Sok millió állat életét lehetne megmenteni Amerikában, ha az iskolák végre kivezetnék ezt az elavult és teljesen szükségtelen tanítási módszert – a boncolást – a tananyagból, állítja egy új elemzés.
Az egyre több ellenérzést kiváltó gyakorlat az 1900-as évek elején vált az amerikai iskolák elterjedt oktatási módszerévé, még abban az időben, amikor a különböző anatómiai és fiziológiai információk nem voltak könnyedén hozzáférhetők.
Az etikusnak akkoriban sem nevezhető gyakorlat mellett száz évvel ezelőtt még fel lehetett hozni azt a racionális érvet, hogy a diákok az állatok boncolásával olyan tudást sajátíthatnak el, amire más módon nem nagyon van lehetőségük.
Manapság már teljesen más a helyzet, hiszen az emberiség évezredek alatt összegyűjtött kollektív tudása elfér a zsebünkben és minden szükséges anatómiai információ elérhető akármelyik oktatási intézmény könyvtárában vagy számítógépterméből. Így a tartósított állati tetemek boncolása nem más, mint groteszk érdekesség, egy régi rendszerből visszamaradt szükségtelen gyakorlat, ami nem ad semmilyen többlet ismeretet az alternatív módszerekkel szemben.
A nem állatokat használó módszerek sokkal jobbak lehetnek
Egy most publikált átfogó elemzés húsz 2005 és 2020 között megjelent tanulmányt vizsgált, amelyek az állatboncolás és az állatokat nem használó módszerek (non-animal teaching methods – NAM) oktatási hatékonyságát vizsgálta.
A kutatók azt találták, hogy a 20 tanulmányból 19 azt mutatta, az alternatív módszerek által tanított diákok legalább olyan jól teljesítettek, mint az állatokat boncoló társaik, ráadásul a 20-ból 14 tanulmányban ezek a diákok még jobb eredményeket is értek el, mint azok, akik állatokat használtak.
Tekintettel arra, hogy az állatokat nem használó módszerek teljesen megfelelőnek bizonyultak a tudományos oktatás céljainak elérésére, az intézményeknek lépéseket kell tenniük, hogy kivezessék az állatboncolás gyakorlatát a tananyagból
– áll a kutatásban.
A nagyszerű hatásfokkal alkalmazható módszerek között szerepelnek a valósághű modellek, valamint a számítógépes boncolási alkalmazások, amelyek segítségével minden szükséges információt megtanulhatnak a diákok.
A boncolás alkalmazásának káros hatásai
A National Anti-Viviseciton Society szerint éves szinten 12 millió állat végzi az amerikai iskolák osztálytermeiben, de erre semmi szükség nem lenne a modern oktatásban.
Az állatboncolás gyakorlata nemcsak etikátlan, de sok szempontból biodiverzitást károsító is, hiszen a leggyakrabban felboncolt állatokat, a békákat természetes élőhelyükről gyűjtik be és kizárólag a boncolás céljából ölik meg őket.
Más esetben menhelyeken elaltatott macskákat, vagy az intenzív állattartást űző farmokról kapott malacokat használnak a diákok.
A tartósításhoz alkalmazott kemikáliák veszélyt jelentenek a boncolást végzőkre – a diákok fejfájásról, szem-, orr- és torokirritációról, krónikus fáradtságról számoltak be –, de a borotvaéles eszközök is komoly rizikófaktort jelentenek.
Ráadásul a boncolás semmilyen tudományos munkához, szakmai előrelepéshez nem szükséges, sehol sem jelenik meg követelményként.
(Veg News)