Az Ethiopian Airlines azt állította, a labormajmok szállítása nem egyeztethető össze a cég szabályzatával. A PETA állatvédő szervezet azonban leleplezte Afrika legnagyobb légitársaságát. Információik szerint 250 hosszú farkú makákót szállított a közelmúltban az Ethiopian Airlines az Egyesült Államokba, és illegális nemzetközi majomcsempész-hálózattal is kapcsolatban állhat a vállalat.
Indonéziában évekig illegális volt a hosszú farkú makákók befogása és exportja. 2021-ben azonban – bizonyos példányszámban – ismét engedélyezte ezt a gyakorlatot az indonéz kormány. Az Egyesült Államok pedig élt a kínálkozó lehetőséggel: több száz, eredetileg vadon élő hosszú farkú makákót importált az ország kutatási és tesztelési céllal. Csak a floridai székhelyű amerikai Primate Products vállalat 2022-ben összesen 870 ilyen állatot vásárolt fel indonéz forrásból.
Mindezt annak dacára tették, hogy állatvédők felvételekkel bizonyították, hogy a vadon élő majmokat embertelen módszerekkel fogják el. Arról nem is beszélve, hogy az, amiért beszerzik ezeket az állatokat – a kutatási és tesztelési cél – egyrészt nem tekinthető etikusnak, másrészt egyre több tudós szerint az állatkísérletek ma már kutatási szempontból is elavultak.
Hazudhatott a légitársaság, hogy lerázza az állatvédőket
Az amerikai cégek természetesen nem kizárólag Indonéziából szerzik be kísérleteikhez a labormajmok ezreit. A PETA állatvédő szervezet például éppen most vádolta meg Afrika legnagyobb légitársaságát, az Ethiopian Airlinest azzal, hogy 250 hosszú farkú makákót szállított az Egyesült Államokba.
Az állatokat
apró, fából készült szállítóládákba rakták, és a saját ürülékükben, vizeletükben és vérükben kellett átvészelniük a több órán át tartó utazást
– idézi a Vegan FTA a PETA aktivistáit.
A szervezet szerint az Ethiopian Airlines „kapcsolatban állhat egy állítólagos illegális nemzetközi majomcsempész-hálózattal”. Mindezt ráadásul úgy teszi, hogy korábban a PETA megkeresésére hangsúlyozták, a szabályzatuk egyáltalán nem teszi lehetővé majmok szállítását.
Ezzel nem lennének egyedül az afrikai légitársaságok között. 2022-ben például a Kenya Airways zárkózott el attól a nyilvánosság előtt, hogy labormajmokat utaztasson az Egyesült Államokba. Korábban Mauritiusról vittek New Yorkba kísérleti célra szánt állatokat. Egy balesetet követően azonban nem hosszabbították meg az amerikai kutatóintézettel kötött szerződésüket.
Az Ethiopian Airlines esetében azonban valószínűleg szó sincs erről, jó eséllyel inkább csak az állatvédőket szerették volna lerázni.
Nem ez az első alkalom, hogy összetűzésbe kerül egymással a PETA és az Ethiopian Airlines. Tavaly januárban az állatvédő szervezet azzal vádolta meg a légitársaságot, hogy 84 majmot szállított az Egyesült Államokba a kötelező egészségügyi bizonyítványok nélkül.
2023 júliusában pedig amiatt vonták felelősségre a céget, amiért kipakolták a repülőgépből az állatokat, majd a hőség ellenére étlen-szomjan kint hagyták őket a ládákban több mint másfél órán keresztül a szabadban.
Veszélyben a hosszú farkú makákók
A Természetvédelmi Világszövetség (International Union for the Conservation of Nature, IUCN) szerint a hosszú farkú makákó jelenleg az egyik legtöbbet üldözött főemlős, és ha a fenyegetések számát és a populációk létszámának csökkenését nézzük, jelenleg valószínűleg az egyik legveszélyeztetettebb főemlősfaj.
Az etióp kormány, amelynek a tulajdonában van a légitársaság, borzasztó rossz irányban indult el. A majomkereskedelem egy faj pusztulásához és zoonózis-kórokozók esetleges behurcolásához vezet. Ez utóbbi pedig veszélyezteti a személyzet tagjait, a rakománykezelőket, valamint az amerikai lakosságot is
– mondta Lisa Jones-Engel, a PETA főemlősökkel foglalkozó kutatója.
A majmok ráadásul – az állatvédő szervezet információi szerint – ebben az esetben olyan gépen utazhattak, amelyekkel a cég a járataira jegyet váltó embereket is szállítja.
Labormajmok tartják rettegésben az amerikai lakosságot
Az Egyesült Államok a koronavírus globális terjedése óta küzd azzal, hogyan fedezze az amerikai gyógyszeripar és tudományos szféra igényét kísérleti majmokra. Kína 2020-ban betiltotta a laboratóriumi majmok exportját, ekkor az Egyesült Államok figyelme Kambodzsa felé fordult.
Végül azonban ezen a kereskedelmi vonalon is „felsültek” az amerikai cégek. 2022 novemberében nyolc személyt, köztük két kambodzsai kormánytisztviselőt vádoltak meg azzal, hogy nemzeti parkokban, védett területeken élő hosszú farkú makákók befogásában vettek részt. Ráadásul engedélyeket is hamisítottak majomhiányban szenvedő, tenyésztő létesítményeknek.
Az Egyesült Államok a labormajmokkal kapcsolatos exportproblémákra ezt követően már egy huszárvágással szeretett volna reagálni. A függőség feloldására kiötlötték, hogy helyben létesítenének tenyészfarmokat. Januárban érkezett is egy bejelentés, amely szerint közel 400 millió dollárból építenek egy új komplexumot Georgia államban.
Azzal kalkuláltak, hogy az új létesítményben 30 ezer hosszú farkú makákó férhet el, ami nagyjából le is fedné a teljes 2022-es amerikai labormajomimportot.
A tervezett laboratórium környékén élők azonban heves tiltakozásba kezdtek, elsősorban nem állatjóléti aggályok miatt. A többség inkább egészségügyi és biztonsággal kapcsolatos kétségeket fogalmazott meg. „Olyan ez, mintha atomerőművet építenénk a hátsó udvarunkba. Bele sem merek gondolni, hogy szaglik majd az egész” – méltatlankodott egy 65 éves helyi lakos.
Egy anyuka pedig arról beszélt, „ez egy katasztrófa. Nem akarom, hogy a gyerekek kint játsszanak, és belélegezzék azt a majmos dolgot. És mi lesz, ha az egyik kiszabadul?”
A PETA közreműködésével a tiltakozók a harcot jogi mederbe terelték, így máig kérdéses, megépülhet-e végül a tervezett tenyészfarm Georgia államban.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.