Az IRI Nederland piackutató cég új adatai azt mutatják, hogy a holland szupermarketekben a növényi alapú húspótlók eladása 2017 óta 51 százalékos növekedést ért el. Ugyanebben az időszakban a marha-, sertés- és vadhús értékesítése 9 százalékkal csökkent, míg a csirkehúsé 2019 első felében 0,4 százalékkal esett vissza.
Hollandia két legnagyobb szupermarket lánca – az Albert Heijn és a Jumbo – úgy döntött, bővítik vegán és vegetáriánus termékeik kínálatát.
Az Albert Heijn 2016 óta 33 százalékkal növelte meg a húsmentes termékeit, ezzel 100 különböző terméket kínálva. Az elmúlt évben a szupermarket lánc egy vegetáriánus hűtőszekrényt mutatott be egyik népszerű amszterdami boltjában, mely Uit de Keuken Van Maass vegán készételeit tartalmazza.
A másik nagy üzletlánc, a Jumbo közel 200 növényi alapú húskészítményt kínál. Szeptemberben arról számoltak be, hogy a szupermarket óriás több, mint 30 lábnyi (kb. 9 méter) vegán polcot ad hozzá egyik Groningeni üzletéhez. A termékek között szerepelnek vegán édességek, vegán alkoholos italok, illetve fagyasztott élelmiszerek is.
A húsiparnak alkalmazkodnia kell
Gerard Steltenpool – aki ötven éve hentesként dolgozik Hoevelakenben – azt mondta a NOS-nak, hogy a húságazatban dolgozóknak “meg kell változniuk”.
Mi hentesek nagyon innovatívak vagyunk, ezért dolgozni fogunk ezekkel a húspótlókkal
– mondta Steltenpool az NL Times-nak.
Roy Bolscher – az Enschede-i Bolscher húsfeldolgozó cég igazgatója – azt nyilatkozta:
Szeretném, ha még legalább tíz évig fogyasztanánk az állati eredetű húst, azonban nem a húsban látom jövőt.
A Bolscher idén elindítja a húsmentes áruházat. Remélik, hogy vegetáriánus pogácsájuk és krokettjük 2029-re kiteszi majd forgalmuk egynegyedét.
Nem opció tovább folytatni ezen az úton. Mi is megértjük, hogy az ételnek nem mindig kell állatinak lennie.
Tavaly a holland székhelyű Vivera elindította az első kereskedelemben kapható vegán steak-et. Júniusban az anyavállalata; a Vivera Foodgroup eladta húsmárkáját, az Enkco-t, melynek következtében a világ első számú növényi alternatívákat kínáló cégévé avanzsált.