Nemrégiben Dr. Novák Hunor egy Facebook posztban értesítette a követőit, hogy “ne dőljenek be” dr. Gyarmati Andrea tejről írt posztjának. Rengeteg komment érkezett, melyben a két oldal érvelt a tejfogyasztás mellett és ellen, bár a legnépszerűbb kommentek mind a tej ellen irányultak.

Dr. Novák Hunor rendszeresen említi a valós, objektív, evidence-based adatok és kutatások fontosságát, ezért örömmel segítünk neki, valamint minden érdeklődőnek néhányat rendszerezni ebben a cikkben. Az oldal alján elérhetőek a felhasznált tudományos források. Jó olvasást kívánunk!


Sokakban él az a mítosz, hogy az embereknek szüksége van tejre a kalcium miatt, még akkor is, ha a klinikai vizsgálatok azt mutatják, hogy a tejtermékekből megszerezhető kalciumnak csekély, vagy semmi haszna sincs (1). Még akkor is, ha a kalciumot testünk igényeinek megfelelő mennyiségben, minden probléma nélkül fedezni tudjuk egy változatos növényi étrenddel, nélkülözve a koleszterin, állati fehérje, telített zsírsavak, hormonok negatív, egészségkárosító hatásait.

Minden étel egy csomag, több mindent tartalmaz. Ennek a csomagnak a tartalma alapján mindenki döntse el, szeretné-e „megajándékozni„ vele magát és a testét. Tudjuk, hogy a szokásokon nehéz felülkerekedni, főként mikor nem tudjuk, kire is kellene hallgatnunk. Ezért szeretnénk objektív, tudományos tényeken alapuló iránymutatást adni.

A Bizonyítékhierarchia

Az információk útvesztőjében kevesen ismerik azokat a jelzéseket, amik a jó irányba vezető utat mutatják. Ebből is ugyanolyan vizsgát kellene tennünk, mint KRESZ-ből.

Az alapismeret részét kellene képeznie az oktatásban, mely segítene az információk értelmezésében és az eligazodásban.

A Bizonyítékhierarcia bizonyára alaptétele lenne egy ilyen ismeretanyagnak, ezért érdemes a hétköznapjainkba is beépíteni az üzenetét. Lássuk, mit jelent:

bizonyítékhierarchia prove
Bizonyítékhierarchia / Prove.hu

A piramis alján a legalacsonyabbb, a csúcsán pedig a legmagasabb minőségű bizonyíték foglal helyet.

Látható, hogy a szakértői (orvos vagy szakértői csoport) vélemény a legkevésbé megbízható információforrás. Érthető, ha a kiútkeresésben egy egészségügyi szakértő vagy guru szavára támaszkodunk, hiszen feltételezzük, hogy ők azok, akiknek a táplálkozástudomány a kisujjában van.

Azonban az orvostanhallgatók egyetemi anyagában a táplákozástudományról szóló órák száma a nullához közelít. Ezért egy általános orvos nagy eséllyel nem fog jobb tanácsot adni számunkra, mint egy hétköznapi ember, ami az ételek és az egészség összhangját illeti.

Első két tételünk tehát:

orvos =/= táplálkozástudományi szakember, illetve

egy ember véleménye =/= statisztikailag efogadható bizonyíték.

Az esettanulmányok – ahogyan a nevük is mutatja – csupán egyedi eseteket vizsgálnak. A piramison felfelé haladva a kutatások összetettsége, ezzel statisztikai megbízhatósága is növekszik.

A nagy populációt hosszú időn keresztül vizsgáló kutatások forrásigénye viszont jelentős összeg, amihez támogatói forrásokra támaszkodnak a kutatók. Ezért paradox módon hiába megy át a statisztikai megbízhatósági teszten egy kutatási eredmény, előfordulhat, hogy annak mégsem adhatunk hitelt, hiszen a támogatók között talán a tejipar élharcosait látjuk, akik lobbierejüknél fogva torzíthatják a vizsgálati kritériumokat, vagy az eredmények értelmezését.

Példa erre a kontrollcsoport „ügyes” megválasztása: a tojás LDL koleszterinre gyakorolt hatása jónak tűnhet, ha olyan csoport értékeivel hasonlítjuk össze a tojásfogyasztókét, akik szalonnán és kolbászon élnek. De ez manipuláció, nem valós eredmény.

