Nemcsak az egyes ételekhez köthető kibocsátási értékekkel kapcsolatban nyújt információt, de a döntéseinket is befolyásolhatja egy jól megszerkesztett fenntarthatósági címke. Holland és ausztrál kutatók vizsgálták, hogy mit lehet elérni egy átgondolt dizájnnal.
Az egyik legjobb módja, hogy a vásárlókat a környezettudatosabb és fenntarthatóbb döntések felé tereljük, ha apró vizuális jelzésekkel, információmorzsákkal és egyéb módokon „noszogatjuk” őket. A jelenség neve nudge theory, azaz noszogatás teória, amit a viselkedési közgazdaságtanban, a szociálpszichológiában és egyéb viselkedéssel kapcsolatos tudományterületeken alkalmaznak.
Ilyen lehet, ha elhagyjuk a vegán jelzőt egy termék neve mellől, és azt inkább a pozitív élettani hatások kiemelésével helyettesítjük. De a tetszetős elnevezések vagy akár a csomagolás színének megváltoztatása is növelhetik egy vegán termék népszerűségét. Ezek az apró változtatások – pláne, ha hatásuk összeadódik – nagymértékben képesek befolyásolni a fogyasztók döntéseit.
Egy friss tanulmány arra kereste a választ, hogy mennyire hatékonyan módosítja a vásárlók döntését egy jól megtervezett fenntarthatósági címke. Az ilyen információk hatását már korábban is vizsgálták. Ám az eddigi címkék sokszor kontextus és viszonyítási pontok nélkül jelentek meg a termékek mellett. A kutatók most olyan címkéket vizsgáltak, amelyek jól asszociálható módon, és a kibocsátást az élelmiszerhez kötve jelzik a fogyasztó számára az információt – írja a Vegconomist.
A fenntarthatósági címke nemcsak eltántorít, de oktat is
A kutatók a bevezetőben megemlítik, hogy a fogyasztók általában nagyon alábecsülik az állati- és növényi élelmiszerek kibocsátási értékei között lévő különbséget. Az eddigi fenntarthatósági címkék ezt általában figyelmen kívül hagyták, az értékeket csak önmagukban, viszonyítási pont nélkül közölték. Emiatt a fogyasztók ismeretei a különböző élelmiszerek egymáshoz viszonyított értékeivel kapcsolatban továbbra sem javultak.

A kutatók ezért olyan címkéket használtak, amelyek összekötik a kibocsátási értéket az adott élelmiszercsoportokkal. Ez egyrészt segít abban, hogy csökkentse a hiányzó ismereteket az állati és növényi élelmiszerek egymáshoz viszonyított értékeit illetően, másrészt hatékonyan tereli a növényi opció felé a választást. Kicsit olyan ez, mint ez EU-s energiacímke, csak élelmiszerekre lebontva. Így nem csak azt tudhatjuk meg a fenti kép alapján, hogy melyik étel rossz és melyik jó a környezetnek. De láthatjuk például, hogy a krumpli és karfiol krémleves és a halas thai curry tál között is háromszoros különbség mutatkozik. Az „E” kategóriás bárány és marhaételek 6-7 ezer grammnyi szén-dioxiddal megegyező (CO2 ekvivalens) kibocsátása pedig sokszorosa a növényi élelmiszereknek. A vegán lencselasagne-ból kilencszer kéne rendelnünk ahhoz, hogy kibocsátásban elérjük a krumplipürével szolgált bárányt.
Az egyik kísérletben például egy növényi és állati alapú rágcsálnivaló közül kellett választani. Annál a csoportnál, akik a fenntarthatósági címkével ellátott opciókat kapták, csak 19 százalék választotta az állati alapú nasit. A címke nélküli csoportban ez a szám 32 százalék volt. A címkék azoknál a fogyasztóknál voltak a leghatékonyabbak, akik egyébként is mutattak affinitást a környezettudatos döntések irányába.

Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.