Most olvasott cikk
Az európai fogyasztók készen állnak a vegán forradalomra

Az európai fogyasztók készen állnak a vegán forradalomra

Az európai fogyasztók közel fele lenne vegán-min

Az európaiak közel fele csökkenti húsfogyasztását és szívesen választ helyette növényi alternatívát. Ezt állapította meg a Smart Protein program megrendelésére, a ProVeg által támogatott legfrissebb kutatás a kontinens lakosságának változó étkezési szokásairól, különös tekintettel a flexitáriánusokra.

A 2021 júniusában indult, tíz európai országban több mint 7500 ember véleményét összegző felmérés eredménye azt bizonyítja, hogy az utóbbi években jelentős mértékű elmozdulás történt a növényi alapú étkezési szokások irányába.

A válaszadók osztrákok, dánok, franciák, hollandok, németek, olaszok, lengyelek, spanyolok és britek voltak. Közel hét százalékuk növényi étrenden él, harminc százalékuk pedig flexitáriánusnak vallja magát. Miközben a válaszadók negyven százaléka jelezte azon szándékát, hogy kevesebb húst kíván a jövőben fogyasztani, negyvenhat százalékuk ezt már tényként kezelte, tehát a valóságban is csökkentette a húsfogyasztását.  A kutatásban résztvevők közel egyharmada tervezi, hogy kevesebb tejtermék kerül mostantól az asztalára.

S hogy cserébe miből vásárolnának többet? Elsősorban vegán halutánzatokból, különösen tonhalból és lazacból szeretnének gazdagabb alternatív lehetőséget látni a szupermarketek polcain.

Az Aldi ambiciózus törekvései

A kutatás érdekessége, hogy a flexitáriánusok közel fele úgy gondolja, ma még nincs elég kínálat növényi alapú élelmiszerekből, a létező alternatívák pedig túl drágák. Ez lehet a magyarázata annak, hogy többnyire olyan olcsóbb diszkontáruházakba járnak vásárolni, mint például az Aldi.

A felmérésből levont egyértelmű következtetésre, miszerint több növényi alapú terméket kellene forgalmazniuk a diszkontáruházaknak, s így mindenki számára elérhetőbbé tenni a vegán életmódot, Christoph Georgius, az Aldi Nord nemzetközi és minőségbiztosítási üzletágának igazgatója a következő választ adta:

Ez a vizsgálat kiemeli korunk egyik kulcsfontosságú trendjét, minket pedig megerősít abban az elhatározásunkban, hogy a növényi alapú élelmiszereket az Aldi Nord egyik legfontosabb témájaként kezeljük. Az a célunk, hogy ezeket az árucikkeket mindenki számára könnyen elérhetővé és megfizethetővé tegyük.

A ProVeg International alelnöke, Jasmijn De Boo szerint a felmérés nagyon jól bizonyítja, a növényi alapú élelmiszerek európai forgalmazásában rejlő óriási lehetőségeket. Ez pedig kifejezetten inspiráló lehet az ágazat valamennyi szereplője számára abban a törekvésében, hogy több és jobb termékeket állítsanak elő.

Az alternatív fehérjék iránti fogyasztói kereslet figyelemreméltó ütemben növekszik, s fogalmunk sincs arról, hol lesz ennek a folyamatnak a vége

– üdvözölte örömmel Jasmijn De Boo azt a tényt, hogy az európaiak egyre nyitottabbak a növényi alapú táplálkozás iránt, s készek arra, hogy változtassanak étkezési szokásaikon.

Az igazi áttöréshez már csak arra van szükség, hogy a szupermarketek is meghallják az idő és a fogyasztók szavát, és bővítsék a megfizethetőbb növényi alternatívák kínálatát.