Lásd továbbá: Hogyan végez a tejipar megtévesztő kutatásokat?

A piramis csúcsán elhelyezkedő meta-analízisek különböző adatbázisokban található szisztematikus irodalmi áttekintések. Azonban amennyiben ezek csak kiszemelt, egyoldalú kutatásokat dolgoznak fel, főként, ha ezek mind iparágak által finanszírozottak voltak, ugyancsak nem minősülnek feltétel nélkül elfogadhatónak.

Érdemes tehát ezt a hierarchiát pusztán egyfajta útmutatásként szem előtt tartanunk, mikor egy cikkben írtak tudományos megalapozottságát vizsgáljuk.

Azonban tételünkre elégtelent kapnánk, ha elfelejtenénk megemlíteni, hogy a legminőségibb és legmegbízhatóbb formája a kutatási eredményeknek a piramison kívül található.

Amennyiben több független szervezet jutna ugyanarra az eredményre számos, éveken át tartó, több ízben lefolytatott, statisztikailag megfelelő kutatások eredményén keresztül, arra már jó eséllyel alapozhatnánk. Egyetlen tanulmány nem igazol vagy bizonyít semmit.

Ez is érdekelhet ➡  Létrejött az első tojásmentes védőoltás, ami évi 50 millió állatot menthet meg

Ez egy apró kockája a kirakósnak csupán. Ezért mindig szkeptikusan kell értékelni bármilyen információt, mely egyoldalúság kockázatát vetheti fel.

Áttekintve a forrásfeldolgozás alapjait, lássunk pár megbízhatóbb információt arról, miért érdemes kerülnünk a tejtermékek fogyasztását.

Mérlegeld ezeket, ha tejet iszol!

Tejfogyasztás
Mehrshad Rajabi / Unsplash

1. Növekvő halálozási ráta

Egy széles sprektrumú kohorsz tanulmány Svédországban azt állapította meg, hogy azok a nők, akik több, mint 3 pohár tejet fogyasztottak naponta, majdnem kétszer akkora halálozási rátát mutattak 20 év után, mint azok a nők, akik naponta kevesebb, mint egy pohárral fogyasztottak.

Ezen túlmenően a magas tejfogyasztás nemhogy javította volna a csont egészségét, valójában több csont és csípőtörést okozott. (2)

2. Csontritkulás

A köztudatban terjedő információkkal ellentétben a tehéntej valójában kivonja a kalciumot a csontokból. Az állati fehérjék savasodást okoznak amikor lebomlanak, a kalcium pedig egy kiváló sav-semlegesítő.

A szervezetünk felhasználja a tejből nyert kálciumot, illetve testünk saját kálciumraktárait, hogy a szervezetben keletkezett savakat semlegesítse és kiürítse onnan. Tehát minden pohár tej, amit megiszunk, kalciumot von ki a csontjainkból.

Ez az oka annak, amit sorban több tanulmány igazolt, (3,4,5) miszerint akik több tehéntejet fogyasztanak, lényegesen nagyobb csontritkulási arányt mutatnak.

3. Prosztata- és petefészekrák

Különböző népcsoportokat vizsgáló, határokon átnyúló megfigyelési tanulmányokban megállapítást nyert az is, hogy a magasabb tejtermékfogyasztás szoros összefüggésben áll a prosztatarák kialakulásával. (6)

Megfigyeléses kohorszvizsgálatok azt találták, hogy a magas tejfogyasztáshoz a petefészekrák magasabb kockázata köthető. (7) Egy svéd tanulmány kimutatta, hogy azoknál nőknél, akik naponta négy, vagy annál több adag tejterméket fogyasztottak, kétszer annyi valószínűséggel fordult elő a petefészekrák kialakulása.

4. Diabétesz

A tehéntejfehérje szerepet játszhat az 1. típusú diabétesz kiváltásában (8). Az 1-es típusú cukorbetegség kiváltójának gondolják, hogy az antitestek elpusztítják az inzulint termelő hasnyálmirigy sejteket. Számos tanulmány utal arra, hogy a tehéntejfehérjék kiválthatják ezeknek a veszélyes antitesteknek a termelését.

