Egy pomázi családi ház konyhájából indult, s ma már Európát célozza a Las Vegan’s, Magyarország első vegán food truck hamburgerezője.

A 2016-ban alapított vállalkozás nagy utat tett meg a Kazinczy utcai Karaván udvartól, hiszen a szezonális mozgó járműveik mellett, ma már fix éttermük is van, szám szerint három, s hamarosan nyit a negyedik is, az Etele Plázában.

Korábban is éttermeket üzemeltettünk, de egy indiai, tehát vegetáriánus tálalókonyha átvételével kerültünk kapcsolatba a húsmentes technológiákkal. A rendezvények és a hamburgerek terén már volt tapasztalatunk, úgyhogy belevágtunk. A „kaland” során igen hálás vegán közönséggel találkoztunk, és azonnal felfedeztük a piaci rést a minőségi, növényi alapú ételek kínálata terén. A Vegán Food Festen ismert meg bennünket igazán a nagyközönség, s minket lepett meg leginkább, hogy minden nap eladtuk, amit kivittünk. Bezártunk tehát minden mást, és ráálltunk a növényi hamburgerekre.

– idézi fel a kezdeteket Papp Péter, a vállalkozás egyik alapító-vezetője, aki számára a dinamikus fejlődés az üzlet egyik mozgatórugója, s ez magyarázza a vállalkozás robbanásszerű fejlődését is. Pedig a koronavírus-járvány őket is súlyosan érintette.

A food truckok iránti kereslet a rendezvények számának drasztikus csökkenése, valamint a turisták hiánya miatt érezte meg a pandémiát, éttermeik pedig a plázák, valamint az azokkal szomszédos irodák hirtelen kiürülése okán veszítette el vendégköre nagy részét. S bár a házhoz rendelés piacába ők is beszálltak, a szolgáltatóknak járó óriási jutalék, valamint a 27 %-os ÁFA miatt a meleg ételek kiszállítására nem tudnak és nem is akarnak építkezni.

Az addigi dinamikus cashflow fejlődésünket a COVID-helyzet megakasztotta, pedig mi a gyors növekedést szeretjük, amihez magunk is maximális munkával járulunk hozzá – beszél Papp Péter a pandémia alatti útkeresésükről, amelynek során nemcsak a felszabaduló időt használták ki a hidegételes kiszállítás megszervezésére és beindítására, s költöztek a 700 négyzetméteres immáron végleges újpesti üzemükbe, de a komplett franchise könyvüket is megírták, a Las Vegan’s márkát pedig itthon és az Európai Unióban egyaránt levédették.

A legnagyobb dobás azonban kétségtelenül a közösségi finanszírozás elindítása volt. A Tőkeportál segítségével lebonyolított kampányban a ma már 1.5 milliárd cégérték 6 százalékára, vagyis 96 956 500 forintra érkezett szándéknyilatkozat 230 befektető részéről.

S bár ezekből a forintokból eddig még túl sokat nem használtak fel, az újpesti üzembe rendelt ultramodern gépek megvásárlásához biztosan szükségük lesz a beígért összegre.

Salátakeltető / Fotó: Las Vegan’s

„Az új üzem szerintünk jó ideig elegendő teret ad nekünk, s még a fejlődés lehetősége is benne van. Másfél hónapon belül megérkezik a nedves fehérjét extrudáló gép, amely sokkal jobb minőségű húspótló előállítását teszi majd lehetővé. Jelenleg egy német multitól, zsákban érkezik a fehérje alap, s nemcsak hozzánk. Ez a beruházás egy első, igen fontos lépés lesz a végcélunk, vagyis egy tisztán magyar élelmiszerlánc kialakítása felé.

Azt szeretnénk, ha már a szója, vagy a borsó is hazai földön teremne meg, amelyből mi alakítjuk ki a lehető legjobb minőségű és textúrájú fehérjealapot. A mag elvetésétől egészen az elégedett fogyasztó mosolyáig szeretnénk végig követni ezt az igen fontos folyamatot. A fejlesztésekbe természetesen a legjobb magyar szakembereket vonjuk be, az ő véleményüket ötvözzük saját tapasztalatainkkal.”

A cég vezetőitől azonban a kísérletezés szelleme sem áll messze, most éppen az új üzemben alakítottak ki házi „salátakeltető” rendszert, hosszú távon pedig arra törekszenek, hogy az éttermekben is helyben termesztett zölddel köríthessék ételeiket. Mindezt a költséghatékonyság és a környezettudatosság jegyében. A Las Vegan’s számára ugyanis ez a két legfontosabb kritérium működése során:

„Összességében is arra törekszünk, hogy vegán ételeinket a lehető legszélesebb közönséghez juttassuk el, amiben az árnak óriási szerepe van. A cél tehát nemes, ám azt sem titkoljuk, hogy üzleti vállalkozás vagyunk, így a döntéseink során a gazdaságosság ugyanolyan fontos érv, mint a környezettudatosság.

