A latin-amerikai ország nincs egyedül ezzel a lépéssel, a világon számos más helyen is hasonló módon próbálják meg ellehetetleníteni a „húsosnak” nevezett, növényi alapú alternatív fehérjeforrásokat.
Amikor legutóbb Chilével foglalkoztunk, egy olyan plakátkampányról számoltunk be, amit a NotCo, egy chilei élelmiszergyártó indított. Ebben mesterséges intelligencia által készített képeket mutatnak megöregedett haszonállatokról – rendes körülmények között ugyanis nem láthatjuk őket idős korukban.
Most viszont egy sokkal kevésbé derűs fejlemény kapcsán hallani Chiléről. Arra készülnek ugyanis, hogy betiltják a növényi alapú fehérjeforrások húsos képzettársítással járó elnevezéseit.
Április 17-én hagyta jóvá a chilei kormány azt a törvényjavaslatot, ami minden olyan terméktől megvonná a „húsos” elnevezések használatát, melyekben nagyobb arányban található növényi eredetű összetevő, mint állati.
Amennyiben a törvényjavaslat életbe lép, a chileiek búcsút inthetnek a növényi hamburgereknek, chorizóknak, kolbászoknak, és minden olyan elnevezésnek, ami alapján a vásárlók állati eredetű ételre asszociálhatnak.
A Vegetarianos Hoy, egy növényi étrendet népszerűsítő nemzetközi szervezet felszólította az országban működő élelmiszergyártókat és más szervezeteket, hogy adjanak hangot az elégedetlenségüknek.
Az együttműködés eredménye egy közös – spanyol nyelvű – állásfoglalás lett, amit kilenc szervezet – a ReVel Foods, Vegusta, VegMonkey, Rikü, Pow! Foods, Seitan del Bueno, Carno, P&M Foods és a Vegetarnianos Hoy – írt alá.
A közleményben kihangsúlyozzák, hogy ezekben a környezetvédelmi szempontból kritikusan súlyos időkben sokkal inkább az élelmiszerbiztonságra kéne koncentrálni. A törvény bevezetése viszont nagyon kontraproduktív lenne, hiszen éppen hogy megnehezítené a kisebb környezeti károkozással előállítható növényi alapú fehérjék széles körű elterjedését.
Hozzáteszik azt is, hogy a tiltás következtében sokkal nehezebb dolguk lesz a vásárlóknak a termékek megtalálásában, valamint azokat is hátráltatja, akik most szeretnének jobban megismerkedni a növényi alapú termékekkel. Hiszen hiába tudják, hogy milyen felhasználásra és ízvilágra kíváncsiak, ha nem lehet a növényi terméket ennek megfelelően – mondjuk hamburgernek – hívni.
A vásárlókat nem tévesztik meg a „húsos” elnevezések
Sok hasonló törvényjavaslat indokaként hozzák fel a törvényhozók, hogy a lépéssel nem a húsipart próbálják védeni, csupán a vásárlók érdekeit tartják szem előtt, akiket összezavarhatnak a zabtej, vagy a gabonakolbász típusú elnevezések.
Több tudományos bizonyíték van arra, hogy a vásárlók számára kifejezetten hasznos, ha az általuk megszokott elnevezéseket használják a növényi termékek gyártói is. Ezáltal tudják, hogy milyen ízvilágra, állagra, textúrára számíthatnak, és az elkészítési, valamint felhasználási módokat is könnyebben el tudják képzelni.
Érdekesség, hogy Chile egyetlen unikornis startup cége – olyan startup, amit legalább egymilliárd dollárra értékelnek –, a NotCo egy növényi élelmiszergyártó cég.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.