A tudomány újra és újra bebizonyítja számunkra, hogy minél több húst fogyasztunk, annál nagyobb az esélyünk a cukorbetegségre, a szívbetegségekre és az agyvérzésre. Vagyis minél több gyümölcsöt és zöldséget viszünk be a szervezetünkbe, annál kevesebb eséllyel gyűlik meg a bajunk a fenti betegségekkel, illetve alacsonyabb lesz a testtömegindexünk (BMI).

A Harvard Egyetem kutatása alapján a következőekben fényt derítünk arra, hogy miért van ez így, illetve hogy mik a fenntartható és egészséges étrend alapjai.

Miért káros a húsfogyasztás?

Kutatások bizonyították, hogy a vöröshúsokból (sertés, bárány, marha) emésztés közben méreganyagok szabadulnak fel, amelyek károsítják az ereket és más szerveinket. Ezek a méreganyagok okozói lehetnek a cukorbetegségnek vagy a szívrendellenességeknek. (Többet szeretnél tudni? Olvasd el, hogyan károsítja az állati eredetű fehérje a testet itt és itt.)

A vegánok tehát mindenképp egészségesek? Nem feltétlen. A 100%-ig vegán vagy vegetariánus életmód is lehet egészségtelen, ha valaki nem az egészségre alapozza az étrendjét. Persze van előnye a vegán étrendnek, de ehhez az egészséges ételekre is koncentrálni kell. Sok étel annak ellenére is egészségtelennek számít, hogy nem tartalmaz húst. Gondoljunk a cukorkákra, a cukros üdítőkre, a fehér lisztből készült tésztára vagy a péksüteményekre. A cukorral édesített italok és a finomított gabonák szintén jelentős egészségügyi kockázatot jelentenek a testünk számára.

Teljes értékű növényi étrend

Jobb megközelítés, ha az úgynevezett teljes értékű növényi étrendet követjük. Ez az életmód főként a gyümölcsök és zöldségek fogyasztását helyezi előtérbe, kiegészítve olyan fehérje és szénhidrátforrásokkal, mint a babok és más hüvelyesek, különböző magok, diófélék és teljes kiőrlésű gabonák.

Ez is érdekelhet ➡  A tejtermékek rákkeltőek – állítja egy hatszoros ráktúlélő tudós

Ezt az étrendet követve csökkenthetjük a cukorbetegség kialakulásának, a magas vérnyomásnak, a szívbetegségek kialakulásának, az agyvérzésnek a kockázatát, tehát hosszabb élettartamra számíthatunk.

Becslések szerint az USA lakosságának 90% vegyes étrenden él, és a többségük nem hajlandó lemondani a húsról. Ha az egészségünket vesszük figyelembe, a javuláshoz még csak le sem kell mondani teljesen a húsról: a JAMA 2017-es kutatása szerint, ha csupán 3%-kal kevesebb állati eredetű fehérjét fogyasztanánk, és ezt növényi fehérjével helyettesítenénk, máris 19/%-kal csökkenthetjük az előbb felsorolt betegségek kialakulásának kockázatát.

Ezenfelül a növényi étrend további védelmet nyújthat a húst fogyasztók számára. gyümölcsök és zöldségek ugyanis olyan speciális tápanyagokat tartalmaznak, amelyek semlegesíthetik a húsokban található toxinokat.

Ezek olyan antioxidánsok, amelyek ugyan megtalálhatóak különböző étrendkiegészítőkben, azonban izolált formában nem olyan hatásosak. Egy kiegyensúlyozott étrend, amely bőségesen tartalmaz gyümölcsöket és zöldségeket, megfelelő eszközt nyújthat a betegségek megelőzéséhez.

Simán egyél több növényi alapú ételt és minimalizáld az elfogyasztott húsmennyiséget! Hidd el, ezzel óriási szívességet teszel a testednek!

Honnan tudok fehérjét szerezni?

A Harvard mondja a hosszú élet titka, hogy egyél több növényt, kevesebb húst

A fehérje nem egyenlő a hússal. Sőt, a növények kiváló fehérjeforrások lehetnek (és nem, nem csak a tofura gondolunk).

Gondolj csak a babra, a lencsére, a borsóra vagy az edamame babra! Vagy a mogyoróra, mogyoróvajra és más magokra! Teljes értékű növényi étrendet követve is megfelelő mennyiségű fehérjét tudsz magadhoz venni.

Étkezés hús nélkül

Tulajdonképpen ugyanazokat a megszokott ételeket tudod fogyasztani, ha a húst növényekkel helyettesíted.

Ez is érdekelhet ➡  A KFC-ben hamarosan vegán menü is kapható lesz

A markánsabb húsokat fűszeres hüvelyesekkel (például lencsével, babbal) tudod kiváltani.

A darált hús helyett kiválóan alkalmazható a gomba, a csirke helyett pedig a portobello gombát ajánljuk.

De az olyan ételek, mint a minestrone leves, a chilis bab, a spagetti, a lasagna is egyszerűen átalakíthatóak húsmentes vagy akár vegán változattá. Ahol tésztát kell felhasználni, mindig válaszd a teljes kiőrlésűt, és adj hozzá még extra zöldségeket.

A teljes értékű növényi étrendre való váltás nem feltétlen jelenti azt, hogy mostantól csak ezt eheted, de az állati termékek teljes elhagyása valóban egy tökéletes lépés a bolygónk megóvása, az egészséged megőrzése és az állatok megmentése érdekében.

Próbálj meg több egészséges, növényi alapú ételt enni, koncentrálj az egész napos tápanyagbevitelre, így jelentősen csökkentheted a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

Kövesd a Prove.hu-t, hogy még többet segíthessünk az életmódváltásban!

Oszd meg - 1 kattintás!
Prove.hu
Eszter

Eszter

Közgazdász, publicista
Budapesten jártam egyetemre és végeztem közgazdaságtan szakon. Már akkor is visszásnak tartottam a fogyasztói társadalom túlkapásait, és elkezdtem megoldás után kutatni, így találtam rá a veganizmusra. Azért kezdtem el írni, hogy másokkal is megosszam az állat- és környezetvédelem fontosságát.