5. Szklerozis multiplex

A több tejet fogyasztó populációnál nagyobb arányban fordul elő a sclerosis multiplex (9).

6. Magas koleszterin

A tej egyetlen adagja akár 24 mg szívkárosító koleszterint is tartalmazhat. Azonban egyetlen növényi tej sem tartalmaz koleszterint. Az intervenciós állatkísérletekben (10) és a humán kísérletekben (11) kimutatták, hogy a tejfehérje elősegíti a koleszterinszint emelkedését.

7. A kazein rákkeltő, és gátolja a vitaminok felszívódását

A leginkább aggasztó eleme a tejnek a kazein, a tehéntejben megtalálható fehérje. A tejben lévő kazein mennyisége állandó, függetlenül attól, hogy a tej nyers vagy pasztörizált!

Átfogó tanulmányok kimutatták, hogy a kazein stimulálja a rákos sejtek szaporodását, melyeket a The China Study is kifejt. (12) Az intervenciós állatkísérletekben és az emberi vizsgálatokban kimutatták, hogy a tejfehérje növeli az IGF-1 (inzulinszerű növekedési faktor-1) szinteket.

Az IGF-1 megnövekedett szintjeit már számos rákos megbetegedéssel (13) hozták összefüggésbe. A tehéntejből származó kazein ráadásul befolyásolhatja a vas és a D-vitamin felszívódását is az emésztőrendszerben. (14)

8. Akne

Kutatások alapján a magasabb tejfogyasztás kapcsolatban áll a pattanások, aknék kialakulásával (15).

9. Laktózintolerancia

A csecsemők és a gyermekek olyan enzimeket termelnek, amelyek laktózt bontanak le, azt a cukrot, mely az anyatejben és a tehéntejben is megtalálható. Azonban, mivel ez csak a gyermekkori fejlődést szolgálná, csak kevesek őrzik meg ezt a képességüket. A tejfehérje-allergia talán a világ leggyakrabban előforduló élelmiszerallergiája. (16)

A világ népességének nagy része nem képes megfelelően megemészteni a tejet. A tünetek közé tartoznak a gyomorpanaszok, hasmenés és puffadás.

Továbbá a tejfogyasztás következményeként megemlítendő még: gyermekkori 1-es tipusú diabétesz kialakulása (17), emésztőrendszeri megbetegedések (pl. Chron betegség) (18), asztma (19), mellrák (20) és elhízás (21).

Ez is érdekelhet ➡  New York állam kórházai hamarosan vegán menüt is kínálnak majd

Csontképződés 1*1

Csakúgy, mint a hajunk, a bőrünk és a tüdőnk, a csont egy élő szövet, amely folyamatosan épül, lebomlik és újjáépül. Az élet folyamán a csontok kalciumot és más ásványi anyagokat vesznek fel és bocsátanak ki, melyet számos tényező befolyásol, beleértve az étrendet, a testmozgási szokásokat, a hormonokat, a genetikát és bizonyos betegségeket.

A gyerekeknél általában valamivel magasabb ütemű a csontképződés, mint a lebomlás. A kor előrehaladtával ez a folyamat kissé átrendeződik a lebomlás javára.

Természetesen a gyengülés mértéke az alig észrevehetőtől a súlyos oszteoporózisig terjedő állapotig terjedhet, az életmódtól és a táplálkozási szokásoktól függően.

4 módszer az egészséges csontokért – a tejivás helyett

A csontok egy kollagén-mátrix, víz, kalcium, foszfor, magnézium és egyéb ásványi anyagok összessége.

Meghatározott sejtek felelősek az új csontok létrehozásáért. Íme a legfontosabb lépések, amivel segíthetjük a csontépítő sejtek munkáját:

  1. Mozgás!
  2. Étkezz gyümölcsökben és zöldségekben gazdag, teljes értékű növényi étrend szerint
  3. Biztosítsd a D-vitamint a napból (napi 20 perc) vagy étrendkiegészítőkből
  4. Szerezz kalciumot növényi forrásokból és kalciummal dúsított termékekből.

További tippekért és táplálkozási tényekért, mint a kalcium pótlása, illetve gyermeknevelés növényi étrenden, kövesd a Prove.hu-t!

