A holland országvezetés 2023-ban azt tűzte ki célul, hogy 2030-ra a lakosság 50 százalékban növényi fehérjeforrásból fedezze a proteinszükségletét. Ennek jegyében bővült a boltokban a növényi választék, egy dologgal azonban nem számoltak. Kutatók szerint a jelenlegi táplálkozási norma még mindig az állati eredetű ételeket részesíti előnyben, és komolyabb marketingtevékenység szükséges ennek a megváltoztatásához.
A kormányzati terveknek megfelelően nő a holland élelmiszerboltokban a növényi alapú fehérjében gazdag kínálat. Tavaly az online boltok választékának 38 százaléka állt ilyen termékekből, míg 2023-ban ez az arány még 32 százalék volt. A holland kabinet ugyanakkor nem minden szempontból lehet elégedett, mivel a keresleti oldal egyelőre nem tükrözi az országvezetők fehérjeátállással kapcsolatos elképzeléseit. Tavaly a holland lakosság mindössze egy százalékponttal több növényi alapú fehérjét fogyasztott, mint egy évvel korábban. Jelenleg a fehérjebevitelük átlagosan 60 százaléka állati és 40 százaléka növényi eredetű – derült ki a Wageningen Social & Economic Research (WEcR) éves felméréséből. Ennek elvégzésével a holland mezőgazdasági minisztérium bízta meg a kutatóintézetet.
Pedig nem pusztán a kínálat módosult, a növényi és állati eredetű termékek közötti árkülönbségek is változtak. A holland boltokban tavaly átlagosan 27 százalékkal volt olcsóbban beszerezhető a növényi fehérjeforrás az állatinál. 2023-ban még 17 százalékkal kellett csak kevesebbet fizetni ezekért a növényi termékekért. A WEcR azonban rámutatott, ettől függetlenül a boltokban a legolcsóbb opció még mindig állati eredetű termék.
Mindez azt mutatja Marleen Onwezen, a felmérést vezető kutató szerint, hogy a kínálat bővítésénél „többre van szükség. A jelenlegi norma még mindig az állati eredetű, és további lépésekre van szükség az élelmiszeriparban és a fogyasztók motiválásában, hogy változtassanak az étkezési szokásaikon”.
Hozzátette, jelenleg a hús, a tejtermékek és egyéb állati eredetű fehérjeforrások nagyobb marketingtámogatást kapnak növényi alternatíváiknál. Ez pedig a már megszokott étkezési, vásárlási és főzési szokásaikra erősít rá.
A kutatók a legnagyobb potenciált a hüvelyesekben, diófélékben és magvakban látják a fehérjeátállás felgyorsítására. Szerintük ezekre a fogyasztók nyitottabbak, mint a hús- és tejtermékhelyettesítőkre.
Nem kizárólag Hollandiában cél a növényi fehérjeforrás népszerűsítése
Hollandia 2023-ban állt elő egy hatéves cselekvési tervvel, hogy gazdasági ösztönzőkkel és innovációval elősegítse a növényi fehérjék hazai termelését és fogyasztását. Ebben azt a célt fogalmazták meg, hogy 2030-ra a lakosság proteinbevitele 50 százalékban növényi forrásból történjen.
Még ugyanabban az évben a dán kormány is közzétett egy nemzeti cselekvési tervet. Ebben azt vázolták fel, miként állhat át az ország fokozatosan a növényi alapú élelmiszerrendszerre. Az akkor belengetett intézkedések között szerepelt például a köz- és magánkonyhák szakácsainak biztosított képzés. Ugyanakkor olyan kezdeményezéseket is tartalmazott, amelyeknek célja az volt, hogy növeljék a Dániában előállított növényi alapú élelmiszerek exportját.
De 2023-ban hívta fel a figyelmet az ausztrál tudományos ügynökség jelentése is arra, hogy a növényi fehérje nemcsak fenntarthatóbb választás, de az export diverzifikációja miatt is kedvező lenne elmozdulni ebbe az irányba az élelmezési rendszeren belül.
A tavaly decemberben átdolgozott portugál klímatervezet pedig szintén komoly hangsúlyt fektet az élelmezési rendszer megreformálására, a növényi fehérjéket állítva a középpontba. Az új direktíva különösen a hüvelyesek szerepére hívja fel a figyelmet, mint fenntartható és költséghatékony növényi fehérjeforrásokra.

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.