A jó példáknak és a lassan, de biztosan változó tudományos háttérnek köszönhetően, a fehérjemítosztól sokáig elszakadni képtelen élsportolók között is egyre több híve van a növényi alapú táplálkozásnak. S hogy általában a világ legjobbjai között vannak, az korántsem a véletlen műve.

Az ultrafutók közül itthon és külföldön egyaránt sokan mutatnak már példát ezen a téren, vélhetően éppen azért, mert testük tökéletes működéséhez, az étkezésük optimalizálása is elengedhetetlen. A többnyire igen nagy kalóriaszükséglet miatt az ő esetükben óhatatlanul felmerül a kérdés, valóban fedezhető-e tisztán növényi alapokon ekkora energiaigény?

A választ Robbi Balenger adja meg, aki nemcsak számos maratont teljesített világszerte, de nem is olyan régen a Central Park körüli futás rekordját is megdöntötte. Tapasztalatai pedig azt mutatják, hogy a vegán életmód segít csökkenteni a testében keletkező gyulladásokat, s ezáltal az edzések alatt és után is gyorsabban nyeri vissza erejét.

„A növényi étrendben van az én szupererőm, ez teszi lehetővé, hogy azt tegyem, amit szeretnék”

– nyilatkozta az Insidernek és nyomban meg is osztotta étrendjét, amelyet egy tipikus napján fogyaszt.

A bajnokok reggelije a smoothie

Az ultrafutó turmixszal szereti kezdeni a napját, amelyben általában a sárgarépa levét, kelkáposztával, banánnal, chiamaggal és dióvajjal kombinálja. Ezzel könnyen emészthető energiához jut, valamint fontos mikroelemekhez, mint amilyen a kálium, a vas, a mangán valamint az A-, C- és K-vitamin.

Balenger étkezésében ezek a smoothiek jelentik az alapokat, különösen a hosszabb futások idején. Például akkor, amikor 75 nap alatt keresztül futotta az Egyesült Államokat, Los Angelestől New Yorkig, átlagosan napi egy teljes vagy félmaratont teljesítve.

Mivel ilyenkor reggeltől estig nem kevesebb, mint 8 ezer kalóriát égetett el, figyelnie kellett a kalóriabevitelre, amelynek egyik forrását például a könnyen emészthető tésztákban és a kókusztejben találta meg. Utóbbi elegendő energiát biztosított számára ehhez a hatalmas erőfeszítéshez is.

A tofu az ebédek királya

Az ebéd általában egy nagy tál salátát, vagy egy zöldségesen elkészített tofus fogást jelent Balengernek. Utóbbi helyes elkészítését elengedhetetlennek tartja minden vegán számára. Az általa előnyben részesített receptek között a tofurántotta a nyerő, amelyet jó sok fűszerrel, zöldséggel, mint például a paradicsom vagy a spenót készít, de van, amikor növényi sajttal vagy kolbásszal tetézi az élvezeteket.

A napi tíz mérföldes – körülbelül 16 kilométeres – rutinjának betartásához néha valóban küzdelmesen tud elegendő kalóriát összeszedni, ám ebben olyan nassolnivalók vannak a segítségére, mint például az olajos magvak vagy a datolya. Utóbbiakat ipari méretű edényekben tárolja a háza körül.

Bőséges vacsora rizzsel és babbal

Mozgalmas napjait szereti bőséges vacsorával zárni, amelynek fő alkotóeleme a rizs és a bab, mint kedvenc fehérje és szénhidrátforrások.

Balenger legfőbb törekvése, hogy elegendő ételt fogyasszon, a kalóriákat, a mikro- és makroelemeket, a szénhidrátot, valamint a zsírt és a fehérjéket azonban nem számolja.

„Hallgatok a megérzéseimre, nem aggódom a pontos tápanyagösszetétel miatt. A teljes értékű növényi étrendben, ami szerint élek, ugyanis benne van minden, amire szükségem van”

– jelenti ki az ultrafutó, aki saját példájával, valamint eredményeivel bizonyítja igazát.

Gy. Szabó Csilla

Gy. Szabó Csilla

Újságíró
Írok, futok, meditálok és vegán vagyok. Csak olyan dolgokkal foglalkozom, amelyekben hiszek, ezért a növényi étrendre is etikai okokból tértem át. Döntésemet a mai napig nem bántam meg, a maratonokat is pontosan úgy futom, mint korábban.

Írd le a véleményed!

Szünet.

A Veganuár 2020 lezárult. 
Térj vissza néhány hét múlva, hogy elsőként regisztrálj
a 2021-es kihívásra.