Kiemelt képen: Dr. Novák Hunor Logó / Facebook

_______________________________________________________________________

Felhasznált tudományos források:

  • https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/1704826
  • Michaelsson K, Wolk A, Langenskiold S, et al. Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies. Bmj 2014;349:g6015.
  • International Osteoporosis Foundation,”Calcium Map,” 2017.
  • Rajasree Vijayakumar and Dietrich Busselberg, “Osteoporosis: An under-recognized public health problem,” Journal of Local and Global Health Science, 24 Jan. 2016.
  • Feskanich et al., “Milk, Dietary Calcium, and Bone Fractures in Women: A 12-Year Prospective Study,”American Journal of Public Health 87(1997): 992-97.
  • Lanou AJ. Should dairy be recommended as part of a healthy vegetarian diet? Counterpoint. The American journal of clinical nutrition 2009;89:1638S-42S.
  • Dahl-Jorgensen K, Joner G, Hanssen KF. Relationship between cows’ milk consumption and incidence of IDDM in childhood. Diabetes Care 1991;14:1081-3.
  • https://academic.oup.com/ajcn/article/80/5/1353/4690442
  • Malosse D, Perron H, Sasco A, Seigneurin JM. Correlation between milk and dairy product consumption and multiple sclerosis prevalence: a worldwide study. Neuroepidemiology 1992;11:304-12.
  • Key TJ. Diet, insulin-like growth factor-1 and cancer risk. Proc Nutr Soc 2011:1-4.
  • Kritchevsky D. Dietary protein, cholesterol and atherosclerosis: a review of the early history. The Journal of nutrition 1995;125:589S-93S.
  • Gardner CD, Messina M, Kiazand A, Morris JL, Franke AA. Effect of two types of soy milk and dairy milk on plasma lipids in hypercholesterolemic adults: a randomized trial. Journal of the American College of Nutrition 2007;26:669-77.
  • Youngman LD, Campbell TC. Inhibition of aflatoxin B1-induced gamma-glutamyltranspeptidase positive (GGT+) hepatic preneoplastic foci and tumors by low protein diets: evidence that altered GGT+ foci indicate neoplastic potential. Carcinogenesis 1992;13:1607-13.
  • https://nutritionstudies.org/casein-consumption/
  • Spencer EH, Ferdowsian HR, Barnard ND. Diet and acne: a review of the evidence. Int J Dermatol 2009;48:339-47.
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3999603/
  • Work Group on Cow’s Milk Protein and Diabetes Mellitus. Infant feeding practices and their possible relationship to the etiology of diabetes mellitus. Pediatrics 94:752, 1994.
  • Bahna S. Allergies to Milk. Grune and Stratton, New York.
  • Oranje AP. Natural course of cow’s milk allergy in childhood atopic eczema/dermatitis syndrome. Ann Allergy Asthma Immunol. 2002 Dec;89(6 Suppl 1):52-5.
  • https://academic.oup.com/cdn/article/1/3/e000422/4555132
  • Barr SI. Effects of increased consumption of fluid milk on energy and nutrient intake, body weight, and cardiovascular risk factors in healthy older adults. J Am Diet Assoc. 2000 Jul;100(7):810-7.

Prove.hu
Rea

Rea

Publicista, közgazdász, marketinges
Rea vagyok, közgazdász és marketinges. Gyerekkorom óta ösztönösen kerültem a húst, majd 7 éve száműztem, mikor megismerkedtem a nyers vegán étrenddel. Ez elindított egy egészségesebb, tudatosabb életmód irányába, majd 2018. januárjától teljes értékű, olajmentes vegán étrendre tértem át és szerelmese lettem a növényi alapú táplálkozástudománynak. Ennek eredménye a közérzetemen kívül kilókban is mérhető. Az pedig csak bónusz, hogy egészségesen étkezve az állatoknak és a bolygónknak sem ártok. Hiszem, hogy a marketingnek és a megfelelő kommunikációs eszközöknek óriási szerepe van a hiteles információk átadásában. Ezért örülök, hogy a prove.hu csapat tagjaként ismereteimmel egy olyan nemes célt támogathatok, mint a vegán életmód népszerűsítése.

Írd le a véleményed!