Tíz madárból hat belehal az épületekkel való ütközésbe. Ez az érték jóval magasabb, mint ahogy azt korábban feltételezték. Ennek oka, hogy eddig csak a becsapódás következtében közvetlenül elpusztult madarakat vették figyelembe. Egy új tanulmány azonban utánajárt, hogy az ütközést túlélő, gondozásban részesült madarak közül hányan térhetnek vissza a vadonba. Az így kapott halálozási arány sokkal sötétebb képet fest a túlélési esélyekről.
Az ablakokkal, épületekkel való ütközés komoly fenyegetést jelent a vadon élő madarakra. Az ilyen balesetek ráadásul a vándorlási és szaporodási időszakban igencsak megnövekszenek. Egy friss tanulmány most azt állítja, az ilyen légi balesetek következtében fellépő halálozási arány sokkal magasabb, mint ahogy azt a szakemberek gondolták – írta meg a The Guardian. Az ütközések következtében elhalálozott állatok száma évente több mint egymilliárdra rúg csak az Egyesült Államokban.
Az eddigi mutatók azért festhettek kedvezőbb képet a helyzetről, mert kizárólag a becsapódás során közvetlenül elhunyt vagy halálosan megsebesült madarakkal számoltak. Általánosan elterjedt vélekedés volt, hogy amelyik madár nem pusztul el a baleset következtében, az a gondozást követően felépül.
A kutatók 152 különböző madárfaj 3100 ütközést követő gondozásának eredményeit vizsgálták, hogy túlélési mintázatokat állíthassanak fel. A vizsgálódás során kiderült, hogy ősszel – a költözés során – történik a legtöbb ütközés, télen pedig a legkevesebb. A leggyakrabban elszenvedett sérülés pedig az agyrázkódás, illetve a fejsérülés.
A kutatás szerint a madarak 60 százaléka elpusztult a kezelés során: egy részük belehal a sérüléseibe, egy részüket pedig el kell altatni. Ez a halálozási arány a kutatást végző szakembereket is meglepte.
Elég váratlanul ért, hogy csupán a madarak 40 százaléka marad életben. Még úgy is, hogy a legjobb ellátást kapják, és az emberek tényleg törődnek velük, ilyen nagy számban halnak bele az ütközésekbe
– adott hangot döbbentségének Ar Kornreich, a Fordham University doktoranduszhallgatója, a kutatás vezetője.
A halálozási arány magas, de ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes segíteni
Kornreich hangsúlyozza, hogy habár tíz madárból hat elpusztul, 40 százalékuk túléli az ütközést. Vagyis mindenképpen van értelme annak, hogy a kábult, öntudatlan állatokat a megfelelő szakemberek gondozásába adjuk. Persze a legjobb, ha teszünk azért, hogy megelőzzük az ütközéseket.
Még ha ütközik is egy madár egy épülettel, az még nem jelenti azt, hogy akkor ennyi volt. Minél több ember van tisztában azzal, hogy ez egy súlyos probléma, remélhetőleg annál többen érzik majd az erkölcsi indíttatást is, hogy tegyenek valamit ellene
– fejezte ki reményeit Kornreich.
Az ütközések megelőzésére a különböző ablakdekorációk hatásosak lehetnek, amelyek segítenek észrevenni az állat számára az objektumot. Az itthon is rendszeresen használt madár alakú ragasztás önmagában nem biztos, hogy elég.
De sokat segíthet az is, ha lekapcsoljuk este a villanyokat. Egy kutatás szerint ez akár 6-11 százalékkal is csökkentheti az ütközések számát.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.