbi évek zöld technológiái közül valószínűleg a legtöbben az elektromos autókat említenék példaként. Az egykor kétkedéssel fogadott, sok szempontból kritizált, számos technikai nehézséggel küszködő újítás már-már mindennapossá vált. Hazánkban is sűrűn jönnek szembe az utakon zöld rendszámmal rendelkező járművek. A technológia sikerét mi sem jelzi jobban, hogy ma már gyakorlatilag nincs olyan nagy autógyártó, akinek ne lenne több modellből álló elektromos kínálata.
A növényi fehérjék ipara nagyon sok szempontból hasonlít az elektromosautó-iparra. Nemcsak azért, mert mindkét technológia részt vehet az emberi tevékenység okozta klímaváltozás enyhítésében, hanem azért is, mert mindkét újítás régóta fennálló, erős lobbitevékenységgel rendelkező szektorok megreformálását tűzte ki célul. A két iparág között van viszont egy nagy különbség: a növényi fehérjék sikere egyelőre nagyban elmarad az elektromos autókétól.
Az alternatív fehérjék ipara az egyik leghatékonyabb módja az élelmezési rendszerünk kibocsátásának csökkentéséhez. Sajnálatos módon ez a terület nem fejlődik olyan gyorsan, ami szükséges lenne ahhoz, hogy felvegyük a versenyt a klímaváltozással. Az energiaszektorban tapasztalható újításoktól pedig még ennél is jobban le van maradva. Fontos, hogy a növényi fehérjék ágazata tanuljon az energia- és közlekedési szektor fejlesztéseiből
– mondta Hannah Ritchie, az Our World in Data helyettes szerkesztője.
A növényi fehérjék állami támogatottsága továbbra is alacsony
A BCG saját weboldalán számolt be arról az elemzésről, amit a The Good Food Institute és a Synthesis Capital szervezetekkel közösen állítottak össze. A dokumentum azokat a kulcsfontosságú pontokat veszi sorra, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a növényi fehérjék iparága elérhesse az elektromosautó-ipar népszerűségét.
Az egyik leginkább szembetűnő különbség a két iparág sikerességének hátterében, hogy az állami támogatás mértéke sokkal nagyobb az elektromosautó-iparban. A szektor 2012-ben mindössze az autóeladások 0,2 százalékát tette ki, ez az érték 2023-ra már 18 százalék. Az International Energy Agency szerint az egyes kormányok csak a 2022-es évben nagyjából 40 milliárd dollárnyi támogatást adtak autóvásárlásra. Ennek csupán töredéke, 635 millió dolláros összeg ment a növényi fehérjék fejlesztésére.
Az elektromos autók sikere jól példázza, hogy a befektetések milyen könnyedén tudják a csillagokba repíteni a zöld kezdeményezéseket. A jövőre is gondoló kormányok és az élelmiszergyártók most abban a helyzetben vannak, hogy megismételhetik az elektromosautó-ipar sikertörténetét
– állítja Lewis Bollard, az Open Philanthropy programigazgatója.
Ha a jelenlegi fehérjeipar nagyjából felét a növényi forrásokból származó termékek tennék ki, az évente 5 gigatonnával kevesebb szén-dioxidnak megfelelő üvegházhatású gázkibocsátással járna. Ez nagyjából olyan, mintha a világ könnyű szállítójárműveinek felét eltüntetnénk az utakról.

Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.