A szakemberek minden évben közreadják a jövőre várható trendeket. Nincs ez másként a gasztronómia terén sem. A jó hír viszont, hogy egyre nagyobb teret hódítnak a a növényi étkezésre épülő irányzatok.
A gasztrovilág is felgyorsulóban van, az étteremtulajdonosoknak, kiskereskedőknek és a termelőknek meg kell győződniük arról, hogy lépést tartanak a változásokkal. A jó hír, hogy Hanni Rützler egészségpszichológus kiadta a legfrissebb, 2023-as gasztroriportját. Ez már az egymást követő tízedik alkalom, hogy a neves gasztrotrend-kutató kielemzi a globális ételirányzatokat és fejleményeket – még ezekben a zavaros időkben is. Az izgalmas beszámoló a kulturális tanulmányok szakértőjével, Wolfgang Reiterrel együttműködve íródott meg.
Minden arról szól, hogy hogyan használjuk a gasztrotrendeket eszközként arra, hogy lehetővé tegye az élelmiszeripar szereplőinek a jobb döntések meghozását a jövőre nézve
– mondja a kutató.
A fenntarthatóság a mindent átható téma
Hanni Rützler szerint 3 nagy gasztrotrend van kialakulóban 2023-ra, és mindegyik kapcsolódik a fenntarthatósághoz.
Az első trend az “új gloklális” nevet kapta. Ez a jelenlegi elmozdulást írja le a globális ételkereskedelem felől a regionális mezőgazdasági szerkezet felé. Ennek célja a rövidebb és jobban átlátható ellátási lánc, és a hazai piac fókuszba kerülésének térhódítása.
A második trend a “veganizálódó recepteké.” A beszámoló részletesen tárgyalja, hogy az elmúlt időszakban hányféleképpen voltak újraértelmezve a hagyományos ételek vegán ételekként, és hogy mely termékeket használták fel a folyamat során.
A gasztroriport a “regeneratív ételeket” választja harmadik nagy trendnek. Ezek olyan ételek, amelyek fenntartható mezőgazdaságból származnak, ahol a biodiverzitásra és a talaj regenerálódására fektetik a hangsúlyt.
A gasztrotérkép áttekinthetővé teszi az összes trendet
Ezeken felül akad még sok kisebb-nagyobb trend is. A szakértők által megalkotott, jól bevált gasztrotrend-térkép mindet bemutatja. Ezeknek a trendeknek számtalan bevett gyakorlat adott ötletet a világ minden részéről. Okosétterem-koncepciók és innovatív termelők világítanak rá, hogy ezek az irányvonalak valósággá válhatnak és inspirációként is szolgálhatnak. A kutatás szerint egyre tágabb teret kapnak azok a gazdaságok, amelyek az erőforrásaikkal “törődve” bánnak, ők azok, akik a jövőben is képesek lesznek a termékeiket magas és fenntartható minőségben előállítani.
A húshelyettesítőkben van a legnagyobb potenciál
A három nagy trenden kívül Hanni Rützler még további két meghatározó témát is azonosít. Az első a húsé. A hangsúly itt azon van, hogy fenntarthatatlan módon fogyasztjuk a húst manapság, illetve azokon a kreatív módszereken, melyek arról szólnak, hogyan helyettesíthetjük azt. A szakértők szerint tudatosan számolni kell a jövőben ezzel az egyre jelentősebb piaccal.
A második téma a fúzió. Miközben a termékek szintjén nagyobb teret nyer a nagyobb regionalitás és lokalitás, egyre nagyobb a nemzetközi konyhák felhasználása az ételek szintjén. A közösségi media által ösztönözve ugyanis a termékek és az előkészítési folyamatok a világ minden részéről származó konyhákból vannak összeválogatva. Az étvágygerjesztő példák láttán pedig sokan ki akarják próbálni ezeket az ételeket. Ez viszont ellentmond a glokális irányvonalaknak.
A legfontosabb gasztrotrendek 2023-ra tehát:
- Új glokális: a globális élelmiszerkereskedelem sokkal fenntarthatóbbá válik
- Veganizálódó recepetek: a klasszkus ételek új, vegán értelmezést kapnak
- Regeneratív ételek: a fenntartható ételeknek nem kell mindig bionak lenniük
Balogh Edina közel 20 éve dolgozik újságíróként, melyből 7 évet töltött olyan piacvezető női és életmód lapok koordinálásával, mint a Joy, a Shape és az Active Beauty. Büszke rá, hogy pályafutása alatt az egyik legnagyobb női magazin hazánkban elsőként vált cruelty-free médiummá. Elkötelezett híve a növényi alapú étkezésnek, az állat- és környezetvédelemnek, valamint a fenntarthatóságnak.