Az alpesi országban a bírák úgy gondolják, hogy a fogyasztóik képesek megbirkózni néhány növényi termék elnevezésével.
A svájci Planet Foods cég javára döntött a zürichi bíróság, továbbra is használhatják növényi alapú termékeik megnevezésében a „csirke” vagy „BBQ” szavakat.
Az állati eredetű elnevezések használata a borsófehérjéből készült termékek csomagolásán nem megtévesztő az adott termék megjelenését figyelembe véve
– magyarázta döntését a bíróság.
Hozzátették még, hogy a fogyasztók növényi ételként értékelik a terméket, az állati eredetű elnevezés pedig segít abban, hogy a fehérjekészítmény felhasználásával kapcsolatban megfelelően tájékoztatva legyen a vásárló, ahogy azt az élelmiszeripari törvények megkívánják az országban.
Úgy látszik, a svájci bíróságnak sokkal nagyobb bizodalma van polgárai képességeit illetően. Nem úgy, mint sok más ország húsipari szereplőinek, akik folyamatosan azzal a hamis, tudománytalan ténnyel próbálnak gátat szabni a vegán termékek egyre gyorsabb terjedésének, hogy a növényi termékek húsra emlékeztető elnevezései megzavarják a vásárlókat. Pedig tudományosan bizonyított tény, hogy ez nem igaz.
Ráadásul a kutatás azt is kimutatta, hogy az állati elnevezések elhagyása viszont tényleges zavart okozhat, mert a vásárló így kevésbé lesz biztos a termék felhasználását illetően. Ha a növényi csirkefalatok dobozán szerepel a „csirkefalatok” szó, akkor a vásárló könnyebben asszociál ízt, elkészítési és felhasználási módot a termékhez, mint a „csirkefalatok” megnevezés hiányában.
Egyszerre több fronton zajlik a címkeháború
Franciaországból rendszeresen hallani híreket a címkék körüli jogi csatározásokról. Jelenleg nincs érvényben semmilyen tiltás, még idejében elkaszálták a törvényjavaslatot, de hiba lenne azt gondolni, hogy ezzel véget is ért az ügy.
Dél-Afrikában a húslobbinak sikerült elérnie, hogy bevezessék a tiltást, de a ProVeg South Africa közbenjárásának köszönhetően a törvény által szabott határidő lejárta előtt hatályon kívül helyezték azt. Így nem kellett leszedni a növényi húskészítményeket a polcokról, ami sok kisebb cég esetében egyet jelentett volna a csőddel, ugyanis sem idejük, sem lehetőségük nem lett volna a teljes termékpalettát visszahívni, majd új címkékkel ellátni őket.
Itthon az elég régóta húzódó „vegán sonkaper” tartja izgalomban a közvélemény erre fogékony részét, amelynek érintettjeivel a Prove.hu is készített interjút.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.