Nem használ fel több kengurubőrt cipői gyártásához az Adidas, jelentette be a cég a részvényesek éves találkozóján. A hírre gyorsan reagált a japán versenytárs, az Asics is, mindössze öt nappal később döntött úgy, hogy 2025 végéig leszámolnak a vállalaton belül a kengurubőr használatával. A két sportmárka ezzel arra a listára iratkozott fel, amelyen már a Nike, a Puma vagy a Diadora is szerepel.
Nem készül több kengurubőr cipő az Adidasnál. A hírt a német sportruházatgyártó cég ügyvezetője, Bjørn Gulden jelentette be a részvényeseknek szervezett éves gyűlésen, Fürthben. Gulden szerint már hónapokkal ezelőtt leálltak a kengurubőr beszerzésével, és a jövőben sem tervezik újraindítani az importot – számolt be a Center for a Humane Economy (CHE) állatjóléti szervezet.
A CHE és az Animal Wellness Action (AWA) az értelmi szerzői a Kangoroos are not shoes (A kenguruk nem cipők) kampánynak, amelynek célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a kengurubőriparral kapcsolatos problémákra. A szervezet elnöke, Wayne Pacelle személyesen ment el Németországba, hogy az Adidas ügyvezetőjével tárgyaljon a témában.
A kenguruk tömeges mészárlását leginkább a kengurubőrexport élteti. Azzal, hogy az Adidas is kiszáll ebből az üzletből, sikerült elérnünk, hogy a világ öt legnagyobb sportcipőgyártója felhagyjon a kengurubőr használatával. A következő lépés, hogy megduplázzuk az erőfeszítéseinket, és hasonló bejelentést csikarjunk ki a japán Asics és Mizuno márkákból is
– mondta Pacelle.
Az Adidas példája megihlette a japán sportcipőgyártót is
Az Asics esetében azonban végül nem volt szükség a kampányolók extra erőfeszítéseire. Csupán napokkal később arról tájékoztatta a japán gyártó a CHE-t, hogy 2025 végére ők is kivezetik a kengurubőrből készült termékeket.
Miután sikeresült kifejlesztenünk egy magas minőségű alternatívát, úgy tervezzük, hogy 2025 végéig befejezzük a kengurubőrből készült termékek gyártását. Nagy hangsúlyt fektetünk az etikus anyagbeszerzésre, miközben továbbra is arra törekszünk, hogy javítsuk a termékeink minőségét
– írta az Asics.
Annak ellenére, hogy rendszerint a fenntarthatóság, valamint a kenguruk mészárlásának etikai problémája is felmerül a váltás indoklásánál, jellemzően egy új, jobb tulajdonsággal bíró vegán bőr az, amely a cégeket váltásra készteti. Így történt ez a Nike és a Puma esetében is: saját fejlesztésű szintetikus bőrre cserélték az alapanyagot.
A kengurubőr ideje lassan lejár
Habár a Nike-hoz és a Pumához képest kicsit lassan kapcsoltak – ők már 2023-ban kivezették a kengurubőrt –, a két sportmárka döntésével a Mizuno maradt az egyetlen jelentős sportcipőgyártó, amely még használja ezt az alapanyagot. A CHE és az AWA pedig a jövőben minden erejükkel azon lesz, hogy hasonló lépésre ösztönözzék a Mizuno döntéshozóit is.
Az Asics felállította az erkölcsi mércét, amit a többi japán cégnek illene követnie. Remélem a Mizuno lesz a következő
– fogalmazott Victoria Garafola, a CHE képviselője Japánban.
Évente 1,4-1,7 millió kengurut lőnek ki, elsősorban a bőrükért és húsukért. A hivatalos adatok azonban nem számolnak azokkal az elárvult és elpusztult kölykökkel, akik a szülők kilövését követően képtelenek gondoskodni magukról. Ausztráliában jelenleg több mint 40 millió kenguru él. Ebből a vadászható kengurufajok együttes populációja az öt államban 36,5 millió egyed.

Kőrösi Bogdán írás iránti szeretete hosszú évekre nyúlik vissza. Az ELTE BTK egyetemi újságjának hasábjain és több online felületen jelentek meg cikkei, filmkritikái, beszámolói. Az írás mellett lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. A Mondolo Egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. A veganizmus jelenti számára azt az életfilozófiát, amivel kompromisszumok nélkül tud azonosulni, immáron közel egy évtizede.