A műanyag palack a megoldás a Coca-Cola vezérigazgatója, James Quincey szerint az újonnan kivetett vámok okozta költségnövekedés kikerülésére. Az Egyesült Államokban így az alumíniumdobozok helyett a PET-palackos csomagolást részesíthetik előnyben. Az ezekből poharakba kiöntött italba pedig papír helyett műanyag szívószál kerülhet majd Donald Trump amerikai elnök egyik rendelete nyomán.
Kénytelen lehet több műanyag palackos italt forgalomba hozni a Coca-Cola az Egyesült Államokban – közölte a BBC szerint James Quincey, a vállalat vezérigazgatója egy befektetőkkel folytatott telefonos beszélgetés során.
A cégvezető kijelentésének hátterében az áll, hogy Donald Trump amerikai elnök megkezdte a kampányidőszak alatt is ígért vámok kivetését. A januárban újfent beiktatott államfő 25 százalékos vámot rendelt el – többek között – az Egyesült Államokba érkező összes acélra és alumíniumra. Ez pedig felhajtja az alumíniumdobozok árát. Ezt a várakozást erősíti az amerikai földtani intézet szerint az is, hogy az USA az általa felhasznált alumínium közel felét importálja.
Az érintett cégek egy darabig reménykedhettek, hogy a régi-új elnök protekcionista kereskedelempolitikája nem generál költségnövekedést számukra. Mikor ugyanis Trump 2018-ban először vetett ki az acélra vámokat, számos konzervdobozgyártó mentességet kapott. Ezúttal azonban az államfő azt mondta, hogy nem lesznek kivételek sem az egyes termékek, sem az egyes országok esetében.
A többletköltségek felülírják a fenntarthatóságot
„Ha az egyik csomagolás előállításán többletköltség keletkezik, rendelkezésünkre állnak más csomagolási lehetőségek is, amelyek mozgásteret biztosítanak nekünk megfizethetőség terén. Ha például az alumíniumdobozok drágulnak, nagyobb hangsúlyt fektethetünk a PET-palackokra” – ecsetelte a Coca-Cola problémamegoldási tervét Quincey.
A Coca-Cola a vámoktól függetlenül sem idegenkedik a műanyagtól, környezetvédő csoportok hat egymást követő évben is az italgyártót kiáltották ki a legnagyobb globális műanyagszennyezőnek. Decemberben pedig a vállalat fű alatt módosíthatta fenntarthatósági célkitűzését. Az eredeti terv az volt, hogy 2030-ra 50 százalékban újrahasznosított anyagokat használna fel termékei csomagolásakor. A The Guardian szerint azonban tavaly ezt a célkitűzést a cég nemes egyszerűséggel kihagyta fenntarthatósági törekvései közül.
Az elmúlt években a Coca-Cola a marketing- és fenntarthatósági stratégiája részeként egyre több terméket értékesített alumíniumdobozban. Ez drágább, mint a műanyag palack, ám újrahasznosíthatóság terén egyértelműen jobban teljesít a műanyag opciónál.
A műanyag palack mellett a műanyag szívószál is visszaszivárog a hétköznapokba
Nemcsak a műanyag palackos Coca-Cola kaphat ismét nagyobb szerepet az amerikai piacon, hanem – egy másik Trump-rendelet miatt – a műanyag szívószálak is. Az előző amerikai elnök, Joe Biden egy környezetvédelmi intézkedéscsomag keretében javaslatot tett a biológiailag nem lebomló, egyszer használatos, az ökoszisztémákat károsító műanyagfogyasztás csökkentésére. Ezt írta felül egy februári rendeletével Trump.
Visszatérünk a műanyag szívószálakhoz. Nem hiszem, hogy nagymértékben befolyásolna a műanyag egy cápát, ahogy átrágja magát az óceánon
– indokolta döntését az aktuális államfő, hangsúlyozva, hogy a papír szívószálak „nem működnek”.

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.