A rendezvényeken való részvétel csak igazán jó időben tud megtérülő lenni, ezért ezt az üzletágunkat valójában a márkaérték növelésére és filozófiánk terjesztésére használjuk. Szerencsére ma már megérné vidéken is üzletet nyitni, amihez most keresünk partnereket, célunk az egész ország lefedése. Külföldön pedig Bécsben szeretnénk először megvetni a lábunkat, az ottani tapasztalatok alapján tervezzük majd a további terjeszkedést.”

Magyarvári Szilvia
Magyarvári Szilvia, a Las Vegan’s munkatársa. / Fotó: Las Vegan’s

Papp Péter nem tagadja, hogy ő maga nem vegán, a hidegkonyhai szállítást elindító és a recepteket megalkotó Magyarvári Szilvia azonban igen, társa, Barna Máté pedig vegetáriánus. Előbbi ráadásul dietetikus, táplálkozástudományi szakemberként a teljes értékű növényi táplálkozás elkötelezett híve, így a weboldalukról rendelhető fogások a legszigorúbb TÉNÉ-elvárásoknak is megfelelnek, vagyis olaj- és cukormentesek.

„A növényi táplálkozás felé a fenntarthatósági szempontok vezettek, s csak ezt követően ismertem meg az egészségre gyakorolt pozitív hatását” – véli Szilvia, akinek a teljes értékű menü megalkotásával az a célja, hogy ügyfeleik ne csak jól, de ízletesen is táplálkozhassanak. Számára az egészség és a fenntarthatóság egymást kiegészítő és segítő fogalmak. S bár az így felhasznált minőségi alapanyagok korántsem olcsóak, vigyáznak arra, hogy ne legyenek drágábbak a vegán, nem TÉNÉ-konkurenciánál.

Éppen ezért nyereségük sincs igazán rajta, Szilvia számára ugyanis küldetés a teljes értékű növényi táplálkozás népszerűsítése, amivel a cég többi tulajdonosa is egyetért. Jelenleg napi százötven körüli a rendelések száma, ha elérnék a kétszázötvenet, akkor már gazdaságosabban működtethetnék ezt az ágat is. S bár elsőre furcsa lehet a műanyag csomagolás, ám úgy gondolják, hogy a szelektíven gyűjthető tálcákkal kisebb bajt okoznak, mint a jól mutató, trendi, valójában nem is olyan környezettudatos és drágább papíralapú megoldással.

Növekvő saláták / Fotó: Las Vegan’s

„Meggyőződésünk, hogy a hosszú távú „vegán” érdekeket is azzal szolgáljuk a legjobban, ha mindenben a legmagasabb fokú hatékonyságra és az üzleti modell életképességére törekszünk – jelenti ki Papp Péter. – S nemcsak azért, mert így lehet a legszélesebb rétegekhez eljutni, de azért is, mert a mennyiséggel lehet majd az árakat tartósan csökkenteni. A Beyond Meat – amelyet ma még nekünk is az étlapunkon „kell” tartanunk – például nem is igazán a minősége, sokkal inkább a piaci egyeduralma miatt tudja tartani az igen magas árát. Ezen kell változtatni, s mi erre törekszünk.

Többek között azzal is, hogy a teljes gluténmentesség helyett, a csökkentett termékek irányába mozdulunk. Azt tapasztaltuk, hogy a vásárlók megkérdezik van-e gluténmentes buci, s amikor kiderül, hogy négyszáz forinttal drágább, inkább a hagyományost választják. Az összetevők szigorú szétválasztásával ugyanis túlságosan költségessé válik az előállítás, mi tehát egyfajta kompromisszumra törekszünk azon széles réteg irányában, amely nem követ szigorú diétát. És hát valljuk be, ők vannak többen. Még arra is készek vagyunk, hogy ezt a fajta minősítést mi magunk vezessük be a hazai, de akár a világpiacon is.”

A Las Vegan’s üzleti elképzelései ugyanis továbbra is magasba törőek, első lépésben – három-öt éven belül –, regionális multivá fejlődnének, másodikban pedig európai, később pedig akár globális viszonylatban is meghatározó vállalkozássá. Ehhez természetesen saját innovatív ötleteiken túl, most már partnerekre is szükségük lesz. A növényi táplálkozás népszerűsítése érdekében, de nem csak a vegánok számára.