Fokozatosan zajlik a Forma–1 zöldítése a 2019-ben kijelölt úton. Két év múlva ennek megfelelően érkeznek a hibrid motorok és a fenntartható üzemanyag, 2030-ra pedig nettó nulla kibocsátást ígérnek a sportág döntéshozói. Kérdés, hogy valóban megvalósítható-e ez a cél – vagy inkább a zöldmosás kategóriájába sorolható.
Nagy tudathasadást jelenthetnek a Forma–1-es versenyhétvégék a sportág azon rajongói számára, akiknél a mindennapokban a klímatudatos döntéseké a pole-pozíció. Hasonló dilemmák gyötörték – saját bevallása szerint – Sebastian Vettel négyszeres világbajnok pilótát is, aki 2022 végén vonult vissza. A versenyző ekkor többek között arra is hivatkozott, hogy az autósport ökológiai lábnyoma hatalmas, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni.
Az F1 döntéshozói is látták azt, hogy a világszerte egyre hangsúlyosabb fenntarthatósági kérdéseket a sportágon belül is fel kell tenni. Valójában már Vettel nyilatkozata előtt ebbe az irányba mozdultak el – még 2019-ben kijelölték a fenntarthatósági útvonalat az autósport királykategóriája számára. Arra jutottak, hogy a Forma–1 zöldítése keretében 2026-tól a versenyautókat fenntartható üzemanyag és hibrid motor működteti majd.
Az F1-es járgányok jelenleg E10-es üzemanyaggal működnek, ez 10 százalékban újrahasznosítható etanolt tartalmaz. 2022-ben vezették be a versenysorozatban, és az előtte használt benzinhez képest már kevesebb károsanyag-kibocsátást generál ez az összetétel. 2026-tól pedig érkezik a versenysorozatba a teljes egészében fenntartható üzemanyag.
Az ugyanebben az évben debütáló hibrid motor 50 százalékban belsőégésű, 50 százalékban elektromos lesz. Ez pedig a sportág élén állók szerint nem pusztán fenntarthatósági szempontból jelent majd előnyt. Az autók is kisebbek, fürgébbek lehetnek, és jobban kidomborulhatnak a versenyzők képességei.
A greater onus will be placed on drivers' skill when Formula One launches a new era of smaller, more nimble and greener cars in 2026.https://t.co/552evuM3Eq #AFPSports #F1 pic.twitter.com/gkMn9DyImo
— AFP News Agency (@AFP) June 6, 2024
Ez azonban még mindig csak egy köztes cél, 2030-ra ugyanis már azt tervezték be, hogy a Forma–1 elérje a nettó nulla kibocsátás szintjét. Ez pedig sokak szerint már maximum csak kommunikációs kreativitással valósítható meg.
Zöldmosás lenne a Forma–1 zöldítése?
A sportág károsanyag-kibocsátása jelentős, évente körülbelül 256 ezer tonna szén-dioxid kerül a légkörbe miatta – mutat rá a One Green Planet. Ez a kibocsátás ráadásul nagyrészt a logisztikából és a rendezvények lebonyolításából származik, nem magukból a versenyautókból. A Forma–1-es kocsik mindössze 0,7 százalékkal járulnak hozzá a teljes kibocsátáshoz.
2013-ban még egy autó mintegy 160 kilogramm üzemanyagot használt el egy futam alatt. 2020-ra ezt 100 kilogrammra szorították vissza, 2026-tól pedig azt vállalták, hogy ez az érték 70 kilogrammra redukálódik.
Logisztikai téren is vannak kezdeményezések a sportág berkein belül arra, hogy optimalizálják a folyamatokat. Két évvel ezelőtt még a mezőnynek Olaszországból az Egyesült Államokba, onnan pedig Spanyolországba kellett eljuttatnia az autókat és a komplett felszerelést. Később aztán megint visszatértek az amerikai kontinensre, Kanadába.
Az idei versenynaptár összeállításakor azonban már figyelembe vették a regionális szempontokat is, vagyis azt, hogy ne kelljen a világ egyik végéből a másikba költöztetni a paddockot, majd megint vissza ugyanoda.
- A Japán Nagydíjat szeptember helyett áprilisban rendezték meg. Ide Ausztráliából érkeztek, innen pedig Kínába mentek tovább.
- Az Azerbajdzsáni Nagydíj időpontját áprilisról szeptemberre költöztették, a szingapúri futammal „kötötték össze”.
- A Katari GP pedig október helyett december első hétvégéjére kerül át. Az utolsó előtti futamot teljesíti itt a mezőny a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj előtt.
A Forma–1 zöldítése logisztikai szempontból ugyanakkor csak abban az esetben lehet teljes és csak akkor érhető el a zéró kibocsátási szint, ha a szállítási körülmények is megfelelnek ezeknek az elveknek. Fenntartható módon kell tehát működtetni a versenyautókat és eszközöket, szerszámokat szállító kamionokat, hajókat és repülőgépeket.
A brit McLaren csapata tavaly erre tett már egy kísérletet. Austinból Las Vegasba vasúttal és bioüzemanyaggal működő, valamint elektromos teherautókkal juttatták el a szállítmányt. Az alakulat szerint biztató adatokat könyvelhettek el fenntarthatósági szempontból.
Fontos azonban látni, hogy az Egyesült Államok területén belül kellett megoldaniuk a transzfert. Amennyiben kontinenseken, óceánon átívelő szállításról van szó, az sokat bonyolít a folyamaton. És akkor az még fel sem merült, hogy a kamionok elektromos meghajtásával kapcsolatban is akadnak problémák fenntarthatósági szempontból.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.